Ne morate biti zagriženi ljubitelj mobilnih igara da biste znali za gomilu suicidnih, ali odlučnih ptica koje su se nameračile da napadnu kradljivce svojih jaja, a koji su pritom i svinje. Reč je, naravno, o „Angry Birds“ igrici za mobilne uređaje iza koje stoji kompanija Rovio Entertainment.

Kao i mnogim uspešnim projektima u IT industriji, i ovom se pripisuje da je uspeh stekao preko noći. No, da li je stvarno bilo tako?

„Angry Birds“ nije bio ni prvi ni jedini projekat kompanije Rovio Entertainment (ranije poznate pod nazivima Relude i Rovio Mobile). Sve je, zapravo, počelo 2003. godine, kada je Mikael Hed odlučio da uloži novac u novi posao i poslovni prostor. Sa sumom od milion evra pomogao mu je i otac, ali sredinom 2005. godine sam Mikael je morao da napusti svoju novu kompaniju zbog dešavanja u privatnom životu, dok je na čelu ostao drugi osnivač, Niklas Hed. U naredne dve godine, Rovio Entertainment je stvarao solidan broj kvalitetnih igara, ali sve su bile za druge, već afirmisane firme, kao što su EA, Namco i Real Networks. Zbog nepostojanja marketinške i distributivne mreže, ova finska kompanija nije mogla da pravi sopstvene igre koje bi kao takve i prodavala.

Dve godine kasnije, stvari se pogoršavaju. Niklas je bio primoran da otpusti određen broj ljudi kako bi se smanjili troškovi koji su postajali ogromni. Do 2009. godine, tim od 50 ljudi sveo se na njih dvanaestoro. Plan oporavka koji je Niklas imao podrazumevao je jednu ključnu stvar – povratak Mikaela. Stoga je učinio sve što je bilo u njegovoj moći kako bi obnovio partnerstvo. Dobra vest za sve ljubitelje besnih ptica je što je u tome i uspeo.

Prilika koju je ovaj duo veoma brzo spazio i odlučio da ugrabi je Apple App Store, otvoreno tržište na kom bi mogli da lansiraju sopstvenu igricu. I tako je počeo rad na „Angry Birds“ projektu, sa uloženih 25.000 evra. Tokom narednih šest meseci, razvoj na igrici je tekao, ali ne brzinom koju su Mikael i Niklas priželjkivali, iz razloga što su morali da rade i za druge klijente. Tokom testiranja, igrali su „Angry Birds“ po petnaest minuta dnevno i tada je Mikael shvatio da je igra veoma adiktivna.

Međutim, borbi ovde nije kraj. Umesto da 2009. godine igrica dospe na Apple Store za države engleskog govornog područja, njeni tvorci odlučuju da je najpre plasiraju na domaće tržište, a zatim i u Danskoj, Švedskoj, Francuskoj i Češkoj. Povratne informacije bile su pozitivne i tek je onda na red došao Apple. Februara 2011. godine Apple je „Angry Birds“ stavio na naslovnu stranu svoje aplikacije za Ujedinjeno Kraljevstvo i objavio YouTube trejler. I istorija je počela da se piše.

Sa više od 75 miliona preuzimanja, „Angry Birds“ postaje najplaćenija aplikacija u više od 68 zemalja, a brend je zaradio više od 50 miliona evra. Recept za uspeh ovog projekta sastoji se od istrajnosti, vrednog rada i sposobnosti da se radi pod vremenskim pritiscima. Dakle, ni govora o „uspehu preko noći“, osim ako noć ne definišete kao period od osam godina.

Osim same igre i gomile njenih specijalnih izdanja u okviru kojih je moguće kupovati određena unapređenja, Rovio Entertaiment je zaradio ogromne sume novca na proizvodima koji su povezani sa „Angry Birds“ igrom. Od plišanih životinja, knjiga, društvenih igara, stripova, filmova, pa do obuće i odeće, proizvodi sa temom ove igrice prodaju se na 500 lokacija širom sveta. Čak 50 odsto prihoda ove kompanije dolazilo je upravo od prodaje koja se ne odnosi na samu igru.

Prošla i ova godina donele su brojne izazove za Rovio, koji je ponovo iskusio pad profita i potrebu za otpuštanjem radnika. No, ako se bude vodio principima koji su ga i doveli na sam vrh industrije mobilnih igara, sigurno je da će i ovo biti još jedan od izazova sa kojima se suočio i izašao još snažniji. Nadamo se da će biti tako.

Foto: LG

Poslednja izmena dana 13. decembra 2015. u 20:26


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »