Rivalstvo koje postoji između dva najpoznatija proizvođača gaziranih pića na svetu istinski je legendarno. To nije borba u rukavicama, kakvo bi bilo ignorisanje ili diplomatski sročena saopšenja za štampu nakon neke „prozivke“. Ne, ovo je borba do poslednjeg, svim sredstvima.

Kako je sve započelo? Coca Cola je zvanično nastala 1886. godine, kada je Džon S. Pemberton osmislio originalni recept za ovo piće. Pepsi Cola je, s druge strane, nastala 13 godina kasnije, zahvaljujući apotekaru Kejlebu Bradamu. Coca Cola je imala startnu prednost, zato što se, u vreme kada je Pepsi nastao, njen proizvod već prodavao u basnoslovnim količinama. Ona je prva i razvila čuvenu flašicu koja prati konturu ženskog tela, a u to vreme već je bila čuven brend koji se širio i po Evropi.

Sa druge strane, Pepsi je bankrotirao nakon Prvog svetskog rata. Isto se dešava i osam godina kasnije, ali od tada se stvari za ovu kompaniju drastično menjaju. Tokom Drugog svetskog rada, Pepsi je ozbiljno poradio na svom reklamiranju i započela je prodaja ovog pića u limenkama.

Pedesetih godina, Coca Coline reklame počinju da se pojavljuju i na televiziji, a Pepsi radi na redefinisanju svog brenda u nameri da održi korak sa ljutim rivalom. 1962. godine Coca Cola predstavlja Sprite, koji je gotovo momentalno postao izuzetno popularan. Sredinom iste decenije, Pepsi se spaja sa Frito Lay kompanijom i tako nastaje PepsiCo. U celu priču ubrzo ulaze i dijetalna pića, kao kompletno nov proizvod.

Vremenom se kompanija PepsiCo. preorijentisala i na grickalice, a Coca Cola je ostala u domenu osvežavajućih napitaka. Neki od njenih napoznatijih brendova su:

here-are-some-of-cokes-biggest-brands-15-of-them-have-reached-1-billion-or-more-in-retail-sales

Pepsijeva pića možda nisu tako popularna kao Coca Colina, ali njihove grickalice i dan danas beleže odlične prodajne rezultate.

though-pepsis-beverage-brands-may-not-be-as-strong-its-snack-food-business-is-enormous

Međutim, iako je imala veći tržišni udeo (42%) u odnosu na Pepsi (31%), Coca Cola je beležila manji godišnji prihod (35.2 milijarde dolara u odnosu na Pepsijevih 57.8). Isto tako, Coca Cola je više ulagala u reklamiranje (2 milijarde), dok je ta suma za Pepsi iznosila 1.1 milijardu dolara, što su svakako činjenice koje se moraju uzeti u obzir pri presudi ko je pobednik ovom „ratu“.

Oba brenda angažovala su mnoge poznate ličnosti u svrhe promocije. Za Coca Colu, to su, između ostalog, bili Bil Kozbi, Majkl Kvan, Dženifer Lopez, Pola Abdul, Kobi Brajant, LeBron Džejms, Rodžer Klemens, Penelope Kruz, Merilin Monro, Bil Gejts i mnogi drugi.

U taboru Pepsija našli su se Majkl Džekson, Rej Čarls, Britni Spirs, Areta Frenklin, Kristina Agilera, Dženet Džekson i mnogi drugi. Na ovom spisku trebalo je da se nađu i Dejvid Bouvi i Tina Tarner. Tačnije, Pepsi je trebalo da bude sponzor Bouvijeve turneje pod nazivom „Glass Spider World Tour“ 1987. godine, ali ubrzo potom Bouvi je bio optužen za seksualni napad, pa je Pepsi sa njim u potpunosti prekinuo saradnju.

Ljuti rivali vremenom su primenili mnoštvo izmena svog vizuelnog identiteta, pa stoga danas nijedan nije ni nalik prvobitnim verzijama:

both-brands-have-made-tons-of-changes-to-their-logos-throughout-their-histories-neither-look-anything-like-they-did-originally

Oba brenda su, takođe, veoma prisutna na društvenim mrežama, a čini se da se Coca Cola u tome ipak snalazi bolje. Uostalom, ona je zaslužna i za Deda Mraza, zar ne? Zapravo, i ne baš. Deda Mraz se, u obliku nalik na današnji, spominje još od 16. veka, kada Coca Cola nije ni postojala. Međutim, ona ga je opsežno koristila u svojim reklamama i na taj način lik dobroćudnog deke koji deli poklone deci koja zaslužuju asocirala za svoj brend.

Ovo je bitka koja je počela davno, a po svim prilikama, neće se uskoro završiti. To je borba za kupce, za svoju poziciju na tržištu, a upravo ova priča nam je pokazala da postoji dovoljno mesta pod suncem za oba brenda. Zato kada se sledeći put nađete pred izborom – Coca Cola ili Pepsi – imajte na umu da su se obe kompanije svojski trudile da dođu do vas, a vi odaberite onu koja vam se više dopada ili – jednostavno – čiji

Cover foto: Sean Loyless, Fotografije u tekstu CnnTees

Poslednja izmena dana 19. marta 2016. u 19:58


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »