„Ako misliš da možeš, u pravu si. Ako misliš da ne možeš, u pravu si.“ – Henri Ford

Biti preduzetnik nije lako, to je činjenica – i ukoliko vam se ponekad učini kao da su vam potrebni nadljudski napori da biste zadržali pozitivan stav prilikom prevazilaženja najrazličitijih prepreka koje vas na tom putu očekuju, budite uvereni u to da se gotovo svi preduzetnici u nekom trenutku suočavaju sa identičnim izazovom. Kao da gomila poslovnih peripetija poput načina organizacije različitih segmenta poslovanja i brige o rukovođenju preduzećem nisu dovoljne, tu su i pojedine sumnje koje s vremena na vreme prete da poljujaju samouverenost i odlučnost sa kojom ste krenuli u sopstveni biznis.

Najuobičajeniji od svih svakako je strah od neuspeha koji, iako potpuno razumljiv, i u velikoj meri može uticati na samopouzdanje i uverenost u pozitivan ishod eventualnih poteškoća. Međutim, sklonost ka takvom načinu razmišljanja zapravo samo povećava šanse za neuspeh – a s obzirom na podatke koji govore o tome da najveći broj novootvorenih preduzeća ne „preživi“ prvih 5 godina poslovanja, moglo bi se reći da ni statistika nije na strani preduzetnika.

Ono što je pak, presudno, jeste način na koji ćete sagledati i odreagovati na prepreke na koje nailazite; a imajući u vidu i ne baš optimistične procene, imate 2 mogućnosti: da nastavite da strahujete od neuspeha, ili da učinite sve što je u vašoj moći da pobedite statistiku i na taj način postanete „izuzetak od pravila“ – a fokusiranje na ovu drugu opciju svakako je bolji izbor.

S druge strane, sumnja u sopstvene mogućnosti još jedan je od krajnje frustrirajućih osećaja sa kojima se brojni preduzetnici suočavaju – pogotovo na početku svojih karijera, kada se izazovi vezani za sam proces upravljanja biznisom čine i najtežim.

„Da li uopšte posedujem kapacitete za uspešno rukovođenje preduzećem?“ – pitanje koje se većini preduzetnika samo po sebi nameće. Međutim, veštine upravljanja biznisom se uče i usavršavaju, i retko ćete zapravo naići na osobu koja se istakla na poziciji rukovodioca bez imalo uloženog truda u razvijanje kako ličnih, tako i poslovnih veština. Sem toga, postoji čitav niz karakteristika koje nekoga čine dobrim liderom. Da biste uspešno razvijali i istakli ove sposobnosti na sebi svojstven način, važno je da budete svesni i potencijalnih liderskih veština koje eventualno već posedujete.

Takođe, uvek možete zatražiti savet od iskusnijih kolega, a ukoliko ste u mogućnosti, angažovati i profesionalnog rukovodioca koji će, u zavisnosti od delatnosti kojom se bavite, raditi na pronalaženju optimalnih rešenja koja bi usmerila razvoj vašeg preduzeća u željenom smeru.

Još jedan izazov karakterističan za preduzetničku delatnost tiče se i procesa promovisanja biznisa i proboja na tržište u cilju dolaženja do potencijalnih klijenata. Nije potrebno naglašavati da, ukoliko ne uložite vreme i sredstva u predstavljanje svojih proizvoda i usluga odgovarajućoj ciljnoj grupi, teško da možete očekivati da će vas kupci pronaći „sami od sebe“. Prema tome, dobar marketing, kao i izražene komunikativne i prodajne veštine spadaju u osnovne „alatke“ za razvoj preduzeća – ali često umeju da izazovu i dodatni osećaj nesigurnosti, pogotovo ukoliko vam je oblast marketinga relativno nepoznata ili ne posedujete prethodno iskustvo u prodaji.

S jedne strane, smatra se da je za uspeh u marketinškoj i prodajnoj delatnosti potrebno imati određeni „X faktor“, i da „rođeni prodavci“ poseduju specifične osobine ličnosti. Iako u tome ima istine, dobra vest je da u ovom slučaju važi isto pravilo kao i za liderske sposobnosti – usvajanje i razvijanje prodajnih veština je neprekidan proces koji sam po sebi zahteva dodatna ulaganja u sopstvena znanja i učenje kako iz svojih, tako i iz tuđih više ili manje uspešnih iskustava i primera.

Sem toga, prodajne veštine ne poseduju isključivo osobe koje se bave prodajom – a ukoliko vaša sumnja proističe iz činjenice da se nikada ranije niste bavili ovom delatnošću, možete se i prijatno iznenaditi ukoliko otkrijete da ipak posedujete neke od veština neophodnih za uspeh u oblasti marketinga.

Ono što će vas dodatno podstaći da se izborite sa nesigurnostima jeste i sticanje novih kontakata i komunikacija sa ljudima sa kojima ćete moći da podelite različita iskustva. U tom smislu, tuđa podrška je od neprocenjivog značaja u situacijama kada se nađete u iskušenju da odustanete

Stvar je u tome što preduzetništvo ne pripada oblasti za koju jednostavno možete da se školujete ili steknete određenu diplomu ili licencu, niti postoje jasno utvrđeni kriterijumi na osnovu kojih se neko „svrstava“ u preduzetnike. Iako bi i sama definicija preduzetništva mogla predstavljati temu za debatu, činjenica da ste pokrenuli ili vodite svoj biznis čini vas odgovornim za razvoj ideje koju putem ulaska u poslovni svet želite da ostvarite. Na tom putu ćete se neminovno susretati sa brojnim nesigurnostima koje će vas navesti da se zapitate da li ste doneli pravu odluku. Međutim, ukoliko ih, umesto kao nepremostive prepreke, sagledate kao prilike za sticanje važnih iskustava, već ste učinili prvi korak ka njihovom prevazilaženju – što je, složićete se, i osnovni preduslov za dalje preduzimanje konkretnih akcija u cilju ostvarenja preduzetničkih ambicija.

Poslednja izmena dana 27. februara 2017. u 09:48


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »