Kada započnete firmu zarad svoje budućnosti i okupite prvi red zaposlenih u koje verujete da će vašu viziju i ciljeve zajedno sa vama realizovati, prošli ste prvu stepenicu, a to je pravljenje tima.

Bavili ste se regrutovanjem prve linije odbrane od konkurencije, osnove zdravog poslovanja i dobre energije.

Taj tim vremenom raste, razvija se i neminovno traži dalji rast. Pod uslovom da se i posao razvija. Ali da ostavimo to po strani.

Veliki problem koji se javlja (uvek je bio prisutan) je zapošljavanje novih ljudi. Na prvi pogled novi zaposleni treba da rade u određenim sektorima koje vode ljudi iz prvog tima. Time su novi zaposleni odgovornost prve linije menadžmenta. Takođe, uslovi pod kojim se novi ljudi zapošljavaju često limitiraju vaše menadžere. Da li zbog limita u budžetu koliko te pozicije mogu da koštaju, ili zbog samog izbora menadžera da izabere manje sposobne ljude od sebe. Drugim rečima – vi možda ne želite nesposobne ljude oko sebe, jer znate da vašu kompaniju neće izgraditi takvi, ali vaši prvo-zaposleni ne dele tu ideju.

Lako je zaposliti nesposobne ljude. Podjednako ih je teško otpustiti kao i sposobne.

S tim da sa nesposobnim ljudima treba daleko više rada, motivišu ih druge stvari i život ispunjavaju nekim drugim interesovanjima. Ako vam se čini da nisam politički korektan, možda ste u pravu s tim da mislim da sam iskren kada razmišljam o poslovanju. Ako razmišljam o budućnosti kompanije koju sam započeo i bavim se bitnim elementima njenog postojanja i razvoja, kako bi meni i mojim zaposlenima omogućila bolji i kvalitetniji život, imam stav da glupi ljudi neće doprineti efikasnijem i bržem razvoju kompanije. Onda kada profit poraste toliko da možemo da vratimo deo profita nazad u društvo i bavimo se ozbiljnim CSR-om, posvetićemo vreme, novac i energiju da pomognemo onima kojima je to potrebno. Onima koji su nesposobni nije mesto u agilnoj i efikasnoj organizaciji.

Nesposobne ljude je lako zaposliti, kako je svet pun takvih. Mnogi od njih su veoma prijatni za razgovor, nasmešiće vam se svako jutro i neće koštati previše. Takvih trebate da se klonite u početku.

Ono šta vam trebaju su pametni, snalažljivi ljudi koji se adaptiraju datoj situaciji. Ako se pitate zašto bi takvi radili baš sa vama kada su već toliko pametni i snalažljivi? Stvar je veoma jednostavna. Oni ne žele vaš teret preduzetnika ali žele da rade. Onda kada imaju ispred sebe osobu koja zna šta želi, kuda želi da stigne, sa određenim ciljevima i vrednostima koje služe kao osnova – pratiće vas do kraja sveta.

Drugim rečima, uspećete da zaposlite mnoge pametnije i snalažljivije od sebe, samo ako ih želite oko sebe i pod uslovom da ne moraju da trpe sve nedaće koje dolaze sa preduzetništvom – obaveze, odgovornost i neprospavane noći.

Investirajte pametno u ljude, to je vaš ljudski kapital koji unosite u firmu.

Postoji još jedna kategorija ljudi koje morate imati u svojim redovima pored onih veoma pametnih.

To su oficiri vaše kompanije. U prvim danima vam trebaju veoma pametni – ali čim budete imali sredstava da zaposlite još nekoga – zaposlite oficire. Ne prave vojne oficire (mada – možete da probate) već ljude koji ne stavljaju na prvo mesto novac. Na prvo mesto postavljaju poštovanje. Poštovanje vas prema njemu ili njoj. Bitni su: stabilnost posla, redovna plata, radno vreme. Vredni su radnici, ne pričaju puno i rade svoj posao. Nemaju velikih ambicija ali su i dalje vredni radnici. Verovatno će biti sa vama više decenija ako ne i do kraja svog radnog veka.

Oficiri ne mogu zameniti talenat i britkost posebnih radnika (o kojima smo pričali malo ranije), ali su tu da zaista urade posao, pokažu smirenost i ublaže erupcije. Nikada ali nikada ih nemojte unapređivati preko njihovih želja, potreba ili kompetencija. Veoma su dobri (čak odlični) egzekutori ali loši menadžeri.

Poslednja izmena dana 23. oktobra 2015. u 23:14


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »