Mnogi britanski poznavaoci auto trka smatraju da je Stirling Mos najbolji vozač koga su imali u svojoj bogatoj istoriji. Nikada nije bio šampion sveta, a britanci su ih samo u Formuli imali mnogo – otac i sin Grejem i Dejmon Hil, Džim Klark, Majk Horton, Džeki Stujart, Džejms Hant, Najdžel Mensel, Dženson Baton, Luis Hamilton. Neki od njih su osvojili i po nekoliko titula.

Kroz celu karijeru Stirling je pobedjivao u mnogo trka, ali je u šampionatu četiri puta bio drugi, a zatim tri puta treći. Tokom 1958. godine Mos je pobedio u četiri Gran pri trke. Ubedljivo najviše od svih vozača. Te godine je šampion sveta bio Majk Horton koji je pobedio na samo jednoj.

Tokom sezone bilo je mnogo borbi između njih dvojice, i u gotovo svim Stirling je bio bolji. Na Velikoj nagradi Portugala Horton je imao problema sa automobilom. Auto se ugasio. Prolazeći pored njega na stazi Stirling mu je pokazao da odmah pored staze postoji put koji ide naniže, na kome će moći da upali auto. Uspeo je i završio trku drugi iza Mosa. Zvaničnici su odlučili da diskvalifikuju Hortona zbog vožnje u suprotnom smeru, ali je Stirling pritrčao i objasnio da to uopšte nije deo staze i da ne bi trebalo da to računaju. Nakon žučne rasprave, Hortonu je omogućeno da zadrži bodove.

Pred poslednju trku sezone u Maroku šanse za titulu su imali samo njih dvojica. Stirlingu je trebala pobeda uz najbrži krug (i za to se dobijao bod), a uz to da Horton zauzme treće mesto ili niže. Dominantnom vožnjom Stirling je ubedljivo pobedio. U poslednji krug, Horton je ušao kao treći a njegov timski kolega Fil Hil je bio ispred njega. Pred ciljnu ravninu, Hil je propustio Hortona i titula je bila njegova. Za jedan bod. Postao je prvi Britanski šampion sveta.

U karijeri Majk Horton je pobedio na tri trke, Stirling Mos je pobedio na šesnaest. Imali su različite ciljeve. Horton je želeo trofej, Mos je želeo da bude najbrži na svetu. Stvari koje je Stirling Mos radio za volanom pomerile su granice mogućeg. 1955. godine Stirling je pobedio u trci Mille Miglia (Hiljadu milja), najčuvenijoj drumskoj stazi u Italiji. Završio je prvi od 621 vozača. 1597 kilometara drumskih puteva koji povezuju odvezao je za samo 10 sati i 7 minuta. Čak 32 minuta posle njega stigao je Huan Manuel Fanđo.

Vreme koje je postigao sa automobilom koji nije imao ni jedan od sistema koji danas dolaze serijski uz najjeftinije modele, do danas niko nije uspeo da obori. Sa 86. godina i dalje je aktivan u svetu automobilizma, iako se, kako kaže, zvanično povukao 2011. godine.

Brus Li je jednom rekao – ključ besmrtnosti je živeti život vredan sećanja.

Foto: Davide D’Amico

Poslednja izmena dana 17. januara 2016. u 18:03


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »