Na koji način možete osnovati, razvijati, negovati i širiti svoj biznis pisani su mnogi tekstovi, priručnici i knjige. Uprkos tome, vođenje i razvijanje biznisa nije „čista” matematika, nešto u čemu ćete uspeti ukoliko sledite određen recept ili algoritam.

Mi ćemo se, u ovom tekstu, baviti baš suprotnim stvarima: načinima na koje najlakše i najbrže možete upropastiti svoj biznis. Nema nikakve veze da li ste tek na početku razvoja svoje preduzetničke priče ili ste u njoj do kolena ili pak vrata, evo načina na koje možete baciti sav trud u vodu brzo i jednostavno!

Laganje

Od laganja sebe u vezi sa tim šta možete i umete, preko laganja drugih – od saradnika, zaposlenih, partnera… nevažno je. U kojoj god formi bilo, laganje ima moć da se uvuče u organizacionu kulturu poput korova i da vremenom postane nešto na šta se ne posmatra kao na problem. U laganje spada i kada obećate, pa ne ispunite obećanje. Možda ste u tom trenutku stvarno verovali da ćete uspeti da isporučite obećano, ali time se vaša loša procena ne opravdava. Naravno, ovakvi problemi povremeno se svima mogu desiti, ali ako je modus operandi vašeg biznisa puno velikih reči i obećanja, a ćorak kad je reč o realizaciji, onda je potrebno vratiti se na sam početak i razmotriti da li je takva strategija stvarno najbolji način poslovanja.

Nepoštovanje

Nepoštovanje ljudi, nepoštovanje rokova, nepoštovanje zakona, nepoštovanje pravila… u brojnim je formama i predstavlja još jedan korov koji se vremenom širi poput šumskog požara. Dosledno nepoštovanje nečega čemu bi trebalo posvetiti vreme i pažnju može se višestruko obiti o glavu. Takođe, nepoštovanje je najbrži put da steknete negativnu reputaciju, jer je opštepoznato da svi uživaju da rade sa onima koji nešto obećaju, naprave plan, pa kad dođe trenutak realizacije propadnu u zemlju.

Ogovaranje

Nervira vas klijent? Idite i brže bolje drugom klijentu to ispričajte. To će stvoriti fantastičnu sliku o vama. Zar ne? Nelojalnost, spletkarenje, manipulisanje i sve njima slične forme ponašanja su odlična prečica da steknete reputaciju. Za one koji su vrsni u manipulisanju to se može činiti samo kao mogućnost, ne izvesnost. Međutim, urušavanje kule od karata uvek je samo pitanje vremena, a ne verovatnoće. Kadgod možete, izbegnite da doprinosite takvim aspektima vašeg kolektiva, odnosno ogovaranju, spletkarenju, tračarenju i bavljenju sličnim aktivnostima.

Lenjost

Rokove doživljavate kao fleksibilne opcije, a ne kao u kamen uklesane vremenske odrednice do kojih kako umete i znate imate isporučiti ono što ste obećali? Onda čestitamo, odlično delate u pravcu upropašćivanja biznisa. Naravno, lenjost podrazumeva i da jednostavno nećete da se bavite stvarima kojima bi trebalo da se bavite, odnosno uvek ih odlažete pod izgovorom da nemate vremena. Otaljavanje, neunošenje nikakvih inovacija, nepraćenje trendova… sve su to forme lenjosti u ovom kontekstu i uvek uzmu danak u nekoj formi.

Rigidnost

Niste spremni ni za milimetar da se pomerite u pravcu pravljenja nekog kompromisa? Sve mora biti baš kako ste zamislili ili će ceo svemir eksplodirati? Svesni ste da neće, ali ne umete da isključite dramu koja se odvija u vašoj glavi onda se stvari ne odvijaju tačno prema vašim planovima? Isto tako, novotarije su za vas glupost: verujete da je najbolje držati se onoga što je već utabana staza i ne preispitivati baš mnogo sve(t) oko nas? Sama rigidnost, kao crta, ne mora da bude veliki saboter nečijeg menadžerskog napretka, ali ako je odlika jednog kolektiva i deo organizacione kulture, onda definitivno može da postane recept za propast.

– – –

Sigurno je da postoje brojni načini na koje možete da ugrozite svoje poslovanje, pa i da ga potpuno upropastite. Naravno, ono na čemu je ono zasnovano je i te kako važno, pošto kada su temelji zdravi, onda se povremene krize mogu prevazići. Međutim, ako su temelji nestabilni ili truli, onda bilo koja kriza može da predstavlja prevelik izazov. A i ne zaboravimo da je mnogo lakše nešto uništiti i upropastiti, nego graditi, negovati, brinuti i poboljšavati.

Recepata za uspeh možda nema, ali za neuspeh i te kako ima, pa se ne može reći da ne snosimo odgovornost ako se na njih oslanjamo i očekujemo rezultat drugačiji od onog na čijem kreiranju radimo.

Poslednja izmena dana 28. oktobra 2017. u 16:18


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »