Zašto većina malih privatnih firmi ne uspeva, i šta učiniti s tim?

Šta je, po vama, svežem preduzetniku potrebno da bi bio uspešan?
Da li je to upornost? Možda obrazovanje? Ili splet srećnih okolnosti?
Svakako mislite da vam treba prava ideja i mnogo truda. Šta god da mislite, statistika govori da se u Srbiji svake godine više firmi zatvori nego sto se novih malih preduzeća otvori.

Gerber u knjizi “Mit o preduzetništvu” na vrlo zanimljiv način objašnjava na šta treba da obratite pažnju u vašoj poslovnoj strategiji, da ne bi završili neuspehom, i jasno predstavlja kako se preduzetnički duh krije u svakome od vas, odnosno u svakoj od vaše tri ličnosti.

Pisac:

Majkl E. Gerber (1936) je poslovni savetnik i vlasnik preduzeća E-Myth Worldwide, firme koja je savetovala više od 25 000 malih i tek osnovanih preduzeća širom sveta, kako da radikalno transformišu svoj biznis i svoj život. Čovek koji je opravdano zaslužio titulu “vodeći glas malog biznisa”. Njegove knjige su prevedene na mnoge jezike.

Knjiga:

U mnogim knjigama ćete pročitati kakve navike imaju najuspešniji ljudi sveta, kako treba da imate veliku viziju i koliko naporno treba da radite, ali nigde nećete, kao u ovoj knjizi dobiti na razumljiv način odgovore zašto nekad ne možete da budete uporni i vredni koliko bi želeli. U ovoj knjizi je baš ta konfrontacija nekoliko ličnosti i raspoloženja u vama, objašnjena da bolje razumete bez lične osude. A kada shvatite i razumete, znaćete i odakle da krenete sa radom.

Ako je verovati Gerberu, svako od nas ima tri ličnosti: Preduzetnika, Menadžera i Tehničara. Tema je problem i međusobni konflikt tih ličnosti, te kako one utiču jedna na drugu. A da problem bude još veći, nijedna od njih ne trpi “šefa” iznad sebe. Naučićete kako da razumete te razlike i uspostvite balans medju njima. Objasniće takođe kako i zašto je važno da u sebi hranite i onu ličnost koja sanja, i onu koja stalno brine, ali i onu koja stalno radi. Pored toga dobićete smernice i nove ideje po metodi “korak po korak”, za sistematizaciju i reorganizaciju vašeg poslovanja. Objašnjenje za sve faze kroz koje je bitno da prođete u procesu vašeg razvoja, i savete kako u njiima da se snalazite.

Interesantno, jasno i razumljivo, na oko 200 stranica, uz paralelnu izmišljenu priču o svežem preduzetniku Sari, koja služi čitaocu kao primer za bolje razumevanje stavova i principa opisanih u knjizi.

Utisak:

Kada autor u knjizi skrene pažnju da imate “poremećaj višestruke ličnosti” u sebi, svakako nije prijatno, makar to bilo saopšteno u vidu poslovne metafore. Međutim, ono sto je važnije je da otvara oči, stvara novi i širi pogled na vaše poslovanje.

Stiče se utisak da ipak pruža “lek”, ako osećate da imate problem u donošenju poslovnih odluka i rešenja.

Realno, dok se vi opijate radom, ne možete videti kako stvari u vašoj firmi zaista stoje. Dobri saveti kako i na koji način pogeldati dublje u sebe, uraditi analizu primarnih ciljeva i preispitati svrhu, kao osnov za zdravo poslovanje.

Posle pročitane knjige biće vam vrlo interesantno kad primetite kako lako prepoznajete “preduzetnički napad” kod vaših prijatelja, i garantujem da nećete izdržati da preporučite ovu knjigu. Siguran sam, zato što sam ja to uradio mnogo puta.

Ukoliko planirate, ali i ako se već bavite biznisom, ova knjiga spada u obavezno gradivo.

Ako i dalje niste sigurni šta je potrebno svežem preduzetniku da bi bio uspešan, poverujte meni, krenite od ove knjige!

Citati:

“Ključni uzrok propadanja većine malih firmi je fatalna pretpostavka koja glasi: ako čovek razume tehničku stranu biznisa,razume i sam biznis  koji se bavi tehničkim stvarima.”

“Nije stvar u tome da li smo neodlučni ili nepouzdani, stvar je u tome da svako od nas predstavlja čitav splet raznih ličnosti,a svaka od njih ima svoja interesovanja i svoj način za obavljanje stvari. Tražiti od bilo koje od tih ličnosti da se pokori onoj drugoj znači pravu bitku, ili čak pravi rat.”

“Istinski proizvod jednog biznisa jeste upravo sam taj biznis.”

“Jednom kada shvatite da primarna svrha vašeg života nije da vi služite vašem biznisu, već da on služi vama, onda možete početi da radite na svom biznisu umesto da radite u njemu.”

“Proces razvoja biznisa mora biti dinamičan, prosto zato što svet, pokretljiv kao što jeste, neće tolerisati jedan statičan objekat.”

“Vaš program razvoja biznisa je proces razrađen korak po korak, pomoću kojeg ćete postojeći biznis ili biznis koji ćete tek stvoriti, pretvoriti u savršeno organizovani model za hiljade identičnih kopija.”

“Kada čuješ nešto, ti ćeš to zaboraviti. Kada vidiš nešto, ti ćeš se toga setiti. Ali sve dok nešto ne učiniš, ti to nećeš razumeti.”

Poslednja izmena dana 13. decembra 2015. u 20:12


Nemanja Jovanović

Nemanja Jovanović je rođen 1985. godine u Beogradu, a od 2010. godine živi i radi u Minsku u Belorusiji. Počeo je da radi sa 16. godina, a danas se bavi poslovima posredništva u prodaji prema stranim klijentima u Belorusiji, Rusiji…… Saznaj više »