Nije redak slučaj da nazivi velikih kompanija u simboličkom smislu oslikavaju njihovu viziju, misiju ili način poslovanja. Ti nazivi neretko zvuče upečatljivo, baš kao što i kompanije koje ih nose predstavljaju neke od najuspešnijih i najuticajnijih. Ipak, iza imena pojedinih preduzeća i korporacija ponekad se kriju sasvim „obični“ izvori, dok neki drugi nazivi pak, imaju pomalo neobična porekla.

Amazon.com

U početku zamišljen kao onlajn knjižara, Amazon je od 1994. godine pa nadalje polako prerastao u jednu od najvećih trgovačkih internet-prodavnica. Osim elektronske literature, Amazon danas nudi i odeću, nameštaj, nakit, video-igre i elektroniku. Ova stranica isprva je nazvana Cadabra, odnosno Cadabra.com. Nakon relativno brzog osvajanja tržišta i uključivanja u ponudu sve većeg asortimana proizvoda, njen osnivač, Džef Bezos, želeo je da promeni naziv firme. Njeno novo ime trebalo je, pre svega, da odražava konstantno proširenje ponude.

Takođe, Bezos je želeo da novi naziv sajta počinje slovom A, kako bi se on na indeksu web stranica po redosledu alfabeta pojavljivao pri samom vrhu liste. Prelistavajući rečnik, pažnju mu je privukla reč „Amazon“. Korelacija između jedne od najvećih reka na svetu i Bezosovog stremljenja da i njegova kompanija jednog dana postane jedna od najvećih, presudila je u izboru novog imena.

Osim toga, strelica koja se u logou kompanije prostire od slova „a“ do slova „z“ simboliše upravo širok asortiman najrazličitije robe. U Amazonu je, dakle, moguće naći sve „od a do š“ –  odnosno, po engleskom alfabetu, „od a do z“.

Nintendo

Poznati proizvođač konzola za video-igre, japanska kompanija Nintendo, po samom osnivanju bavila se prodajom karata za igranje. Budući da u kartaškim igrama efekat sreće nije ni malo zanemarljiv, na osnovu toga je nastala i složenica od reči „nin“ i „ten-dou“.

Naime, reč „nin“ bi se sa japanskog mogla prevesti kao „poveriti“, a „ten-dou“ u širem smislu označava frazu „putevi nebeskog svoda“. U prenesenom smislu, naziv ove kompanije značio bi – „uzdaj se u sreću“.

Wendy’s

Internacionalni lanac brze hrane Wendy’s dobio je ime po jednoj od kćerki osnivača Dejva Tomasa. Međutim, pošto je ime devojčice Melinda Lu Tomas, veza između njenog imena i naziva Tomasove kompanije na prvi pogled je pomalo nejasna.

Radi se o tome da je Tomasova kćerkica ovaj nadimak dobila jer u početku nije umela da izgovori svoje ime, te je umesto „Melinda“ govorila „Wenda“.

Adidas

Za razliku od Wendy’s, multinacionalna kompanija Adidas bavi se potpuno drugačijom delatnošću – međutim, dva preduzeća ipak imaju nešto zajedničko. Poreklo njihovih naziva je gotovo identično, s tim da je osnivač Adidasa svojoj kompaniji dao naziv po sopstvenom nadimku. Tako Adidas predstavlja „složenicu“ od imena Adolf – Adi Dasler.

Iako je jedan od osnivača Adidasa bio i Adolfov brat Rudolf – Rudi Dasler, usled porodičnih razmirica braća su prekinula i poslovnu saradnju. Rudolf je osnovao svoju kompaniju Ruda, čije ime takođe potiče od njegovog nadimka. Vlasnik „otcepljene“ Rude naknadno je promenio ime svog preduzeća, danas vrlo dobro poznatog kao Puma.

Reebok

Kompanija Reebok danas je sastavni deo korporacije Adidas, a u početku se zvala J. W. Foster and Sons, po osnivaču Džozefu Vilijamu Fosteru. Pola veka nakon osnivanja, jedan od Fosterovih unuka naišao je u južnoafričkom rečniku na reč „rhebok“, a ova reč se odnosila na jednu vrstu afričke antilope.

Kao naslednik porodičnog biznisa, Fosterov unuk je odlučo da promeni naziv firme, a pošto se ova reč u engleskom jeziku speluje kao „reebok“, otuda i novo dobro poznato ime.

7-Eleven

Dokaz da radno vreme kompanije može predstavljati sasvim legitimno poreklo njenog imena, pokazuje upravo primer ovog internacionalniog lanca dragstora nastalog krajem ’20-tih godina prošlog veka. 7-Eleven danas je vlasnik gotovo 60 hiljada prodavnica u 17 zemalja sveta – ipak, njen prvi naziv bio je Tote’m Stores.

Pojedine prodavnice u ovom lancu u svojoj ponudi su imale totemske stubove sa Aljaske, tako da se ime lanca vezivalo za reč „totem“. Njegov naziv je promenjen nakon usvajanja radnog vremena od 7 ujutru do 11 uveče, što je u to vreme, sredinom ’40-tih godina, u trovačkoj delatnosti bila izuzetno retka praksa.

Nokia

Teško je zamisliti da je jedan od najpoznaijih proizvođača mobilnih telefona u početku bavio industrijskom izradom hartije, gume i kablova. S druge strane, poreklo naziva Nokia je nadasve „obično“, budući da je kompanija dobila ime po gradu u Finskoj u kome je osnovana.

Sony

Po završetku II svetskog rata, Japanac po imenu Masaru Ibuka otvorio je svoju radionicu za popravljanje radio aparata. Prvobitni naziv firme bio je Tokyo Tsushin Kogyo K.K. (Tokijska fabrika za telekomunikacijski inženjering). Sredinom ’50-tih godina ime je promenjeno u Sony, a ova reč izvedena je iz latinske reči „sonus“, odnosno zvuk.

Pored toga, u japanskom slengu fraza „sonny boys“ odnosila se na inteligentnu omladinu, a u kontekstu poslovanja preduzeća, ovaj naziv je predstavljao „inteligentne momke koji se bave zvukom“. Jedna od prednosti naziva Sony je i taj što se identično izgovara na većini svetskih jezika.

Adobe

Softversku kompaniju Adobe, čije središte je u gradu San Hozeu u Kaliforniji, osnovali su Čarls Džiksi i Džon Vornok 1982. godine. Kompanija je nazvana po potoku koji protiče pored kuće u kojoj živi Vornok.

Kia

Južnokorejska korporacija Kia Motors druga je po redu po proizvodnji automobila na svetu. Njeno ime potiče iz sino-korejskog dijalekta, pri čemu reč „ki“ znači „izaći“. Poslednje slovo u reči, slovo „a“ odnosi se na Azijski kontinent, tako da se naziv kompanije u bukvalnom i prenesenom smislu može prevesti kao „izlazak iz Azije“.

Sudeći po internacionalnom uspehu, kratko i efektno ime ove kompanije u potpunosti joj odgovara – a isto se može reći i za ostala preduzeća, čiji nazivi će svakako ostati upamćeni u istoriji biznisa i preduzetništva.

Poslednja izmena dana 16. avgusta 2016. u 01:33


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »