Ovo je jedan od onih članaka u kojima deset preduzetnika govori o najvećim lažima o preduzetništvu koje su imali priliku da čuju, a koje su podelili sa Inc magazinom. Mi vam ih prenosimo, u nadi da će vas spasiti nekih bespotrebno mučnih lekcija.

„Biti preduzetnik je glamurozno.”

„Najveća laž i zabluda u vezi preduzetništva je, kad ste na početku, zvati sebe. To je ono što ja zovem „ja-duzetništvo”. Previše novajlija želi glamur, ali ne i rad. Biti preduzetnik je teže nego imati regularan posao. To si kada jedeš, spavaš, sanjaš. To nije za umorne ili slabe.”

Dankan Kabinu, „Gainesville Dev Academy”, suosnivač

„Sve što ti treba je dobra ideja.”

„Odlična ideja je važan prvi korak, ali vaš biznis neće doživeti uspeh ako nemate pametnu strategiju i strastven trud iza nje.”

Šeri Harnet, profesor, konsultant iz oblasti marketinštva i liderstva

„Radi ono što voliš i novac će sam doći.”

„Nema reči koje su napravile više neuspešnih preduzetnika od onih koje kažu da ako nešto voliš, onda ćeš uspeti u tome i zaradićeš gomilu novca. Zapravo, mnogo puta, ljubav prema nečemu može da bude Ahilova peta, pošto se umesto fokusiranja na vođenje biznisa, fokuiramo na ono u čemu uživamo, i na taj način biznis ispašta.”

Tofer Morison, „Key Person of Influence”, izvršni direktor

„Uvećavanje rešava sve probleme.”

„Novi preduzetnici ponekad misle da će uvećavanje rešiti sve njihove probleme. I dok sigurno postoji isplativost u tom viđenju, najpre je potrebno da vaš biznis model bude realističan u odnosu na troškove prodaje i vraćanje uloženog. Ukoliko gubite novac na svom proizvodu kada prodajete 100.000 komada, onda ćete eksponencijalno gubiti više novca kad budete prodavali milion. Više nije uvek bolje.”

Suzan, Armstrong, „Armstrong Chamberling Strategic Marketing”, predsednik i CEO

„Preduzetnici su vuci samotnjaci.”

„Biti preduzetnik je ponašanje u najvećoj mogućoj meri usmereno ka ljudima i zajednici. Ono zahteva podršku, networking, veze raznih vrsta – od prijateljskih, porodičnih, poslovnih, među kolegama i slično. Misliti da je preduzetništvo solo stvar je najograničenija perspektiva koju možete imati, a sasvim sigurno je i prilično izvesna garancija neuspeha.”

Mišel Frenkel, „Thayer Ventures”, marketing partner

„Imaš potpunu slobodu.”

„Najveća zabluda o preduzetništvu je da ti ono daje slobodu. Sasvim je suprotno: voditi startap zahteva ceo tvoj život. Ukoliko ne možeš u tome da vidiš postignuće, to će te gušiti, a ne oslobađati.”

Alen Vens, „Works in Progress”, vlasnik

„Moraš rešiti problem.”

„Postoji dosta uspešnih biznis priča o tome kako je neko rešio neki problem, to jest pronašao nešto što se ljudima dopalo a što nisu znali da im je potrebno dok nije napravljeno. Čujete da se često priča o „traženju rešenja za probleme”, ali nema nikakve garancije da će vas rešavanje problema učiniti bogatim ili će to učiniti pravljenje nečega što ljudi ne znaju da im je potrebno.”

Kris Tols, „Topix”, suvlasnik

„Preduzetništvo je igra za mlade.”

„Klasična preduzetnička priča počinje sa osnivačem koji je napustio fakultet da bi sledio svoju veliku ideju. U realnosti ti je potrebno ogromno tehničko znanje, kao i iskustvo, i velika mreža kontakata kako bi bio uspešan. Nema mnogo mladih ljudi životno iskustvo koje je potrebno za uspeh. On je mnogo lakši za sredovečne profesionalce koji su prepoznali tržišnu priliku kroz svoje sopstveno radno ili životno iskustvo, i imaju finansijski kapital i mrežu potrebnu da preuzmu rizik, da sastave tim i naprave novu firmu.”

Garet Vestlejk, „daVinci Center”, izvršni direktor

Moraš biti stručnjak u oblasti u kojoj posluješ

„To što nisam stručnjak u svojoj industrijskoj oblasti nateralo me je da razvijem stvarnu empatiju ka korisnicima mog proizvoda i da učim sa njima. Ukoliko proizvodi i usluge moje firme ne funkcionišu za mene, onda smo, kao kompanija, na pogrešnom putu. S druge strane, kada funkcioniše za mene, ja počnem time detaljno da se bavim i da savladavam sve kako bismo napravili nešto vredno. Ne morate biti stručnjak da biste prepoznali priliku. Zapravo, to što ste stručnjak vas može sprečiti da vidite firmu ili proizvod na isti način kao vaši korisnici, što će nesumljivo dovesti do toga da ne vidite šta im treba i da donosite loše odluke.”

Džejson Stirman, „Lucid”, osnivač i CEO

„Za uspeh su ti neophodni investitori.”

„Ukoliko onime što radiš stvarno rešavaš neki problem, i ukoliko tržište reaguje na tvoje rešenje, onda ti ne treba investitor. U današnjem svetu možeš da skaliraš svoj biznis i da prodaješ direktno tržištu. Ja imam kupce širom sveta koji kupuju moje edukativne programe. Mislim da investitori imaju svoje mesto, ali čini mi se da oni unište više kompanija nego što im pomognu.”

Melisa Korbet, „GrammarSongs”, osnivač



Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »