…i zašto se to još uvek dešava? Nejasna praksa razgolićenih devojaka koje nas pozdravljaju sa treće (ili pete?) stranice dnevnih novina porukom poput “Jedva čekam odmor, a ti?” ili nečim još glupljim i besmislenijim mora imati neku – bilo kakvu – istoriju. Razlog, tradiciju… bilo šta što će opravdati ovu pojavu. Tako sam naivno mislila godinama, a danas rešila da stvarno upitam internet, jer niko stvaran nije znao da mi objasni a jednako se iščuđavao.

Nažalost, nisam našla podatak kada se i ko prvi dosetio da jednu damu stavi pored članka o kašnjenju penzije, bar kada se radi o našim prostorima. Onda sam istragu proširila na Evropu te se ispostavilo da Britanci vode računa o važnim datumima poput ovog. Stereotip uštogljenog Britanca koji skida rukavice i uz knjigu ispija svoj cup of tea u 5 popodne se godinama troši, posebno ako ste u mladosti posećivali grčka ostrva. Ali danas se bavimo nečim značajnijem od drugog stereotipnog Britanca koji četvoronoške baulja ulicama Zakintosa.

Jedne od najpopularnijih dnevnih novina u zemlji – The Sun – su 1969. godine pretrpele ozbiljan preobražaj. Osnivači novina, IPS Media (današnji Time Inc.) su novine držali “sofisticiranim listom za višu srednju klasu” što se nije pokazalo najboljom strategijom. Kompanija je svake godine bila u minusu od dva miliona dolara, sa tiražom nešto ispod osamsto hiljada. Tako 1969. godine u priču ulazi Rupert Murdok, koji će nedugo zatim postati veliki medijski mogul. Od “sofisticiranih” novina The Sun se pretvara u “iskren, otvoren list”. Na čelo novina Murdok postavlja Larija Lamba , pod čijim će uredništvom narednih godina tiraž procvetati.

Ovo cvetanje je, međutim, imalo svoju cenu. The Sun je ubrzo postao doslovno žut, a senzacionalistički naslovi su blještali sa naslovne strane. Možemo samo da zamislimo kako je “Nećete verovati kada…!” izgledao pre interneta. Na prvoj naslovnici koja je izašla pod novim uredništvom pisalo je “Senzacija – konjska droga!” što se odnosilo na doping koji su pojedini trkački konji primali pre trka.

Ali za Lamba senzacionalizam nije bio dovoljan. Postoji još nešto što je svima potrebno i što hrani ljudsku znatiželju intenzivnije od konjskog dopinga i afera sa estrade. “Seks prodaje sve”, zaključio je urednik mnogo pre nego što je golotinja postala dostupna koliko i tačno vreme. U nedeljno izdanje je uključio i sliku polunage žene, bez neke veze sa vestima na istoj strani. U sredinu je postavljena i duplerica – fotografija Rolling Stones-a i gole devojke koja im se baca pod stopala. I tako je tiraž The Sun-a za samo mesec dana od 850 hijada skočio na 1,25 miliona. Posle godinu dana porastao je do 2 miliona.

The Sun je nastavljao da, sa izgovorom ili bez, povećava broj lascivnih fotografija u svakom broju da bi do sredine sedamdesetih postao najprodavanija dnevna novina u kraljevstvu. Godine 1978, prodaja doživljava vrhunac kada je svakoga dana 4 miliona građana kupovalo po broj za sebe. Uspeh “treće strane” se nije krio. Štaviše, mnogi urednici se odlučuju da imitiraju primer kolege Lemba – Daily Mirror i Daily Star među prvima. I tako je ostalo do danas, ako izuzmemo Daily Mirror koji tradiciju prekida sredinom osamdesetih, objašnjavajući ovu praksu kao “omalovažavajuću za žene”.

I možda bi ova priča mogla da se svari da se u nju nije umešala i politika. Iako daleko od “konzervativnih novina”, The Sun je iskoristio svoj ogroman uticaj da otvoreno podrži Konzervativnu partiju, zbog čega Margaret Tačer dodeljuje Lariju Lambu viteško odlikovanje – urednik Lamb postaje Ser Lamb.

U kom trenutku je tradicija treće strane došla do nas, nisam sigurna. Devojke su i dalje na trećoj strani, i mnogim drugim stranama. A ne radi se samo o devojkama. Začarana uzročno-posledična linija i danas, posle gotovo pedeset godina, počinje i završava se na istom mestu.

 

Poslednja izmena dana 25. marta 2017. u 17:07


Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.