Koliko ste spremni da uložite u procenu podobnosti kandidata čije radne dužnosti i zadaci uslovljavaju glatko funkcionisanje vašeg preduzeća?

Da li ćete se zadržati na prelistavanju uredno sročenih CV-a, odnosno relativno kratkim, gotovo šablonskim pitanjima tokom intervjua?

Ukoliko već imate iskustva, možda i znate koliko je po ovom pitanju lako doneti pogrešnu procenu. Problem je u tome što ćete cenu angažovanja nedovoljno stručne i kompetentne osobe na kraju platiti – vi.

A stavke koje vam vremenom dolaze na naplatu nisu nimalo naivne. Za početak:

  • Bićete prinuđeni da, iako to isprva niste planirali, ponovo posvetite vreme odabiru adekvatnog kandidata;
  • Ukoliko ipak želite toj osobi da pružite šansu, potrudićete se da je uklopite u kolektiv i procenite koji tempo rada bi joj najviše odgovarao – na šta će vam, u svakom slučaju, ponovo otići poprilična količina energije;
  • Mogućnost da ona načini ozbiljnije propuste u radu praktično se udvostručuje, što opet zahteva da je konstantno „držite na oku“;
  • Ispravljanje tih grešaka, naposletku, pašće na vaša, i na leđa ostalih zaposlenih…

Naravno, uvek postoji mogućnost da se ta osoba na kraju sasvim lepo prilagodi. Neiskustvo ili nedostatak pojedinih veština ne znači nužno i odsustvo snalažljivosti ili volje za učenjem. Međutim, šanse da se to desi baš u svakom pojedinačnom slučaju verovatno i nisu mnogo realne. Tada i cena koju plaćate vremenom postaje sve veća, a segmenti poslovanja koji u tom slučaju najviše ispaštaju su sledeći:

1. Produktivnost

Dok vaše vreme i energija odlaze na osposobljavanje nedovoljno kompetentnog zaposlenog, prvo što strada jeste ključni indikator pozitivnog poslovanja, odnosno produktivnost. Dodajte tome i činjenicu da će potreba za supervizijom i proverom njegovih postignuća u radu „pojesti“ upravo vreme i energiju koju biste vi ili vaši menadžeri uložili u vaše primarne obaveze.

Ovakvo rasipanje energije pre ili kasnije će uticati i na kvalitet usluga na kojima počiva vaš biznis, ali i prihoda koje naposletku ostvarujete od poslovanja.

2. Finansije

Suma koju izdvajate za isplaćivanje zarada zaposlenima svakako nije mala stavka u vašem budžetu. I sve je u redu dokle god zaposleni za svoju naknadu ostvaruju i rezultate koji se od njih očekuju.

S druge strane, imati nestručnu osobu u vašem timu znači da sredstva za isplaćivanje zarada (plus dodatne troškove njihovog oporezivanja) izdvajate i na one koji u suštini ne doprinose pozitivnom radnom učinku.

Koliko god zvučalo surovo, ispostavlja se da ste na kraju sav taj novac praktično bacili u vetar. Pritom, suma koju izdvajate za novčane nadoknade uvećava se ukoliko u nju uračunate i plaćene obuke, treninge ili seminare namenjene stručnom osposobljavanju. Da li zaista možete priuštiti plaćanje nekompetentnih radnika, umesto da taj novac, recimo, uložite u osavremenjivanje radnog procesa?

3. Odnosi među zaposlenima

Još jedan problematičan aspekt upošljavanja nestručnih kadrova tiče se njihovog uklapanja – tačnije, neuklapanja – u ostatak radnog kolektiva. Kada imate nekoga ko, uprkos naporima koje ulaže, ne uspeva da postigne zadovoljavajuće rezultate, njegov loš performans će se kad-tad odraziti i na kolektivni moral vašeg tima.

Sem toga, teško da će vaši zaposleni u potpunosti prihvatiti nekoga čije propuste će i sami eventualno morati da nadoknađuju. Velike su šanse da pod takvim okolnostima dođe i do neslaganja ili manjka solidarnosti u vašem timu. I dok vi zajedničkim snagama pokušavate da ublažite posledice tuđih grešaka, neka vas ne začudi ukoliko u svom kolektivu uočite rastuće nezadovoljstvo i pogoršanje međuljudskih odnosa.

4. Ugled i reputacija

Lančana reakcija započeta opadanjem produktivnosti neće se zaustaviti u okvirima preduzeća koje vodite. Naime, na proširenom „platnom spisku“ naći će se i kredibilitet koji sasvim sigurno vremenom nastojite da steknete. Zapravo, neizostavna posledica odabira nekompetentnih kadrova jeste i potencijalni pad ugleda vašeg preduzeća – pogotovo ukoliko propustite priliku da odreagujete pre nego što se među pripadnicima vaše branše pronese reč da ste „zaposlili onog malog koji nema veze sa poslom koji radi“.

A lavinu koja u tom trenutku kreće da se kotrlja teško ćete moći zaustaviti. Jer ona će, naposletku, zahvatiti i one od kojih zavisi održivost vašeg biznisa. To su, naravno, klijenti i korisnici usluga koje pružate, od kojih očekujete da vam ukažu poverenje upravo na osnovu profesionalnosti koju – nadajmo se – nastojite da izgradite i održite.

Na kraju krajeva, ne zaboravite da posledica vaše pogrešne procene uključuje još jednu dimenziju – a to su nimalo prijatne dileme pred kojima ćete se lično naći. Jer, kada zaposleni – i oni sposobni i oni manje sposobni – završe svoje obaveze, na vama ostaje da procenite u kojoj ćete meri, zarad ostvarenja vaših inicijalnih poslovnih ciljeva, biti spremni da se suočite i sa etičkim nedoumicama koje su pred vama.

Poslednja izmena dana 28. oktobra 2017. u 16:18


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »