Sigurno ste nekada videli reklamu za piće koje „daje krila“ – animiranu, duhovitu i nepredvidivog kraja. A ako ste se nekada suočili sa zadatkom ili rokom van vaših uobičajenih fizičkih i mentalnih mogućnosti, onda ste verovatno i posegnuli za najpoznatijim energetskim pićem na svetu u srebrno-plavoj limenci.

Svi znamo da kofein može da učini da se osećamo budnije i koncentrisanije. S druge strane, taurin je organska kiselina koja reguliše rad kardiovaskularnog i centralnog nervnog sistema. Sjedinjeni, oni čine energetsko piće koje „daje krila“ ljudima još od 1987. godine, kada je osnovan Red Bull.

Sve je počelo jednim putovanjem na Tajland, kada su Ditrih Matešić (Dietrich Mateschitz) i Nina Ejveri (Nina Avery) primetili da tamošnji vozači tuk-tuka često piju nešto kako bi imali dovoljno energije za rad. „Krating Daeing“ bio je tajlansko piće, čije ime se prevodi kao „crveni gaur“ (gaur je vrsta bika), da bi u finalnoj formi dobio nazi „crveni bik“ ili „Red Bull“. Nakon nekoliko izmena recepta i ukusa kako bi se dopao svojoj ciljnoj grupi, novo piće bilo je spremno.

Austija, rodna zemlja Matešić, bila je prva zemlja u kojoj je Red Bull počeo da se prodaje. Momentalno je postao popularan, a svake godine prodaja se udvostručavala. Na nemačko tržište ušao je 1994. godine, a 1997. se prodavao širom sveta. Kada je stigao u Ameriku, oberučke je prihvaćen od strane svoje ciljne publike, a prodaja je rasla vrtoglavom brzinom.

Dva čoveka su trenutno na čelu ove kompanije, Ditrih Matešić koji važi za jednog od najuspešnijih biznismena u Austriji, a njegov partner sa Tajlanda Čaleo Jovidija (Chaleo Yoovidhya) istu reputaciju uživa na rodnom Tajlandu.

Odakle krila brendu koji daje krila?

Kod lansiranja Red Bulla na tržište nije se radilo samo o novom proizvodu koji bi trebalo da pronađe put do svojih kupaca. Ono što je kreiranje ovakvog proizvoda učinilo istinski izazovnim je to što je njime zapravo kreirano kompletno novo tržište – tržište energetskih pića, do tada nepostojeće.

Kada se tek pojavio na tržištu, mnogi marketinški stručnjaci savetovali su Matešića da zapravo ni ne pokušava da tržištu ponudi takvo piće. On ih je odbio i, kako sam kaže, „odlučio da veruje svom instinktu“.

Dve godine kasnije, nakon osmišljavanja i implemetiranja marketinške strategije, u Austriji je počeo da se prodaje Red Bull. Ova marketinška strategija pažljivo je razmatrala sve bitne aspekte proizvoda – od toga kojoj kategoriji od pripada, do toga kako će izgledati njegova ambalaža, koja će mu biti cena, koja je strategija njegove distribucije i kako će se obraćati svojim kupcima.

Koja je ciljna grupa Red Bulla? Kome treba dodatna psihičke i fizičke snaga kako bi se suočio sa svojim zadacima? Kako sama kompanija navodi, ova ciljna grupa nije određena prema demografskim karakteristika, već po „stanju uma“. Kupci i konzumenti Red Bulla su svi aktivni, dinamični ljudi, kojima je važno da su im oči širom otvorene. To se ne odnosi samo na one koji se bave ekstremnim sportovima i avanturističkog su duha, već i na one koji, poput studenata ili zaposlenih na visokim pozicijama, imaju konstantnu potrebu da budu na vrhuncu svojih mentalnih kapaciteta. Ako ste ikada pokušali da ostanete budni celu noć i pritom popili Red Bull, onda znate kako on deluje.

Ono što je zanimljivo u vezi sa ovim energetskim pićem jeste njegova cena, koja uopšte nije niska. Tačnije, ovo je ubedljivo najskuplje nealkoholno piće koje možete naći na tržištu. Poređenja radi, Red Bull je od 3 do 6 puta skuplji od Coca Cole.

Reklamiranje i prodaja nečega što ima snažan uticaj na telo i um svakako da ima i svoje izazove. Kod Red Bulla, to su brojni navodi da je on opasan za zdravlje. Prvi razlog za takve optužbe nalazi se u sastavu ovog proizvoda koji čine taurin i kafein, snažni stimulansi. Osim toga, prijavljeni su slučajevi nuspojava korišćenja Red Bulla, kao što su nesanica, dobijanje na težini i nekoliko slučajeva neodređenog hroničnog stanja do kog se dolazi kada se on meša sa alkoholom. Međutim, Red Bull je rigorozno testiran i bezbedan je za upotrebu, kada se koristi u ograničenim količinama, a to je zaključak mnoštva zdravstvenih instanci širom sveta.

Danas se Red Bull prodaje u 165 zemalja sveta. Njegov logo ćete, međutim, ugledati na daleko više mesta nego što je to raf lokalne prodavnice. Još 2004. godine Matešić je kupio tim formule 1 Jaguar Racing od Ford Motorsa, a on se sada, naravno, zove „Red Bull Racing“. Tu, međutim, nije kraj, pošto ovaj logo možete viđati i na dresovima fudbalskog kluba SV Austria Salzburg, kao i Metro Starsa iz SAD (sada Red Bull Salzburg i Red Bull New York). Mnogi ekstremni sportovi takođe su, u skladu sa filozofijom kompanije, sponzorisani od strane Red Bulla, koji „daje krila“ mnogima kojima su potrebna. Od nedavno, kroz Red Bull Media House ulaze i u brojne segmente medijske industrije.

Foto: CharlesEi1

Poslednja izmena dana 10. februara 2016. u 13:06


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »