Da i loši saveti – posebno oni koje su dobili i isprobali drugi ljudi – mogu da budu od pomoći, već smo utvrdili. Sada vam donosimo još sedam takvih saveta i ujedno kompletiramo ovu listu, u nadi da će vam pomoći da neke lekcije naučite i bez onog dela koji podrazumeva sopstvenu kožu. Pa, da krenemo gde smo stali…

14. „Ne uzimaj poslovni kredit.”

Najgori poslovni savet dobila sam od svog bankara. Razmišljala sam o kupovini nove tehnologije za svoj konsultantski biznis i otišla sam u banku da porazgovaram sa njim o opcijama zajma i kreditiranja. Bankar je pogledao stanje na mom računu i rekao: „Imate keš, trebalo bi da platite u kešu.”

U vezi sa time je postojalo nekoliko nepoželjnih ishoda: izgubila sam operativni kapital koji mi je bio potreban za druge aspekte poslovanja, mogla sam da potrošim samo 20 odsto vrednosti opreme i još da platim porez na dohodak u iznosu od 80% vrednosti opreme, a vrednost opreme – sporedna za ovaj zajam – je bila daleko manja nego što je trebalo da bude u vreme kupovine.

Bolje rešenje bi bilo da sam pozajmila sredstva za kupovinu opreme, zato što bih mogla da zadržim dovoljno obrtnog kapitala da umanjim efekat smanjenog protoka novca.” – En Majner, The Dunvegan Group (predsednica)

15. „Samo imitiraj svoju konkurenciju.”

„Najgori savet koji sam ikada dobio bio je od mog prvog mentora, koji mi je rekao: „Treba da izgledaš i ponašaš se tačno kao tvoji konkurenti, zato što su oni već uspešni, pa zašto bi ti onda ponovo izmišljao točak?” 

Nakon što sam godinama pokušavao da budem neko drugi, polako sam otkrivao da je biti svoj i autentičan najveća prednost u celoj priči.” – Derek Devor, Duvora (osnivač)

16. „Smanji plate i tvoji zaposleni će više raditi.”

„Najgori savet koji sam ikada dobio kao vlasnik malog biznisa potekao je od nekoga ko je verovao da je smanjivanje zarada i kompenzacija pravi način da se zaposleni motivišu.

U roku od godinu dana, gotovo polovina njegovih zaposlenih je otišla, što je samo doprinelo već postojećim problemima. Tokom proteklih deset godina naučio sam da je muve lakše uhvatiti medom nego sirćetom. Kada zaposleni odlično obavljaju svoj posao, važno je to im reći i nagraditi ih u skladu sa zaslugama.” – Bil Kingston, CrazyDog T-shirts (vlasnik i CEO)

17. „Nemoj biti škrt na davanju udela drugima.”

„Najgori savet koji sam dobio je da ne budem „škrt” sa deljenjem udela u firmi. Savetodavac mi je rekao da bi trebalo da pronađem suosnivača, dam mu 50 odsto, članove borda, dam im 20 odsto, dodelim deonice i zaposlenima (što sam uradio), dam im 10 odsto i tako povećam početne investicije, iako sam imao dovoljno novca za otpočinjanje sopstvenog biznisa. Sve skupa, on mi je predložio da razdelim 100 odsto svoje firme!

Šta je ostalo da me pokreće kao osnivača? Umesto da mi kaže da ne budem škrt, bolje bi bilo da me je ohrabrio da gradim svoj tim kreativno tokom vremena i kroz nagrađivanje. Ukoliko da prevelik udeo prerano, umesto da gradi svoj tim, osnivač će ubrzo izgubiti kontrolu. To je tanka linija po kojoj osnivači moraju hodati: između rasta i dugoročne održivosti.” – Timoti Hamilton, Rentlit.com (osnivač)

18. „Svaki posao je dobar.”

„Pre oko godinu dana osnovala sam svoju firmu i dobila sam mnoštvo netraženih saveta. Jedna od najgorih preporuka koju sam dobila bila je: „Uzimaj sav posao koji ti dođe, kako bi izgradila portfolio.” Tako sam radila mnogo poslova koji su daleko od moje tržišne niše, samo zato što sam imala za to potrebne veštine. Zauzvrat, dobila sam preporuke za klijente koji su nudili isti taj posao – posao koji od samog početka nisam želela da radim.

Bolji savet, umesto tog, bio bi: „Razmotri svaki posao koji ti dođe, ali se postaraj da se on uklapa u viziju tvoje firme. Poslovi će dolaziti onda kada imaš dobru reputaciju i mrežu kontakta.”” – Meribet Hajland, SparkVision (osnivač)

19. „Potrebna ti je diploma da bi uspeo.”

„Najgori savet koji sam kao preduzetnik dobio bio je da će mi trebati MBA diploma pre osnivanja kompanije. Nisam prihvatio ovaj savet i drago mi je da sam poslušao svoj unutrašnji instinkt.

Od tada, shvatio sam da u školama ne uče kako biti preduzetnik. Najbolji način za učenje u svetu biznisa je rad. Bolji savet bi bio da se bacim u vatru i počnem da učim sve što mogu dok sam tu. Radi predano i ne oslanjaj se na udžbenike da te uče onome što treba da znaš.” – Džejson Dejvis, ClubConnect (predsednik)

20. „Stavi svoje zaposlene pod mikroskop.”

„Najgori savet koji sam dobio bio je da se pobrinem da u svakom trenutku znam šta svaki od mojih zaposlenih radi. Godinama sam se vodio tim savetom i grozno mi je služio. Rukovodio sam svojim zaposlenima na mikro nivou, a oni su se osećali kao da im ne dam slobodu da koriste svoje talente. A pošto sam provodio gotovo sve svoje vreme brinući šta drugi rade, nisam mogao da se fokusiram na sopstvene zadatke.

Mislim da bi bolji savet bio: „Znaj šta se dešava u tvojoj firmi, ali daj zaposlenima prostora da rade svoj posao najbolje što umeju.” Kada sam počeo da im dajem da sami gospodare svojim zadacima, njihova produktivnost i motivacija su porasli, i počeli su da daju kreativna rešenja za probleme, a moj raspored je bio rasterećeniji pa sam mogao da radim i druge stvari.” – Vladimir Džendelmen, Company Folders (osnivač i CEO).

* * *

Svi ovi primeri su, ako ništa drugo, pokazali da nema univerzalno primenljivog saveta. Drugim rečima, ako za nekoga nešto funkcioniše, to isto za nekog drugog može biti kompletan promašaj. Zato je važno promisliti o svakom savetu i tome koliko se on odnosi na vaše poslovanje. Čak i ako pogrešite, znaćete bolje za ubuduće, tako da čak i loš savet može da rezultira odlično naučenom lekcijom.

Izvor: Fundera

Poslednja izmena dana 29. avgusta 2017. u 01:01


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »