Po definiciji firma je besmrtna tvorevina koja može da živi i posle osnivača.

Ali zbog čega biste stvorili firmu ili kompaniju?

Prvenstveno iz interesa. Ne, to nije ružna reč. To je suština stvaranja u svakom aspektu života. Interes da obezbedite sopstvenu egzistenciju, stavite u pravni okvir (legalno) svoje dosadašnje aktivnosti, gradite kompaniju koju želite da prodate…

Svakako, vaša motivacija može biti podstaknuta nejednakostima u društvu – ali je interes najača stvar. Dobro razmislite o tome šta je vaš interes.

Pored interesa tj zbog čega započinjete kompaniju, bitna komponenta je cilj koji želite da dostignete. Zbog čega cilj? Da biste znali da li ste uspeli ili ne ili da li ste blizu ostvarenja. Bez jasno definisanog cilja bićete još samo jedan preduzetnik koji želi da bude samostalan.

A zbog čega ste ono stvorili firmu? U pitanju je vizija kompanije – ma koliko luda ili grandiozna bila – ta informacija će biti ključna i kojoj ćete se vraćati tokom meseci i godina koje budu prolazile. Podsećaće vas na inicijalnu ideju koju ste imali u glavi.

Interes – zbog čega sve to radite, cilj gde želite da stignete i vizija – šta želite da postignete.

Ovo su osnovni elementi stvaranja kompanije. Postoje i drugi ali su ovi najbitniji.

Kao pravno lice koje je besmrtno i kao takvo treba da bude član društva nad kojim stoji država kao prostor u kome postoje zakoni, zaštita prava i jednakost, neophodno je da postanete slepi za sve ono što se zove siva ekonomija.

Po meni firma se stvara da biste na legalan način stvorili novac sa kojim ćete živeti, kojim ćete unapređivati svet oko sebe i motivisati one koji rade za vas. Bez previše filozofije. Svakako možete imati drugačiji interes, cilj i viziju jer to je vaše pravo.

Svakako, na putu života firme, postoje mnogobrojne prepreke, izazovi, učenja, padovi, usponi … mnogo stvari o kojima nemate pojma onda kada počinjete. Naš cilj je da vam pomognemo da naučite nešto novo, fokusirate se na bitno i izbegnete nebitne stvari koje oduzimaju vreme. Vreme je ono što nemate i trebate ga koristiti na najbolji mogući način.

Kažu da je dobro planiranje pola posla završeno – i tako je uvek. Naravno, čak i najbolje pripremljeni planovi mogu da se izjalove ili se desi nešto što ih menja. Ali i dalje postoji plan. Postoji cilj kao i vizija.

To su neophodni elementi koji zaposlenima daju smernice kuda krenuti onda kada vi niste tu. Tako se štedi vreme i usmerava firma na pravi put.

Pravljenje firme nije za malodušne i one koji se lako opuste. To je dug proces tokom kojeg ćete imati mali milion problema, nesuglasica, otpuštanja, unapređenja, rada sa ljudima. To je vreme koje investirate (pored novca) da bi biznis bio na stabilnim nogama.

Posteri, podsetnici, motivacione nalepnice, tim bildinzi nisu tu za bi zamajavale zapolene već da bi pomogle održanju fokusa – onog istog fokusa koji i vi morate imati.

Vaš fokus vam pomaže da se usresređujete na cilj i ispržite veću ribu od one kojom se bavi zaposleni.

Firma se pravi i da biste naučili nešto novo, zaposlili ljude koji će pomoći vama da napredujete i koji će pomeriti firmu na pravi kolosek. Oni su gorivo kompanije koje sporo gori. Ukoliko gori kao kerozin onda nešto debelo nije u redu.

Vi pravite firmu zbog svog interesa, vaših ciljeva koje želite da postignete i vizije kompanijie koju želite da ostvarite.

Poslednja izmena dana 1. septembra 2015. u 14:04


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »