Ako je jedno od vaših opredeljenja da budete trendi često ćete biti prinuđeni da poštujete veoma bolna modna pravila. Praćenje trendova sigurno će vam doneti titulu dobro stilizovane osobe, ali vam neće uvek doneti udobnost. Međutim, čak  i strogi svet mode ponekad dobije neverovatne zaokrete i obuća kao što je Crocs postane moderna. Na svih sedam kontinenata.

Termin Crocs nekad je bio sinonim na vrlo elegantnu cipelu od krokodilske kože. Danas je svima asocijacija na nešto sasvim drugačije. Za samo nekoliko godina, epidemija izuzetno ružne obuće poznate kao Crocs klompe proširila se svetom i zauvek izmenila značenje ovog termina. Ovo slavno ime nije dobila zbog elegancije već zato što joj izgled neodoljivo podseća na krokodilsku njušku.

Oni koji ih mrze, rade to vrlo pasionirano. Čak ih je i Tajm magazin 2010. godine proglasio jednim od 50 najgorih izuma svih vremena. Oni koji ih vole reći će da je Crocs nešto najbliže religiji što noga može da iskusi.  Crocs su jednostavno kategorija obuće za sebe.

Kako je ovako neizgledna obuća postala tako popularna?

Zahvaljujući tome što su vodootporne, nemaju miris i mogu se prati u mašini postale su vrlo primamljiv izbor obuće za bebe i malu decu. Na njima su ove klompe izgledale vrlo simpatično, ali baš zbog svojih svojstava i neizmerne udobnosti trend su ubrzo prihvatili njihovi roditelji a onda i čitav svet. One nisu zaobišle ni poznate ličnosti, čak ni neke koje važe za ikone mode. Od Maria Batalija, poznatog američkog kuvara, pisca i vlasnika većeg broja restorana kome je ovo zaštitni znak, preko bivšeg američkog predsednika Džordža Buša do Džeka Nikolsona, Entoni Kidisa (Red Hot Chilli Peperes), Stivena Tajlera pa čak i Rijane.

Jedan od idejnih tvoraca Crocsa Skot Semans sličnu obuću nabavio je od kanadske kompanije Foam Creations za krstarenje Karibima. Tokom putovanja, sa dvojicom prijatelja, Džordžom Bodekerom i Lindonom Hensonom došao je na ideju da doda traku oko noge radi stabilnosti i krene u proizvodnju.  S obzirom da mogu da se nose i na suvom i u vodi smatrali su da su spa centri idealna ciljna grupa za ovaj proizvod. Međutim, Crocs su vrlo brzo pronašle put do ormana mnogih domaćinstava.

U prvoj godini prodaje (2002.) kompanija je ostvarila skromnih 1.000 dolara zarade. Već 2006. godine imala je promet od 200 miliona dolara i poslovala u 40 zemalja.

Nakon idealne 2007. godine sa prometom od 847 miliona dolara Crocs, 2008. godine po prvi put beleži pad prodaje. Problemi na koje su naišli bili su posledica kako recesije tako i grešaka u strategiji.

Model poslovanja zasnivao se na predviđanju tražnje umesto na realnim narudžbinama maloprodajnih lanaca. Kako je ekonomija usporavala veoma brzim tempom kompanija je ostala sa velikim zalihama neprodate robe, a da pri tome nije imala uvid u to koliko se zaliha nalazi kod distributera. Proizvodi su se distribuirali neselektivno tako da ih je bilo svuda. Danas je menadžment distributivnih kanala veoma bitan deo strategije poslovanja a direktna prodaja kupcima čini 43% ukupne prodaje. Preveliko oslanjanje na američko tržište zamenili su balansiranim prisustvom na azijskim i evropskim tržištima koja su se pokazala i stabilnijim u nivou tražnje. Američko tržište danas čini manje od jedne trećine ukupne prodaje.

Još jedan faktor značajno je uticao na pad interesovanja za Crocs.

Promenljiv ukus tržišta je realnost koju kompanija nije uzela u obzir prilikom razvoja svog asortimana. Predugo oslanjanje na Crocs klompe i izostanak novih modela uticali su na to da se tršište zasiti.  Danas one čine manje od polovine ukupne prodaje.

Na obnovljenu popularnost uticalo je i to što ih je 14. juna 2015. godine nosio trogodišnji Princ Džordž, sin princa Vilijema i Kejt Midleton. Prema podacima sajta Amazon.com prodaja je u sledećih nedelju dana porasla 1500%.

Imamo izbor da ih volimo ili mrzimo. Ono što niko ne može da ospori je činjenica da je to danas kompanija koja ostvaruje godišnji prihod od 1 milijarde dolara od prodaje više od 300 različitih modela obuće u 90 zemalja sveta. I pored mnogo skepticizma i brdovitog puta Crocs je do sada prodao 300 miliona pari obuće i donirao više od 3 miliona pari.

Slogan kompanije dugo je bio „I ružno može biti lepo“, a zaključak ovog teksta je da „I ružno može biti vrlo uspešno“.

Foto: Santi Garcia

Poslednja izmena dana 5. juna 2016. u 22:26


Tamara Đenadić

Rođena je 1980. godine u Beogradu. Osnovne studije završila je 2003. godine na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, a kao dobitnik stipendije italijanskog ministarstva spoljnih poslova i master studije iz oblasti finansija na Univerzitetu Tor Vergata u Rimu. U bankarstvu…… Saznaj više »