Na osnovu jendog malog istraživanja sprovedenog u SAD, prosečnom kopirajteru treba 2,5 sata da sastavi jednu “Home” stranicu. Zvuči kao mnogo vremena? Meni se dešavalo da je pišem i 5 sati.

I to je samo “home”. A šta se događa kada se stvari zakomplikuju, kada treba da ubedite nekoga da odabere baš tu firmu, jednim tekstom o “vrednostima, viziji i misiji”? To može da potraje i danima.

Kako je moguće da sastavljanje nekoliko (desetina) rečenica zahteva tako dug proces?

Da postavimo to ovako – to može da bude kratak process – može da oduzme i samo jedan radni dan za čitav sajt. Ali isto tako možete kupiti laptop preko Ali Expres-a za 20 dolara, čak može isto da izgleda kao onaj od 500 što ste ga spazili u radnji. Kao što sam pročitala negde na intenetu, “ako zaposlite kopirajtera zato što je brz, upropastili ste rezultate i pre nego što su reči napisane.”

I neretko iskustvo nema veze s tim. Svaki novi klijent može da bude iz nove oblasti, novog biznisa, o kome kopirajter nije u obavezi da zna ništa. To znači da prvo treba da nauči nešto o tome kako bi kvalitetno odradio svoj posao. A taj proces zahteva vreme. U idealnom svetu, sastavljanju teksta prethodi nekoliko koraka:

  1. Klijent i kopirajter razgovaraju. Klijent izražava svoje želje, svoju publiku i ciljeve
  2. Kopirajter se upoznaje sa biznisom i željama klijenta i osmišljava način na koji je najbolje ostvariti ih
  3. Sa velikim obzirom na to da klijent poznaje svoj posao, ali i činjenicu da kopirajter poznaje svoj posao, dve strane se slažu oko plana/strategije/tona kojim će se služiti
  4. Klijent pruža kopirajteru sve potrebne informacije koje može i treba da upotrebi pri radu
  5. Sprovodi se dodatno istraživanje koje može da pronađe novog “keca u rukavu”/ukaže na benefite koje niste uzeli u obzir/otkrije povoljniji pristup ciljnoj grupi…
  6. Kopirajter piše prvu verziju kopija
  7. Sačeka jedan dan pa je pročita ponovo, kontroliše, šalje je nepristrasnim kolegama na kontrolu
  8. Kopirajter šalje finalnu verziju klijentu
  9. Dve strane se sastaju/razmenjuju mejlove/diskutuju dok ne ispeglaju kopi i ne zadovolje kriterijume obeju strana
  10. Kopi je spreman i svi su srećni

Postoji još jedna stvar koju treba imati na umu. “Kopirajter profesionalac” praktično ne postoji. Niko nije studirao kopirajting a verovatno niko nije ni sanjao da “kad poraste bude najbolji kopirajter na svetu”. Većina ljudi koji se danas bave ovim poslom su studirali novinarstvo, možda i književnost i različite jezike, mada znam i diplomce turizma i istorije umetnosti koji danas rade u agencijama. Ko je onda makar potencijalni “kopirajter profesionalac”? Onaj ko je pismen, fleksibilan i sposoban da brzo uči. Budite srećni ako ste naleteli na takvog. I to nije sve. Ako je neko u ovom poslu, to znači da je morao da prođe kroz slojeve marketinga i kreiranja strategija, na ovaj ili onaj način. Takođe, učeći o tome kroz rad sa više različitih klijenata (pa tako i različitih vrsta biznisa i različitih ciljnih grupa), kopirajteri moraju da dobiju uvid u prodaju, u komunikaciju plus sve što sam navela, na nivou društvenih mreža, kako već internet marketing zahteva.

Ako se radi o jednom članku za blog recimo, računajte na raspon od jednog do deset sati. To zavisi od toga da li razmišljamo o SEO optimizaciji, da li tema postoji ili i nju treba osmisliti, koliko su uske instrukcije koje klijent daje, da li i koliko stručan treba da bude tekst o kome se radi.

Pisanje, a posebno pisanje u tuđe ime, podrazumeva veliku odgovornost i moraš naučiti mnogo o temi koja ti je zadata da bi mogao samouvereno da pišeš o njoj. Ali to je istovremeno i najlepša strana ovog posla.

Foto; Ritesh Nayak

Poslednja izmena dana 27. novembra 2017. u 01:38


Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.