Francuska, kraj 19-og veka. Ulicama Pariza, prestonice sveta tog vremena, defiluju dame plemenitog porekla utegnute u neudobne korsete i krinoline, krunisane ogromnim šeširima ukrašenim perjem i cvetnim aranžmanima.

A onda na scenu stupa Coco Chanel sa svojim jednostavnim krojevima i do tada nekorišćenim materijalima u ženskoj modi. Korsete zamenjuju mantili, rolke, blejzeri, veštački biseri i, svima dobro poznata, mala crna haljina.

Pokrenula je modnu revoluciju i postala uzor svim dizajnerima od tada do danas.

Coco Chanel je jedan od najboljih primera kako da zapišete svoje ime u istoriju nepoštovanjem pravila i puštanjem preduzetničkog duha da se razmaše.

Vreme u kome je živela i radila bilo je vreme velikih društvenih promena. Ona je umela da ih prepozna kao priliku i da ih na najbolji način kapitalizuje.

Jednostavni, ali elegantni modeli koje je kreirala vrlo brzo su bili prihvaćeni, a žene su pod njenim uticajem krenule da skraćuju kosu i nose materijale koji su do tada bili rezervisani samo za muška odela.

U čemu se još ogleda prava snaga preduzetničkog genija Coco Chanel?

Tokom 20-tih godina prošlog veka lansiran je prvi parfem sa imenom jednog dizajnera – Chanel No. 5. To je bio krajnje inovativan način da se promoviše jedan parfem, ali i čitav jedan brend.

Chanel No. 5 je vrlo hrabro reklamiran kao „veoma neprikladan parfem za lepo vaspitane dame.“ Takođe, vrlo domišljat način da se iskoristi nadolazeća promena položaja žena u društvu u marketinške svrhe.

Danas se poznate ličnosti naširoko koriste kao mamac u reklamiranju proizvoda. Chanel je bila jedna od utemeljivača ove prakse. Fotografisala je poznate ličnosti u svojim kreacijama, a te slike kasnije koristila pri reklamiranju.

Chanel No. 5 obezbedio joj je besmrtnost, a ona je zahvaljujući njegovom uspehu izgradila status modne ikone i menjala druge društvene norme.

Zahvaljujući njoj, žene su počele da nose odela koja su se sastojala od vunenog blejzera bez kragne i uske suknje. Odelo je bilo savršen izbor za posleratnu ženu koja je pokušavala da izgradi karijeru u poslovnom svetu u kome dominiraju muškarci. Zato je ovaj trend brzo prihvaćen.

Teško je danas zamisliti svet u kome crna boja nije sinonim za eleganciju. Pre Chanel ova boja je bila rezervisana za sahrane i udovice u žalosti. 1926. godine magazin Vogue je objavio skicu jednostavne crne haljine  i označio je kao “ odelo koje će ceo svet nositi.“ Tako je i bilo.

Iako su tokom rata žene često morale da nose pantalone kada su radile tradicionalno muške poslove, Chanel je odigrala veliku ulogu u njihovom uvođenju u svakodnevni izbor žena. Iako je njeno pojavljivanje u pantalonama u mondenskom letovalištu Deauville bilo motivisano samo željom da se ne pojavljuje nigde u kupaćem kostimu, navika nošenja pantalona se brzo raširila. U poznim godinama izjavila je da je to jedan trend zbog čijeg je popularizovanja zažalila, ali i  to pokazuje snagu njenog imena.

Paul Poiret je bio prvi koji je upotrebio bižuteriju u svojim kolekcijama,  ali kada je Chanel uvela velike lažne bisere i sjajno kamenje trend je zaista počeo da živi. Iako je lažni nakit ranije bio rezervisan za one koji sebi ne mogu da priušte pravi, njene ekstravagantne kombinacije gomile lažnog sa par pravih kamenčića lako su prihvaćene i od strane bogatih, probirljivih kupaca.

Coco Chanel nikada nije dopustila da je pravila zastraše ili odvrate od inovacija. Bila je talentovan dizajner, ali i preduzetnik vrlo istančanog osećaja za pravo vreme i prave poteze.  Bila je sila koja pokreće, menja i motiviše generacije da budu hrabri i originalni. Zato se danas nalazi na skoro svakom spisku najvećih preduzetnika svih vremena.

Foto: Dell Publications, Inc. New York, publisher of Modern Screen

Poslednja izmena dana 29. oktobra 2016. u 23:34


Tamara Đenadić

Rođena je 1980. godine u Beogradu. Osnovne studije završila je 2003. godine na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, a kao dobitnik stipendije italijanskog ministarstva spoljnih poslova i master studije iz oblasti finansija na Univerzitetu Tor Vergata u Rimu. U bankarstvu…… Saznaj više »