On je naučio Čak Norisa borilačkim veštinama. Supermen ima pižamu sa njegovim znakom. Njegov potpis osvojio je Pulicerovu nagradu. Mrak se plaši njega. Ako ne znate o kome je reč, krajnje je vreme da saznate. On je ni manje ni više nego Najzanimljiviji čovek na svetu.

Džonatan Goldsmit danas ima 77 godina i nikada nije uspeo da postane čuvena holivudska zvezda, ali njegova popularnost je ogromna. O tome dovoljno svedoči podatak da je pre nekoliko godina Majkl Džordan želeo da se slika sa njim. Ko je ovaj čovek?

On je Najzanimljiviji čovek na svetu ili, u originalu, „The Most Interesting Man in the World“. Nastao je kao deo kampanje za marku piva Dos Equis, koji se pre ove kampanje prodavao isključivo u dve savezne američke države: Teksasu i Kaliforniji. Kada je Najzanimljiviji čovek, mešavina Džejmsa Bonda i Ernesta Hemingveja, u kampanju umešao svoj šarm, ovaj brend postao je šesti najčešće izvožen brend piva u S.A.D.

Ljudi žele da budu zabavni

Kampanja je započeta 2006. godine. U početku, Dos Equis nije imao nikakvu predstavu o tome do koje mere će se ova kampanja razviti. Njene prve korake kreirala je EuroRSCG kompanija iz Njujorka, gde je najpre emitovano prvih nekoliko reklama, kao deo strategije pokrivanja istoka S.A.D. Baš kao ni Dos Equis, Goldsmit takođe nije sanjao kolika slava ga čeka.

Dos Equis je tražio glavnog glumca za ovu reklamnu kampanju, i to baš onakvog kakav bi se uklopio u njihovu zamisao. I dok mnoštvo reklamnih kampanja podrazumeva sportske automobile, zgodne devojke i egzotične destinacije, Dos Equis je smatrao da korisnici njihovih proizvoda najviše od svega žele da budu zabavni svojim prijateljima. Stoga su, umesto angažovanja mlađeg glumca, odlučili da to bude stariji. Logika iza ove odluke je sledeća: mlađi muškarac mogao bi, od strane njihove ciljne publike, da bude doživljen kao pretnja ili kao podsetnik na sve ono što u životu nisu postigli, a on jeste (čim sebi može da priušti sportske automobile, zgodne devojke i egzotične destinacije).

Onaj kog su tražili sam sebe opisuje kao ruskog Jevrejina iz Njujorka koji je pomalo hipohondar. Do trenutka kada je angažovan za Dos Equis-ovu reklamnu kampanju, već se oprostio od ideje da će postati holivudski glumac, pa je zato svoju pažnju preusmerio na poslovne poduhvate koji uključuju seču drveća i pranje automobila. Danas je to čovek koji lika Najzanimljivijeg čoveka na svetu i živi, jer oni koji su ga susretali kažu da njegov šarm postaje očigledan čim počne da govori.

Najzanimljiviji čovek u realnom svetu

Njegova priča u glumačkim vodama započinje nakon što su ga „zamolili da ode“ sa Univerziteta u Njujorku, gde je bio veoma posvećen žurkama, a nakon afere sa profesoricom, stvar je eskalirala. Nakon toga se pridružuje njujorškom Living Theater-u, a prva scena koju je ikada radio bila je čista improvizacija. S obzirom na to da prethodno nije imao nikakvog glumačkog iskustva, odlično se snašao, što mu je omogućilo da nastavi da igra na Brodveju.

Ubeđen da može da uspe u Holivudu, Goldsmit pakuje svoje stvari u stari Volkswagen i odlazi na Zapad. Ali, tamo se ništa interesantno nije desilo. To ga je nateralo da zarađuje vozeći kamion za smeće u kom je uvek imao spremno jedno plavo odelo, u slučaju da veoma brzo mora da se nađe na nekoj privlačnoj audiciji. I to se konačno desilo.

Prvo pojavljivanje gospodina Goldsmita na televiziji bilo je u popularnom vesternu „Gunsmoke“. Ali, deo scenarija, koji je zahtevao jahanje konja, predstavljao je istinski problem sa momka odraslog u Bronksu. U nameri da ipak okuša sreću sa jahanjem, završio je u blatu, ali se isto nije desilo i njegovoj karijeri, kao što se pribojavao. U istoj seriji se pojavio još šesnaest puta, kao i u brojnim drugim.

Kada je Dos Equis započeo svoju kampanju, njihovo pivo, ali ni Goldsmit nisu bili zvezde, već sporedne uloge. Oni su Najzanimljivijeg čoveka na svetu zamislili kao zrelog, iskusnog glumca koji nije previše prepoznatljiv. I u tom trenutku se staze Dos Equis-a i Goldsmita ukrštaju.

„Sve što sam znao je bilo to da traže glumca sa veštinom improvizacije“, priseća se on. I sve što je trebalo da kaže bilo je: „I tako sam oborio ruku Fidelu Kastru.“ Nemajući mnogo informacija za osmišljavanje lika, Goldsmit odlučuje da ga zasnuje na svom starom prijatelju Fernandu Lamasu.

Povezanost između glumca i lika definitivno je postojala, pa se lako moglo primetiti da Goldsmit zaista deli mnoštvo osobina sa Najzanimljivijim čovekom: godinama je živeo na jedrenjaku, a jednom je spasio jednu devojčicu od davljenja i čoveka kog je uhvatila snežna oluja na planini Vitni. Znao je gde pronaći dobru salatu od školjki na Bahamima. I ne pije uvek pivo, već je ljubitelj martinija i viskija.

Goldsmit svoj lik opisuje kao fantaziju svakog muškarca, sa šarmom prošlih vremena i rustičnom elegancijom u kontrastu sa današnjim vrednostima, gde su davno nestali kavaljerstvo i džentlmenstvo.

Najzanimljivija kampanja na svetu?

Kampanja je lansirana 2009. godine, a veoma brzo je prodrla u pop kulturu. Prema podacima Heineken USA, prodaja Dos Equisa se 2011. godine u odnosu na 2006. više nego udvostručila, došavši do brojke veće od 15 miliona prodatih jedinica piva. Kampanja se držala iste formule čak i kada su se smenjivali direktori brenda i same kompanije. Jedna serija reklama sastojala se od Najzanimljivijeg čoveka u situacijama koje su opasne ili intrigantne, smeštene u različite dekade – od šezdesetih pa sve do devedesetih. Najpre se najčešće nalazio u nekoj adrenalinom zasićenoj situaciji, dok bi narator rekao nešto poput rečenica sa početka, kao što je: „On je pobedio u igri zurenja sa samim sobom“. Drugi set reklama bio je jednostavniji, a u njemu je Čovek davao savete na teme poput speed-datinga, kao što su: „Uveravam vas, većina žena ne smatra brzinu vrlinom“.

Kampanja nastoji i da pomera granice, pa je tako prošle godine zbog te namere dospela i u izvesne nevolje. Naime, na jednom bilbordu je pisalo: „Prilazite ženama kao što biste divljim zverima, sa oprezom i umirujućim glasom“. Jasno je da su bilbordi, nakon što se se određene ženske grupe pobunile, veoma brzo uklonjeni.

Zanimljiva stvar u vezi sa gospodinom Goldsmitom je ta što ga nećete videti u javnosti, na televiziji ili u filmovima, kao Najzanimljivijeg čoveka. Heineken USA kaže da su odbili mnoštvo takvih ponuda, zato što ne žele da njegov lik zaseni sam brend. Bez obzira na to, Čovek i dalje čini čuda kada je reč o prodaji.

Goldsmit je, u međuvremenu, ukotvio svoju jedrilicu za stalno i preselio se na mirno imanje u Vermontu. Iako nije postao holivudska zvezda, on defintiivno jeste slavan, jedan od onih ljudi koje drugi prepoznaju na ulici. I sve to zbog reklame za pivo.

Kaže da je biti Najzanimljiviji čovek na svetu najbolja stvar koja mu se u životu desila. Isto verovatno misli i Heineken USA za svoju kampanju.

Foto: Yutaka Seki

Poslednja izmena dana 13. septembra 2015. u 01:51


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »