Prošla, 2016. godina nije odnela samo brojne poznate ličnosti uz čije smo filmove i muziku odrastali, već su je obeležili i brojni preduzetnički neuspesi. Naravno, svi dožive neuspeh pre ili kasnije, a ovde se radi o velikim biznisima koji nisu uspeli da opstanu. Ono što je posebno interesantno jesu razlozi takvog ishoda.

I dok su neki neuspesi samo lekcije koje nam kasnije pomažu da planiramo i odlučujemo pametnije, neki su pravi Titanik za svoje osnivače. Listu od deset takvih priča napravio je magazin Entrepreneur.

  1. Neozbiljna šala sa ozbiljnim posledicama

Na dan predsedničkih izbora u SAD, Mat Herigen, osnivač i bivši CEO kompanije PacketSled je na Facebooku napisao da će nabaviti snajper i ubiti Donalda Trampa. Njegov post vrlo brzo je odjeknuo, stigavši do Twittera i Reddita. Ovaj preduzetnik, čija se firma bavila bezbednošću na internetu, rekao je da je to napisao dok je bio pijan i u nameri da se našali. Međutim, njegova šala nije bila smešna agentima Tajne službe. Henigen je ubrzo dao ostavku na poziciju izvršnog direktora, a njegovo delo teško se može opisati ikako drugačije do nepromišljeno i – glupo. Šala se odrazila ne samo na njega, već i na njegovu kompaniju i sve one koji sa njom imaju bilo kakve veze.

  1. Promena pristupa koja se obila o glavu

Technorati je kompanija koja je postala poznata po svojim sposobnostima praćenja i rangiranja blogova. Visok rezultat značilo je veću posećenost i relevantnost sajta o kom je reč i sve je funkcionisalo taman kako treba, kada je 2011. godine Šani Higins preuzela vođstvo nad ovom kompanijom. Ona je rešila da drastično promeni pristup, tako što će od njega napraviti platformu za reklamiranje. U to vreme Technorati je bio ne samo profitabilan, već i procenjen kao četrnesta najveća medijska kompanija u SAD. Međutim, u februaru 2016. godine, on je prodat za samo tri miliona dolara i to nakon ulaganja sredstava u vrednosti od 38 miliona. Šta se tačno desilo još uvek je misterija, ali se smatra da je glavni krivac za propast ove preduzetničke priče njen poslednji CEO Šani Higins.

  1. Besni ispad na stručnoj konferenciji

U veoma neprimerenom i psovkama obilatom napadu besa, Dejv Meklur, osnivač kompanije 500 Startups je na jednoj konferenciji u Lisabonu u organizaciji Silicijumske doline napravio pravu pometnju. Šta je razlog za ovaj javni ispad? Pa, Meklurov predsednički kandidat izgubio je izbore, a sada vam je jasno da se radi o Hilari Klinton. Iako je širom cele SAD odjeknulo nezadovoljstvo zbog ovakvog izbornog rezultata, na ovoj konferenciji nije se govorilo o političkim temama, pa je stoga njegov nastup bio još šokantniji. Istina je da svako od nas, pod uticajem trenutnih emocija, može burno reagovati na nešto što ga se tiče, ali ovo definitivno nije način na koji bi jedan CEO trebalo da se ponaša, posebno ako ima reputaciju javne ličnosti koja ima uticaja na druge ljude.

  1. „Iskrena” kompanija koja je u stvari lažov

Da je laž uvek loša i dugoročno neodrživa strategija na sopstvenom primeru uverili su se čuvena američka glumica Džesika Alba i njen poslovni partner Kristofer Gavigan. Naime, oni su osnovali kompaniju pod nazivom The Honest Company, odnosno Iskrena kompanija, a potom su uradili baš suprotno od onoga što bi jedna kompanija koja se tako zove trebalo da uradi: lagala je svoje korisnike da njihovi proizvodi ne sadrže štetni sastojak SLS (natrijum dodecil sulfat). „Iskrena” kompanija je osnovana sa idejom da odgovorno proizvodi kozmetičke i proizvode u oblasti kućne hemije, suplemenata i tome slično, a kada je Wall Street Journal objavio podatak o problematičnom sastojku, njihovo istraživačko novinarstvo nazvali su „smećem od nauke”. U ovu kompaniju uloženo je više od 200 miliona dolara, a njena vrednost procenjivana je na 1.7 milijardi dolara. Sada se, međutim, suočava sa brojnim tužbama i, po svemu sudeći, neslavan kraj joj je na vidiku.

  1. Neuspeli prevrat i njegove posledice

Burne razmirice podstakle su Brogana BamBrogana i još tri čoveka na izvršnim pozicijama u kompaniji HyperLoop One da pokušaju da izvrše prevrat, a sve se zapravo završilo njihovim proterivanjem iz iste. Oni su, potom, tužili Šervina Piševara, takođe jednog od osnivača, kao i samu kompaniju, za povredu ugovora, nezakonito otpuštanje, klevetu, kronizam i nepotizam, kao i za pretnje smrću. Sve se završilo vansudskim poravnanjem. Šta se sve ovde zaista izdešavalo iza zatvorenih vrata, verovatno nikada nećemo saznati.

  1. Izvrsno vođenje firme… u propast

Nakon prikupljanja novčanih sredstava u vrednosti od 200 miliona dolara, te procene da vredi 800 miliona, tadašnji CEO kompanije One Kings Lane odlučio je da napusti svoju poziciju i posveti se nekom drugom projektu. Na njegovo mesto 2014. dolazi Dineš Lati, koji je uspeo da odvede ovu kompaniju pravo u sunovrat. Jedan njen deo preuzela je Bed Bath & Beyond kompanija u junu prošle godine za nešto manje od 12 miliona dolara.

  1. Problematični lider sklon nasilju i zataškavanju

Gurbakš Čahal, osnivač i CEO kompanije Gravity4 izjasnio se kao kriv povodom optužbe za nanošenje telesnih povreda koju je podigla njegova bivša devojka, a potom je pokušao da iskoristi svoje političke veze kako bi se čitava stvar zataškala. Potom je bio primoran da napusti svoju poziciju izvršnog direktora u kompaniji RadiumOne, a zbog optužbi za uznemiravanje na radnom mestu i kontratužbe od strane još jedne svoje bivše devojke, povučena mu je ranije izrečena uslovna kazna i osuđen je na jednogodišnju kaznu zatvora. Inače, još uvek je na čelu onoga što je ostalo od Gravity4.

  1. Još jedan dokaz da je laž neodrživa strategija

Magazin Bloomberg je u avgustu i septembru prošle godine opsežno pisao o Džošu Tetriku, osnivaču i izvršnom direktoru kompanije Hamptom Creek koja se bavi prodajom hrane. Povod za to bila je sumnja da je sam Tetrik kupovao robu ove kompanije u velikim količinama kako bi povećao prodajne brojke i tako privukao potencijalne investitore. Tetrik kaže da je uspeo da sakupi 100 miliona dolara za ovaj startap vredan 750 miliona, ali već je obeležen kao osoba koja ne govori istinu i sada je pod federalnom istragom. Investitori su se, naravno, povukli, a sudbina ove kompanije je pod znakom pitanja.

  1. Dobar proizvod se može upropastiti lošim poslovanjem

Parker Konrad je bio CEO kompanije Zenefits, koja je postala uspešna zahvaljujući svom softveru u oblasti ljudskih resursa, a njegova prodajna filozofija zasnivala se na agresiji. To samo po sebi nije problematično; međutim, kada se ispostavilo da prodavci bez odgovarajućih i od strane zakona propisanih licenci vrše prodaju zdravstvenog osiguranja malim biznisima, stvari su se promenile. Ovaj skandal naterao je Konrada da odstupi sa svoje pozicije, a procenjeni gubitak ove kompanije je procenjen na 2.5 milijarde dolara.

  1. Revolucionarna inovacija koja je u stvari šarena laža

Elizabet Holms, osnivač i CEO Theranosa, ponela je 2015. godine titulu najgoreg preduzetnika. Međutim, ni protekla nije bila ništa bolja. Naime, Holmsova je važila sa samoproklamovanog inovatora u oblasti analize krvi, a tehnologija koju je nudio Theranos obećavala je promeni način na koji se obavljaju laboratorijske analize. Problem je u tome što su rezultati tih analiza bili lažirani. Theranos, čija je vrednost svojevremeno procenjena na 9 milijardi dolara, sada je napustio svoje osnovno oružje – tehnologiju za koju se ispostavilo da nije ono za šta se predstavlja – i trenutno se suočava sa tužbama, kako od strane oštećenih stranaka, tako i od investitora. A nije potrebno biti vidovit da bi se zaključilo da se ova priča neće dobro završiti.

*        *         *

Svi ovi negativni primeri su odlična ilustracija činjenice da laži, obmane, nekorektno ponašanje i sve ono što je pokazalo ovih deset preduzetnika u protekloj godini nsu način na koji treba voditi posao. Zasnivati svoje poslovanje na takvim vrednostima neminovno će dovesti do loših rezultata i to je samo pitanje vremena. To je razlog zašto je važno učiti na tuđim greškama, pošto su sopstvene daleko skuplje i bolnije.

Poslednja izmena dana 8. avgusta 2017. u 00:53


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »