Evan Karmajkl jedan je od pripadnika mlađe generacije preduzetnika koji je za relativno kratko vreme postigao uspeh, munjevitom brzinom osvojio tržište i probio se do vodećih pozicija na listama relevantnih magazina kao što su Forbes i Inc. Među njegovim mnogobrojnim klijentima nalaze se i vrlo poznata imena – Microsoft, Google, LinkedIn, Xerox i The Wall Street Journal samo su neka od njih.

Pritom, ovaj momak je već sa 5 godina uspeo da ubedi mlađu sestru da, po sistemu „od vrata do vrata“, zajedno prodaju svoje crteže. Ipak, pokretanje sopstvenog biznisa nikada mu nije delovalo kao moguća opcija – sve do početka studija, kada se pridružio nekolicini kolega kojima je pomagao u izradi softvera. Nedugo nakon završetka koledža, našao se u preduzetničkim vodama.

A danas, osim što vodi svoju kompaniju, Karmajkl pomaže i onima koji su se tek otisnuli u avanturu zvanu pokretanje sopstvenog biznisa. Budući da se na početku svoje karijere i sam susretao sa neuspesima, uverio se u činjenicu da je osnovati, a zatim i uspešno voditi svoj biznis mnogo teže nego što je prikazano u brojnoj literaturi prepunoj korisnih saveta za neiskusne preduzetnike.

Ono što je svojstveno većini ovakvih priručnika, jeste ogromna količina uputstava o tome šta je sve potrebno učiniti da bi se postigao uspeh. S druge strane, Karmajkl se nekoliko puta suočio i sa sledećim pitanjem – koje stvari bi prilikom pokretanja sopstvenog biznisa trebalo izbegavati?

U tom kontekstu, Evan i sam priznaje jednu stvar – voleo bi da mu je neko na početku karijere rekao koliki je izazov biti preduzetnik. Upravo zbog toga koristi priliku da svoja iskustva podeli sa drugima, govoreći pritom i o stvarima za koje smatra da ih je poželjno izbegavati prilikom upuštanja u preduzetničke poduhvate.

Novac ne sme biti vaš glavni cilj

Kao prvo, najgori razlog za pokretanje biznisa jeste želja za sticanjem novca. Iz tog razloga, ogroman broj neiskusnih preduzetnika vrlo često bira oblast ili delatnost koja im, zapravo, ne odgovara, a rezultati su poražavajući – više od 80% kompanija osnovanih isključivo radi profita propadne u prvih 5 godina rada. Karmajkl tvrdi da ukoliko je sticanje bogatstva vaš jedini cilj, nikada nećete biti uspešni. Pri tome, slučajevi u kojima neko osnuje firmu isključivo radi profita i pritom se zaista obogati, veoma su retki.

To pokazuju upravo primeri najbogatijih i najistaknutijih ličnosti u svetu biznisa, poput Bila Gejtsa, Opre Vinfri ili Stiva Džobsa. Oni su karijere započeli prvenstveno iz želje da nešto promene na bolje, da bi na osnovu toga zaista uspeli da ostvare uticaj u svetu biznisa.

To, naravno, ne znači da novac u tom procesu ne igra nikakvu ulogu. Neko ko shvata da je, pored ljubavi prema poslu, potrebno i zaraditi za život, teško da će, na primer, pokrenuti humanitarnu organizaciju. Dakle, novac jeste važan, ali nikako nije razlog broj 1 za pokretanje biznisa.

Bajka zvana „savršeni plan“

Jedan od propusta koji mnogi čine pre nego što započnu preduzetničku karijeru jeste taj što provedu neverovatnu količinu vremena sastavljajući savršeni plan koji bi trebalo da ih dovede do uspeha. Nevolja je u tome što besprekorno razrađene ideje i planovi uglavnom ne funkcionišu u praksi. Naprotiv – često vas potpuno sputavaju.

Evan Karmajkl i sam priznaje da je na početku svoje karijere napravio ovakvu „grešku“. Tokom svog prvog ozbiljnijeg poduhvata – razvoju biotehnološkog softvera koji je trebalo da olakša posao istraživačima, Karmajkl je napravio plan po kome je sve trebalo da funkcioniše idealno. Međutim, ubrzo se susreo sa činjenicom da nikome zapravo nije bilo stalo do ideje koju je toliko precizno razvio.

Ispostavilo se da su sve njegove unapred izmaštane pretpostavke bile potpuno pogrešne. Tada se, umesto planiranja do u najsitnije detalje, okreće osluškivanju potreba korisnika proizvoda koji je osmislio. Vodeći se ovim principom, od svog softvera je napravio brend, koji je kasnije i prodao za poveću sumu novca.

Druga mana fokusiranja na razrađivanje idealnog plana jeste ta što na kraju mnogi, zapravo, nikada ne započnu sa njegovim sprovođenjem u delo. Karmajklov savet? „Isplanirajte malo, a zatim počnite nešto da radiste po tom pitanju“.

Pratite reakcije i povratne informacije klijenata, prilagođavajte se njihovim potrebama, a kada shvatite šta oni zaista žele, ne čekajte, već im odmah izađite u susret.

Trošenje novca

Neosporno je da je u određenim slučajevima za pokretanje biznisa potreban početni kapital. I uložiti novac uopšte nije problem – pitanje je u šta se on ulaže.

Kada se sa ostvarivanjem velikih snova o uspešnom biznisu tek počinje, većina ljudi uloži više novca nego je u mogućnosti da zaradi. Dobra vest je da postoje i malo „jeftiniji“ – ali isto tako isplativi – načini za postizanje početnih rezultata.

U situacijama kada zaista počinjete od nule i nemate velika finansijska sredstva kojima ćete „kupiti“ i opremiti svoju kancelariju ili štampati vizit-karte, okrenite se resursu koji već posedujete, a to ste – vi sami.

Krećite se među ljudima, delite sa njima svoje ideje, i što je najvažnije – radite na njima. Umesto novca koji nemate, uložite vreme, energiju i trud. A novac ćete ulagati onda kada zaista počnete da ga zarađujete.

Nastaviće se…

Poslednja izmena dana 11. decembra 2016. u 02:04


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »