Sve je više onih koji tvrde da su depresija, anksioznost i stres sastavni deo svakodnevice modernog čoveka. Jer, logično je da smo istresirani usled prevelike količine obaveza na poslovnom i privatnom planu. Međutim, da li ste se ikada zapitali da li je opravdano da osećate toliku količinu stresa? Još strašnije, da li je taj stres realan ili umišljen?

Knjiga “Razgibavanje mozga” nije jedna od onih populističkih, kursadžijskih lektira iz pera najnovijeg srećoučitelja. U pitanju je veoma potresno svedočanstvo o tome šta sve možemo sa svojim umom, a koliko ga zapravo zapostavljamo. Za sve one koji su se ikada osetili zarobljenim u sopstvenoj glavi (bez vidljive izlazne strategije), ova knjiga će vam pomoći da upoznate sebe i svoj mozak u jednom sasvim novom svetlu.

Pisac

Mark Friman (1980) je kanadski psiholog, čovek koji je pre pisanja knjige “Razgibavanje mozga” iskusio niz neprijatnosti koje su ga nagnale na razmišljanje o sopstvenom mentalnom zdravlju. Nakon niza manje uspešnih terapija i savetovanja, Friman je odlučio da preuzme stvar u svoje ruke. Kada je shvatio da je mentalno zdravlje stvar discipline i konstantnog vežbanja (kao i fizičko zdravlje), uspeo je da prevaziđe nelagode sa kojima se do tada suočavao. Njegovi zaključci i saznanja postali su deo ove interesantne knjige, koja ruši uvrežene pretpostavke o mozgu i mentalnom zdravlju.

Osim pisanja, Friman je aktivan i kao predavač, volonter i bloger. Njegov trenutni projekat “The City of Brains Project” bazira se na uvođenju sistematskih promena u pristup mentalnom zdravlju.

O knjizi

Čovek retko kada shvati kolika snaga leži u njegovom mozgu, te je to verovatno razlog zbog kojeg ga i ne uzima previše ozbiljno. Kada ste poslednji put čuli da vam je neko preporučio da vežbate mozak da biste bili mentalno zdravi? Verovatno nikada. Suština Frimanove knjige svodi se upravo na to – da se mozak, poput tela, mora vežbati da bi mogao da funkcioniše normalno.

Ne očekujte da ćete biti u mentalnoj formi ako svoj mozak hranite štetnim uticajima. Televizija, vesti, loši razgovori, negativna energija koju potiskujete samo su deo onoga što vaš mozak čini tromim i zapuštenim. Kada biste naučili da se sa stvarima izborite, prihvatajući njihov uticaj takav kakav jeste, vaš mozak bi bio rasterećeniji, što znači da bi depresija, anksioznost ili neki drugi poremećaj vrlo lako nestali.

“Ako ne trčite, nije ni čudo što ne možete da potrčite” – to je Frimanov način da objasni važnost mentalnog treninga za mentalno zdravlje. Pri tom, Friman je protivnik tradicionalnog načina tretiranja mentalnog zdravlja, u kojem se obraća pažnja isključivo na bolest, a ne na ozdravljenje. U tom smislu, njegove ideje su zaista revolucionarne, jer polaze od toga da je svačije mentalno zdravlje moguće povratiti, ukoliko se praktikuje nekoliko jednostavnih vežbi.

Kroz prožimanje “teorije” i vežbi, Frimanova knjiga će biti zanimljiva čak i onima koji se naježe pri samoj pomisli na psihoterapeute i psihologe. Opisujući svoje tegobe sa mentalnim zdravljem, autor na jedan crnohumoristički način opisuje svakodnevicu većine zaposlenog sveta. U želji da broj grešaka svedemo na minimum, često bežimo od neprijatnosti, neuspeha i nelagode. A upravo ignorisanje ovih emocija dovodi i do poremećaja mentalnog zdravlja. Drugim rečima, u svakoj situaciji se trudimo da se ponašamo kao stene, da ne bismo morali da se nosimo sa sopstvenim i tuđim emocijama, očekivanjima ili nadanjima.

Knjiga je podeljena u dva dela, koja nose simbolične naslove: “Osnove” i “Preobražaj”. Zapravo, radi se o dva pristupa problemu mentalnog zdravlja iz dve različite perspektive. U “Osnovama”, Friman se bavi promenama koje je neophodno da preduzmete da biste povratili kontrolu nad svojim mozgom i poboljšali mentalno zdravlje. U pitanju je niz koraka koji će vam pomoći da steknete samosvest, poverenje u sebe, da prihvatite sopstvene postupke i osećanja kao deo vaše ličnosti i da reagujete na spoljne uticaje onako kako vam se prikazuju, a ne onako kako vi mislite da vam se prikazuju. Poenta promene jeste da postanete svesni sveta oko sebe i da u svakom trenutku osetite svet putem svih čula. Tek tada ćete moći da istinski uživate u mogućnostima koje vam donosi svakodnevica.

U drugom delu knjige, Friman odlazi korak dalje od promene – ka održavanju i poboljšanju mentalnog zdravlja nakon promene. Kada jednom započnete magičan proces ozdravljenja, poželećete da svoje mentalno zdravlje dovedete u formu kakvu nikada niste imali pre. Nećete moći da se odbranite od pozitivnih utisaka koji će vas naterati da svoju promenu održavate stalnom. To ćete uspeti uz savete i vežbe iz ovog dela knjige. Kao i u prvom delu, Friman nije razdvajao vežbe od teorije, već je sve integrisao u jednu celinu sa jasno naznačenim odsecima. Ovakav raspored verovatno ima za cilj da vas podstakne da vežbe radite čim ih pročitate, bez odlaganja. Samo tako ćete moći da očekujete maksimalan efekat Frimanovih metoda.

Vrednost knjige leži u njenoj surovosti. Ma koliko da je tema mentalnog zdravlja tabu, Friman se ne libi da piše o tome kao da piše o vremenskoj prognozi. Važnost mentalnog zdravlja u današnjem svetu postaje sve veća, verovatno zbog toga što smo svedoci brojnih negativnih ponašanja i postupaka od strane onih koji ne posvećuju vreme očuvanju svog mozga. Friman ne štedi ni jedan detalj iz svog života, a takav pristup daje čitaocu povod da se istinski zamisli nad sopstvenim odlukama i postupcima.

Posle knjige

Frimanova knjiga ostavlja dvosmislen utisak. Sa jedne strane, imate osećaj kao da čitate nečiju ispovest (iako se autor uporno trudi da porekne prisustvo autobiografskih elemenata u knjizi), dok sa druge svedočite jednom složenom procesu globalne mentalne zapuštenosti, koja se tiče i pogađa svakog od nas. U mnogim redovima i opisanim situacijama prepoznaćete sebe na poslu ili kod kuće, ali ćete isto tako prepoznati i svoje kolege, bližnje i prijatelje. Gotovo je izvesno da vas knjiga neće ostaviti ravnodušnim, a ako se usudite da isprobate i vežbe koje su veoma vredan deo ove knjige, garantovano ćete zaboraviti na sve ono što ste smatrali normalnim i prigrliti sebe takvim kakvim jeste.

Citati

“Nije neobično što kuburite s mentalnim zdravljem ako grešite u njegovom održavanju i pokušajima da ga poboljšate.”

“Kao i kod fizičkog vežbanja, neuspeh je deo popravljanja emocionalne forme.”

“Umesto da dopustite da vam anksioznost i neizvesnost omeđe život, napravite od njih znakove na putu koji će vam pokazivati gde da skrenete kako biste uradili ono što je za vas važno.”

“Čak i ako ste motivisani da načinite promene, ono što vas čeka i dalje može da deluje zastrašujuće.”

“Ako izbegavate preznojavanje, na kraju će biti dovoljna i sitnica da se preznojite. Ako izbegavate anksioznost, na kraju ćete biti anksiozni zbog svega i svačega.”

“Ne stremite onome u čemu su stene bolje od vas.”

“Izbegavati nesreću nije isto što i doživljavati sreću.”

“Nemojte da brkate ublažavanje bola od ujeda čudovišta sa oslobađanjem od čudovišta.”

Poslednja izmena dana 2. januara 2018. u 03:59


Mina Božanić

Možda je poznajete i kao Madamme Mimi – voli da iskače iz jedne kože u drugu. Zaljubljenik u pisanje ali više u efekat koji ono izaziva u čitaocu. Kopirajtingom i kontentrajtingom ozbiljno se bavi dve godine. Na osnovnim, master i…… Saznaj više »