Početak priče o keksu “Oreo” seže u sam kraj devetnaestog veka. Najstariji keks na svetu, koji se i danas proizvodi punom parom, nastao je 1898. godine. U Americi je ta godina bila upamćena po patentiranju imena “Pepsi”, osvajanju zaliva Gvantanamo i kandidaturi Ruzvelta sa gradonačelnika Njujorka. U isto vreme je u podrumu pekare “Nabisco” svoje prve korake započinjao keks koji će decenijama kasnije postati omiljena poslastica u Americi, ali i širom sveta. Reč je o kolačiću koji je 1912. dobio naziv “Oreo”. Prva serija kolača bila je napravljena od patišpanja sa belancem i fila od limuna. Taj autentični ukus kasnije je menjan nekoliko puta.  Nažalost, u Srbiji je još uvek teško doći do ovog slatkiša, ali su zato strana tržišta bogata biskvitom sa tim imenom. Iza priče o njegovom uspehu, krije se, naravno, planski vođen, dobar stari marketing.

Keks je za sto godina nekoliko puta menjao ime. “Oreo biscuit”,  “Oreo sandwich”, “Oreo Chocolate Sandwich Cookie”, samo neka su od imena. Specifično i lakoprepoznatljivo ime još uvek je misterija. Najprihvaćenija teorija je ta da ime slatkiša potiče od francuske reči “Or”, što znači zlato. Prvi primerci pakovani su u limenke zlatne boje, pa verovatno otud i takvo mišljenje.  Pre nekoliko godina, “Oreo” je doživeo da proslavi i pun vek postojanja. Sto godina je proteklo od prodaje prvog “Orea” u gradu Hoboken u saveznoj državi Nju Džerzi. Stogodišnjica i nije mali jubilej kada uzmemo u obzir da se u međuvremenu izdešavalo mnogo dobrih i loših stvari. Civilizacija je preživela dva svetska rata, svedočila potonuću Titanika, oberučke prihvatila pojavu interneta, poslala čoveka na Mesec. “Oreo” i dalje, uprkos svemu, impresionira svojim jedinstvenim izgledom. Da li je samo ukus, satkan od keksa i fila u razmeri 71:29, ono što ga je sve ove godine održalo? Pa, reklo bi se da nije. Tome u prilog ide činjenica da uvek spreman marketinški tim stoji iza brenda, šireći pozitivnu propagandu. Ni proslava stogodišnjice od osnivanja nije protekla samo u slavlju i veselju. Za advertajzing tim “Oreo” keksa, period proslave bio je i te kako u radnoj atmosferi. Tokom čitavog perioda rad na marketingu i inovacijama bio je od presudne važnosti. Prvi slogan koji je krasio plahate sredinom dvadesetog veka bio je prepoznatljivi “Oh, oh oreo”. Sredinom sedamdesetih napravljeno je i duplo pakovanje keksa. Bilo je krajnje vreme osmisliti neku novinu. Idući u korak sa vremenom i savremenim sredstvima, “Oreo” je ponudio kampanju koja će se pamtiti i prepričavati godinama. Kampanja je dobila naziv “Daily Twist Oreo”, a ostala je upamćena kao najviralnija “ospada interneta” kada je reklama u pitanju.

Kreativnost i originalnost, ali i praćenje reakcija kozumenata, bilo je ono što je učinilo da se proslava rođendana pretvori u jednu veliku i uspešnu reklamu. Postovati sto objava na Facebook – u i Twitteru simbolično je predstavljalo godine koje su zajedno sa “Oreom” protekle. Najvažnije u svemu bilo je da se osmišljeno prate reakcije fanova na društvenim mrežama i da se shodno tome ponudi adekvatan “online” sadržaj, smešten u period od sto dana. Ova kampanja donela je porast fanova od 110 procenata. Čak 2500 medijskih kuća prenosile su vesti o kampanji. CIlj je bio podstaći slobodu i probuditi dete u odraslim ljudima. Veoma važan, do tada nezapamćen potez, bila je i interakcija sa fanovima. Fanovi su podsticani na deljenje svojih intimnih trenutaka sa “Oreom” putem društvenih mreža. Svakim danom, pomama za “Oreom” je bila sve veća. Kulminaciju je doživela za vreme održavanja “Super Bowla”. U finalnom doigravanju NFL lige, desio se peh. Na najgledanijem sportskom događaju nestalo je struje. Domišljati “Oreo” tim je došao na ideju da iskoristi ovaj trenutak i još jednom viralnom kampanjom “zapali” internet. Na Twiteru i Facebook-u postavljena je fotografija sa porukom: “Nestalo struje? Nema problema. Možete umočiti i u mraku”. Ova poruka aludirala je na umakanje keksa u mleko. To je pobudilo emocije onima koji keks jedu na takav način. Poruka je za tren oka dobila više od 15000 retvitova i preko 20000 lajkova na Facebooku. Slična situacija dogodila se tokom organizovanja “Prajda”. Slika kolačića koji između dva keksa ima fil sa duginim bojama, upućivala je na organizovanje gej parade tog dana.

Epilog cele ove priče bila je omasovljena prodaja kolača koji je svoju vekovnu tradiciju ogrnuo novim ruhom. Iskoristivši moderan način oglašavanja, stari brend uspeo je da iznova aktivira nekadašnje fanove, ali i stekne nove. Upravo to je i pouka koju je “Oreo” poslao drugim kompanijama. Relevantan i zabavan sadržaj usmeren ka emocijama obožavalaca učinio je da prodaja i primećenost “Orea” poraste. . Istraživanja pokazuju da čak 50% ljudi keks podeli na dva dela pre nego što ga pojede. Zanimljiv je i podatak da žene to rade češće nego muškarci. Ove zabavne statistike još jedan su od trikova da nam “pođe voda na usta”. Čini se da je kolač uspeo u svojoj misiji jer je danas najprodavaniji na svetu. Komuniciranje sa fanovima putem društvenih mreža i njihovo uključivanje u kampanju, pokazalo se kao primer dobre prakse.

Poslednja izmena dana 8. novembra 2015. u 03:59


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »