Koliko puta vam se dešavalo da pođete do susedne prostorije da biste doneli nešto što vam treba, a onda zastanete na pola puta?

I zbunjeno se vrtite u mestu i vraćate film, jer ste u tom trenutku zaboravili gde (odnosno, zbog čega) ste zapravo pošli.

Pomalo iritirajuća, ali ipak bezazlena situacija. Misli su vam na trenutak odlutale, ali u roku od par minuta svakako ćete se setiti šta ste hteli.

Daleko manje bezazleno je kada vas tako nešto snađe dok krčite svoj, ili put svog preduzeća, ka zacrtanim ciljevima. Koliko ćete vremena imati da zastanete i zapitate se kuda ste, u stvari, krenuli? Jedno je sigurno: ukoliko stojite i razmišljate predugo, neodlučnost ili kratkotrajan gubitak fokusa lako vas mogu povući u rikverc.

To gde ste, zapravo, pošli, u svetu biznisa analogno je viziji koju ste definisali na samom startu. Ona vam, pored misije, služi kao putokaz bez koga vaše delovanje gubi svrhu. Čak i kada je jasno precizirate, svakako možete očekivati momente u kojima na trenutak gubite fokus o pravcu kretanja.

Širenje delokruga poslovanja, osvajanje novih tržišta ili, naprosto, nastojanje da proširite ponudu svojih proizvoda i usluga, odnosno okušate se u nekim novim oblastima poslovanja – sve su to okolnosti koje će zahtevati da redefinišete i prilagodite svoj inicijalni biznis plan. Ono što bi se i tom slučaju moglo pokazati kao problematično jeste nedostatak objektivne procene o krajnjem odredištu kome težite. Neizvesnost u smislu realnih mogućnosti implementacije vaših ideja, ili pak, (ne)prihvatanja tih ideja od strane tržišta, ponekad će vam stvoriti utisak kao da tapkate po mraku.

Prema tome, definisanje pravog smera u cilju stizanja na neko (zamišljeno) buduće odredište, zahtevaće upravo prihvatanje činjenice da nećete baš uvek znati šta vas sve na tom putu očekuje. Zapravo, ogromna većina preduzetnika i inovatora svesna je da će njihove ideje biti testirane od strane tržišta kojima ih predstavljaju, ali i vremena koje će pokazati njihov pravi potencijal. A među izazovima konstantog prilagođavanja upravo je i onaj kada na trenutak izgubite iz vida svoju inicijalnu viziju.

Kako da vam prevazilaženje tog zastoja prođe što lakše i bezbolnije?

Pre svega, prilagođavanje vizije postojećim okolnostima podrazumeva da najpre prepoznate i definišete gde ste vi u celoj priči trenutno nalazite. Odredite kao polaznu tačku vašu trenutnu poziciju, i pokušajte realno da sagledate sve one faktore koji su vam do sada o(ne)mogućavali da do nje i stignete.

Drugi korak će podrazumevati da (ponovo) procenite sve prepreke koje bi se, u različitim fazama poslovanja, mogle isprečiti između vizije koju ste definisali i konkretnih akcija koje planirate (ili ste prinuđeni) da sprovedete. Da li se, i u kojoj meri, vaša organizaciona struktura, postojeća radna procedura, pa i struktura timova zaposlenih u različitim sektorima zaista poklapaju sa idejom i planovima vezanim za pravac u kome želite da povedete svoj biznis?

Osvetljavanje slepih uglova koji se neminovno pojavljuju u organizaciji biznisa omogućiće vam da sagledate i premostite eventualni jaz između planova za budućnost, vaše trenutne pozicije, i realnih mogućnosti na osnovu kojih ćete stići od tačke A do tačke B.

Ovo će vam, bar do izvesne mere, pomoći da prevaziđete i onu neizvesnost sa početka piče. Jer sada, ako ništa drugo, znate odakle krećete, odnosno nastavljate svoj put. To i dalje ne znači da ćete sa sigurnošću predvideti gde će vas taj put i odvesti, i zato je izvesno i da ćete usput biti prinuđeni da improvizuejte.

Koliko ćete prostora za tu improvizaciju imati, ponovo zavisi od sfere vašeg poslovanja, kao i afiniteta i zahteva onih koji od vašeg biznisa vide svoju ličnu dobit – odnosno, klijenata i korisnika vaših usluga i proizvoda. Za ovako nešto će vam, bez sumnje biti neophodna i izvesna pronicljivost – tačnije, sagledavanje prilika izvan trenutnih mogućnosti, ili pak sposobnost da te mogućnosti uočite u postojećim uslovima.

To nije uvek lako, pa čak ni onda kada je potencijal za razvoj poslovne ideje više nego očigledan. Uzmite u obzir proizvode poput, recimo, boja za krečenje enterijera ili obične samolepljive trake. Na prvi pogled, prostor za bilo kakav vid inovacije deluje krajnje ograničeno. Pa ipak, kompanija Sherwin-Williams dizajnirala je i predstavila vrlo praktičnu pravougaonu posudu za odlaganje boje (koja je pritom olakšavala doziranje pri upotrebi), i time napravila pravu malu revoluciju u industriji farbe.

S druge strane, predstavljajući specijalnu seriju selotejpa u duginim bojama, proizvođač samolepljivih traka Duck Brand udahnuo je, pored većeg profita, i potpuno nov kapacitet u svoj biznis.

U oba slučaja, mogućnosti za improvizaciju oduvek su bile tu. Svako ih je mogao primeniti u bilo kom trenutku, ali njihova implementacija je naposletku zahtevala najmanje 2 uslova:

  • Uočavanje prilika u postojećim okolnostima, i
  • Pojedince koji su bili spremni da ih sprovedu u delo.

I upravo u tome i jeste svrha one inicijalne vizije – da vam omogući da u trenucima kratkotrajnih zastoja prepoznate u kom pravcu želite da nastavite svoj put.

Na kraju krajeva, bez jasne vizije ni vaš poduhvat ne bi bio održiv na duže staze. A bez vas kao nosioca novih ideja, teško da bi se održala i vaša vizija.

Poslednja izmena dana 2. januara 2018. u 03:57


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »