Zamislite da imate kompaniju. Sada zamislite da imate profitabilnost i da isplaćujete plate, plaćate dobavljače, regulišete sve neophodne poreze i obaveze prema državi.

Jednom rečju, imate stabilno, zdravo poslovanje.

Vremenom, zaposleni počinju da daju svoje predloge kako bi se poslovanje poboljšalo, menadžment procenjuje, odobrava ili blago modifikuje ideje kako bi se uskladile sa glavnim ciljevima i planovima firme.

Zaposleni, za svoje ideje koje idu u korist firmi, dobijaju novčane stimulacije, unapređenje ili neki drugi oblik zahvalnosti.

Neko odlazi, a neko dolazi. Uglavnom odlaze oni koji ne mogu da se prilagode sistemu, a dolaze oni željni da nauče, napreduju, zarade. Iz godine u godinu firma raste i razvija se. Sistemi koje ste postavili na početku se menjaju i evoluiraju.

Poslovni procesi dobijaju bolju formulaciju i generalno se ubrzavaju, smanjuje se birokratija, povećava efikasnost. Profitabilnost je veća, tržišno učešće sve bolje i vaša kompanija je lider u svojoj oblasti.

Sve zvuči kao bajka zar ne? U mnogim slučajevima zvuči kao priča sa druge planete koju priča neko ko ne živi na ovim prostorima.

Da vam kažem jednu stvar – to je normalno onda kada imate normalan odnos prema poslu, čvrsto se držite postulata da su i vaši zaposleni i vaši kupci – ljudi, da profit mora da postoji kao glavni element zbog čega kompanija postoji i kojim se finansiraju operacije kompanije.

Sve ostalo je ceđenje “suve drenovine”, resursa firme – ljudi, novca, opreme u kojoj posmatrate te iste resurse kao sopstvenu kravu muzaru.

Možete smatrati da nema kvalitetne radne snage koja ne može da ispuni vaša ili očekivanja posla koji radite. Možete tražiti ljude koji znaju svašta kako biste ih cedili od 12 do 16 sati svakog dana, zato što znate da nemaju drugu opciju. Možete kasniti sa platama zato što smatrate da su ljudi tu samo zbog vas kao vlasnika i da oni moraju prvo pokriti troškove vaših navika (kao i ostali firmini resursi).

Kako se menja mentalitet?
Onog trenutka kada se pojave firme koje veruju u bajke, tačnije u normalno poslovanje i koje dokažu da ta bajka i te kako ima dodirnih tačaka sa realnošću. Onda kada se priče o normalnosti prošire u okruženju u kome živite. Onda kada ljudi žele da se prema njima odnosite kao prema ljudima.

Mentalitet vlasnika se može promeniti onda kada postoje dobre osnove u samom karakteru. Kada postoji odnos prema viziji i široj slici koju firma treba da stvori.
Mentalitet ljudi nema nikakve veze sa željom za boljim životom i manjim stresom koji posao treba da donese. Ljudi žele da rade normalan posao tokom normalnog radnog vremena kako bi svoje vreme utrošili na smislene radnje, a zatim imali kvalitetno vreme sa svojom porodicom i prijateljima.

Svakako postoji razlika između zaposlenih i vlasnika. Ovi potonji imaju drugačije ambicije i želje, kao i drugačiji odnos prema poslu. Njihov rizik, novac, vreme i investicija su znantni. Ali, to ne znači da odnos prema zaposlenima treba da bude nipodaštavajući.

Onda kada postoji jasna linija razgraničenja između zaposlenih i vlasnika, gde vlasnik posmatra zaposlene kao ljude slične sebi koji imaju drugačije ambicije i ciljeve, ali su tu da zajedno urade sjajan posao – dešava se magija i bajke postaju stvarnost.

Ovo je jednostavan recept za uspeh. Ali ne zaboravite profitabilnost.

Poslednja izmena dana 31. maja 2017. u 08:49


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »