Šta motiviše preduzetnika?

Kada ste se odlučili da uplovite u vode preduzetništva u velikom broju slučajeva ste proizvod okruženja i društva u kome ste odrasli i u kome funkcionišete. Sa te strane verovatno sebe ubeđujete da je osnovni motiv držanje budućnosti u svojim rukama.

Da razjasnimo par stvari. Vi ne želite samo da držite budućnost u svojim rukama. Okruženje u kome ste odrasli (kao i ja) vam je već duže vreme govorilo da je preduzetnik/gazda/vlasnik/direktor nešto skoro ružno. Ti grozni ljudi koji izrabljuju radničku klasu, uzimaju masnu zaradu, maltretiraju ljude (spominje se i “mobing”) su u osnovi svakodnevnih priča okruženja u kome odrastate i formirate svoju ličnost. Ako ste i uspeli da se odlučite da držite stvari u svojim rukama (i ubeđujete sebe u to) imate i dalje taj osećaj krivice kako ćete u svom društvu (ili ako baš uspete – u društvu šire) biti viđeni kao negativac.

Hajde da vam olakšamo život i pričamo otvoreno. Vi ne želite da postanete preduzetnik ili vlasnik biznisa da biste držali život u svojim rukama.

Vi želite da izađete iz mase, postanete neko ko je samostalan, želite novac koji vam daje slobodu da radite stvari koje ne možete da izvedete radom za nekog drugog. Da, kapitalista ste i želite u svom društvu da budete vođa čopora, kao uzor alfa osobe koja menja sebe i društvo oko sebe.

Ovo je samotnjački put, koji je pun uspona, padova, rupa, kolotraga po kome trebate da istrajete. Nimalo lak i nimalo jednostavan. Glavni motiv je novac i budite uvek toga svesni. Ako nemate tako jasan cilj i ako je sve zasnovano na tome da želite da budete dobro – uspećete na kraći vremenski period. A onda ćete utonuti u moru sličnih preduzetnika. Preduzetnik koji ne napreduje i koji se ne bori sa više stagnira.

Sada kada smo razjasnili motiv – šta je strategija čitave priče?

Strategiju je teško objasniti a da se ne dotaknemo šaha, što je ograničena i igra sa jasno definisanim pravilima. Život nema pravila sem onih koja su ustanovili ljudi u formi zakona, a ponekad ni ona ne važe za sve.

Strategija je skup ideja koje trebaju da dovedu do cilja. Strategija nije uvek precizna kao što je cilj. Strategija uzima u obzir sve probleme, skretanja, blokade na koje možete da naiđete.

Ako uzmete primer pekare – motiv je novac. Cilj je kreiranje profita – određena cifra. Kada se ta cifra prevede u dane, nedelje, mesece i godinu – uzimajući u obzir troškove vođenja posla, materijala i svega što čini dnevni posao pekare dolazi se do cifre koja treba da se stvori svake nedelje (zbog periodičnosti).

Strategija je princip kojim ćete voditi posao kako biste stigli do cilja kako biste ispunili motiv koji je ispred vas.

Pravljenje visoko kvalitetnog peciva na prometnom mestu, dižući kvalitet ispred svega po ceni koja vodi ka cilju je – strategija. Oni koji rade za vas su tu da na osnovu strategije izvedu sve radnje koje će na osnovu skice ili kompletne slike puta napraviti plan akcija koji vode ka cilju strategije.

Kao što kažu – nemojte se baviti sa milion stvari – kao preduzetnik imate jasan motiv i držite oči na tom motivu. Strategija daje upute kako do motiva da biste stigli do cilja. Cilj je mera motiva.

Poslednja izmena dana 10. oktobra 2015. u 03:31


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »