Čuli ste za termin početnička sreća? Onda kada vam sve ide od ruke, klijenti plaćaju, vi imate prvi, drugi, treći uspešan projekat ili jednostavno prodaja ide kao po loju. Da, i takve stvari se dešavaju. Češće nego što bismo mogli da pretpostavimo.

Česti poslovni ručkovi, kupovina opreme i angažovanje ljudi koji vam zaista nisu potrebni, putovanja i traženje sledećeg velikog posla. Seks, droga i rokenrol – sve su to stvari koji neminovno prođu na jedan ili drugi način pored vlasnika/preduzetnika. Stvar je u tome da što pre prepoznate situacije u kojima “investirate” novac u budućnost biznisa ili u lična zadovoljstva “da biste se opustili”. Bitno je da shvatite da ne radite zaista ni na jednoj od te dve stvari.

Novci koje firma okreće nisu lično vaši već kompanijini. Sve što trošite i vodite kao troškove reprezentacije ili službenih putovanja i što svesno plaćate preko razumnog i opravdanog nivoa znači da zloupotrebljavate svoj (službeni) položaj.

Kažu da vlast kvari a da apsolutna vlast apsolutno kvari. Tako je i sa vlasništvom nad vašom “kreacijom” tj kompanijom. Vi verovatno niste pokvareni ali moć (novca) i upravljanje elementima tuđih života (dok su na poslu tj zaposlenima) može da pomuti pogled na realnost.

Troškovi hodaju na dve noge

Reči mudrosti starih vlasnika kompanija nikada ne izlaze iz mode. Troškovi su uvek vezani za ljude. Ako vas vređa što se u istoj rečenici nalaze troškovi i ljudi – opustite se. Neutemeljena tj neopravdana investicija u ljude predstavlja trošak. U tome je velika razlika.

Ako pokušavate samo novcem da obezbedite nečiju lojalnost – gubite na duge staze.

Biznis kartice, putovanja u inostranstvo, dnevnice, rentiranje kola, ručkovi i večere prodavaca – su mesta koja zaposleni koriste onda kada plata nije adekvatna, ne menja se u skladu sa poslovanjem (pozitivnim). Drugim rečima zloupotrebljava se da bi se nadomestila (zamišljen od strane onih koji koriste ove mogućnosti) kompenzacija koju imaju u glavi.

Oštro oko koje kontroliše troškove i dovodi ih u pitanje kada nisu realni niti smisleni će vas spasti ovakvih situacija.

Budite takvi i prema sebi.

Investicije u bilo šta

“Ako plovi, stoji (nekretnina) ili leti – uvek rentiraj.”

Investirajte u prave stvari a nikako u gorepomenute – ploveće, stojeće ili leteće objekte. Računovodstveno – to su noćne more čiji se trošak manifestuje u prvom završnom računu i pravi rupu koja se teško puni (obično neprespavanim noćima čitavog tima).

Naravno – sve zavisi od krajnjeg cilja i šta želite da postignete. Ali, gledano računovodstveno – rentirajte stvari kad god možete.

Cveće ili nameštaj

Da li će se klijenti lepše osećati u kancelarijama sa stilskim italijanskim nameštajem, staklenim zidovima, Aeron stolicama i veštačkim potokom koji ide posred kancelarije?

Skromnost nije baš vrlina ali je svrsishodnost investicija i način korišćenja novca najbolja sposobnost kojom trebate da ovladate. Kada ste na početku morate biti štedljivi.

Fantastičnim idejama za poslovno okruženje možete privući određenu klijentelu koja voli estetiku ali je pitanje koje može doći sledeće od klijenata – Mi ovo plaćamo?

Pri prvoj krizi kada kasne plate ili je cash flow istanjen kako niste obraćali pažnju na isti – prvo pitanje zaposlenih je – Za ovo postoji novac a za naše plate ne?

Daleko više stila može doneti sveže cveće svaka dva (ili više) dana nego sav nameštaj i high tech okruženje. Naravno – pitanje je i imidža ali o tome onda kada su klijenti spremni da plate prestiž koji donosite.

Za kraj…

Da li zaista mislite da plaćanje ručka može da obezbedi sledeći veliki posao ili “podmaže” nekoga?

Poslednja izmena dana 17. avgusta 2016. u 15:18


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »