Mnogi korisnici LinkedIn još uvek doživljavaju kao jedno veliko lovište. Tu lovci na posao traže bolje prilike, dok lovci na talente traže nove zaposlene. Pored ove neosporne uloge, LinkedIn može da bude mnogo više od toga. Ako se koristi na…
Realna cena upošljavanja pogrešnih ljudi

Koliko ste spremni da uložite u procenu podobnosti kandidata čije radne dužnosti i zadaci uslovljavaju glatko funkcionisanje vašeg preduzeća?
Da li ćete se zadržati na prelistavanju uredno sročenih CV-a, odnosno relativno kratkim, gotovo šablonskim pitanjima tokom intervjua?
Ukoliko već imate iskustva, možda i znate koliko je po ovom pitanju lako doneti pogrešnu procenu. Problem je u tome što ćete cenu angažovanja nedovoljno stručne i kompetentne osobe na kraju platiti – vi.
A stavke koje vam vremenom dolaze na naplatu nisu nimalo naivne. Za početak:
- Bićete prinuđeni da, iako to isprva niste planirali, ponovo posvetite vreme odabiru adekvatnog kandidata;
- Ukoliko ipak želite toj osobi da pružite šansu, potrudićete se da je uklopite u kolektiv i procenite koji tempo rada bi joj najviše odgovarao – na šta će vam, u svakom slučaju, ponovo otići poprilična količina energije;
- Mogućnost da ona načini ozbiljnije propuste u radu praktično se udvostručuje, što opet zahteva da je konstantno „držite na oku“;
- Ispravljanje tih grešaka, naposletku, pašće na vaša, i na leđa ostalih zaposlenih…
Naravno, uvek postoji mogućnost da se ta osoba na kraju sasvim lepo prilagodi. Neiskustvo ili nedostatak pojedinih veština ne znači nužno i odsustvo snalažljivosti ili volje za učenjem. Međutim, šanse da se to desi baš u svakom pojedinačnom slučaju verovatno i nisu mnogo realne. Tada i cena koju plaćate vremenom postaje sve veća, a segmenti poslovanja koji u tom slučaju najviše ispaštaju su sledeći:
1. Produktivnost
Dok vaše vreme i energija odlaze na osposobljavanje nedovoljno kompetentnog zaposlenog, prvo što strada jeste ključni indikator pozitivnog poslovanja, odnosno produktivnost. Dodajte tome i činjenicu da će potreba za supervizijom i proverom njegovih postignuća u radu „pojesti“ upravo vreme i energiju koju biste vi ili vaši menadžeri uložili u vaše primarne obaveze.
Ovakvo rasipanje energije pre ili kasnije će uticati i na kvalitet usluga na kojima počiva vaš biznis, ali i prihoda koje naposletku ostvarujete od poslovanja.
2. Finansije
Suma koju izdvajate za isplaćivanje zarada zaposlenima svakako nije mala stavka u vašem budžetu. I sve je u redu dokle god zaposleni za svoju naknadu ostvaruju i rezultate koji se od njih očekuju.
S druge strane, imati nestručnu osobu u vašem timu znači da sredstva za isplaćivanje zarada (plus dodatne troškove njihovog oporezivanja) izdvajate i na one koji u suštini ne doprinose pozitivnom radnom učinku.
Koliko god zvučalo surovo, ispostavlja se da ste na kraju sav taj novac praktično bacili u vetar. Pritom, suma koju izdvajate za novčane nadoknade uvećava se ukoliko u nju uračunate i plaćene obuke, treninge ili seminare namenjene stručnom osposobljavanju. Da li zaista možete priuštiti plaćanje nekompetentnih radnika, umesto da taj novac, recimo, uložite u osavremenjivanje radnog procesa?
3. Odnosi među zaposlenima
Još jedan problematičan aspekt upošljavanja nestručnih kadrova tiče se njihovog uklapanja – tačnije, neuklapanja – u ostatak radnog kolektiva. Kada imate nekoga ko, uprkos naporima koje ulaže, ne uspeva da postigne zadovoljavajuće rezultate, njegov loš performans će se kad-tad odraziti i na kolektivni moral vašeg tima.
Sem toga, teško da će vaši zaposleni u potpunosti prihvatiti nekoga čije propuste će i sami eventualno morati da nadoknađuju. Velike su šanse da pod takvim okolnostima dođe i do neslaganja ili manjka solidarnosti u vašem timu. I dok vi zajedničkim snagama pokušavate da ublažite posledice tuđih grešaka, neka vas ne začudi ukoliko u svom kolektivu uočite rastuće nezadovoljstvo i pogoršanje međuljudskih odnosa.
4. Ugled i reputacija
Lančana reakcija započeta opadanjem produktivnosti neće se zaustaviti u okvirima preduzeća koje vodite. Naime, na proširenom „platnom spisku“ naći će se i kredibilitet koji sasvim sigurno vremenom nastojite da steknete. Zapravo, neizostavna posledica odabira nekompetentnih kadrova jeste i potencijalni pad ugleda vašeg preduzeća – pogotovo ukoliko propustite priliku da odreagujete pre nego što se među pripadnicima vaše branše pronese reč da ste „zaposlili onog malog koji nema veze sa poslom koji radi“.
A lavinu koja u tom trenutku kreće da se kotrlja teško ćete moći zaustaviti. Jer ona će, naposletku, zahvatiti i one od kojih zavisi održivost vašeg biznisa. To su, naravno, klijenti i korisnici usluga koje pružate, od kojih očekujete da vam ukažu poverenje upravo na osnovu profesionalnosti koju – nadajmo se – nastojite da izgradite i održite.
Na kraju krajeva, ne zaboravite da posledica vaše pogrešne procene uključuje još jednu dimenziju – a to su nimalo prijatne dileme pred kojima ćete se lično naći. Jer, kada zaposleni – i oni sposobni i oni manje sposobni – završe svoje obaveze, na vama ostaje da procenite u kojoj ćete meri, zarad ostvarenja vaših inicijalnih poslovnih ciljeva, biti spremni da se suočite i sa etičkim nedoumicama koje su pred vama.