Southwest Airlines osnovan je 1967. godine i trenutno predstavlja najuspešnijeg low-cost avioprevoznika u SAD. Ilustracije radi, njena flota trenutno broji 712 aviona koji putuju na 97 destinacija. Tako je stekla reputaciju aviokompanije koju građani Amerike najradije biraju kada lete unutar svoje zemlje.

Prema podacima za 2015. godinu, Southwest Airlines zaradila je 19.82 milijarde dolara. Uz to, broj njenih zaposlenih iznosi čak 49.583 radnika. Amerikanci vole ovog avioprevoznika zato što ne košta mnogo, a sa druge strane, ulaže u bezbednost i servise orijentisane na brigu o kupcima.

Inovativnost kao srž poslovne filozofije

Ono što stoji u samoj osnovi uspeha ove kompanije jeste njena biznis strategija. Evo jednog primera koji to odlično ilustruje: jednom prilikom ceo avion je morao da bude ispražnjen i tako prazan da leti za Dalas (gde je, inače, i središte Southwesta) radi servisiranja. Međutim, oni su u tome videli priliku, pa su ponudili kartu do Dalasa po ceni od 10 dolara. Kada je došlo vreme da se poleti, nije bilo nijednog jedinog slobodnog mesta u avionu.

Evo još jednog takvog primera. Male cene karata koje je ova kompanija nudila bile su reklama za sebe. Kada je došlo vreme da se regularne cene sa 20 dolara podignu na 26, odnosno sa 10 na 13, konkurencija je bila primorana na čini isto. Međutim, jedan konkurent je smanjio svoju regularnu cenu na 13 dolara kako bi podstakao putnike da karte kupuju kod njih. Međutim, Southwest se dosetio načina da bude jedan korak isped konkurencije i uz kupljenu kartu svojim putnicima nudio je besplatno piće tokom leta. Efekat? Oko 75 odsto putnika izabralo je da kupi kartu kako bi moglo da dođe do besplatnog pića koje je moglo da se ponese sa sobom nakon leta.

Put Southwest Airlinesa nikad nije bio lak. Na svakom koraku susretali su se sa konkurencijom veoma rigidinih shvatanja o tome šta jedna aviokompanija može da ponudi svojim putnicima. Zahvaljujući tome što su uspeli tamo gde su drugi podbacili, do 1982. godine mreža letova Southwesta proširena je na još 22 grada, uključujući Las Vegas, San Dijego, Oklahomu, Feniks, Nju Orelans i tako dalje. Desetak godina kasnije postaju sedma najveća aviokompanija u SAD.

Da li ste znali da je Southwest prvi avio prevoznik koji je svoje rasporede letova objavio na internetu, i to sada već daleke 1995. godine? U narednoj deceniji, oko 65 odsto „letača“ rezervisalo je svoje karte putem internet stranice southwest.com. To je odličan prikaz inovativnosti koje, kao jednu od centralnih vrednosti, ova kompanija ima utkanu u svoju poslovnu filozofiju.

Jednostavnost + efikasnost = uspeh

Ono što je, između ostalog, Southwest postavilo na poziciju na kojoj je danas jeste izuzetno jednostavan, a istovremeno efikasan pristup različitim problemima. Njihovom flotom, recimo, dominira jedan tip letelice – Boeing 737-300. Zbog čega? Radi uštede. Kako? Pa, ako u svojoj floti imate samo jedan tip aviona, onda obučavate svoje mehaničare da rade na samo tom tipu aviona. Isto tako, kada su vam potrebni rezervni delovi, tražite ih za samo jedan tip aviona. Kada neki avion u poslednjem trenutku mora da bude zamenjen drugim, flota i posada ostaju u potpunosti neizmenjeni, zato što je u pitanju isti tip letelice. Najzad, ova kompanija nema probleme sa parkiranjem svojih aviona na tlu, pošto su svi iste veličine i oblika.

Zaposleni u Southwestu u stanju su da okrenu i pripreme avione za novi let veoma brzo, tako da vreme između sletanja i novog poletanja može biti minimalno. Isto tako, njima polazi za rukom da ukrcaju putnike daleko brže nego druge aviokompanije, a to je posebno neobično kada se u obzir uzme da oni ne dodeljuju numerisana mesta putnicima pre ukrcavanja, već svako može da sedne na bilo koje sedište. To je, inače, uobičajena praksa u ovoj kompaniji: mesta se ne numerišu, pa ako dođe do zamene aviona, nema zbrke sa sedištima i kartama. Jednostavno, svako sedne tamo gde želi.

Putnici koji preferiraju biznis klasu nisu oduvek bili ljubitelji usluga koje nudi Southwest, ali i tu se stvari menjaju. Kod njih nema različitih klasa, već samo jedna, sa prostorom koji je veći nego prostor za putnike drugih aviokompanija. Nema obeleženih sedišta, nema obroka u avionima – služe se samo piće i grickalice. Zahvaljujući ovoj uniformnoj i bazičnoj formi usluge, avioni Southwesta u stanju su da ukrcaju novu turu putnika za samo 20 minuta, za šta je kod nekih letova drugih avioprevoznika potrebno čak 90 minuta. To Southwestu omogućava dnevno jedan let više u odnosu na konkurenciju, a više letova znači i veće prihode.

Southwest Airlines prodaje karte samo za jedan pravac i nudi nekoliko cenovnih rangova, u zavisnosti od udaljenosti destinacije. Takođe, oni ne naplaćuju dodatno stvari kao što su gorivo, zamena karata u poslednjem trenutku ili dodatni prtljag. Naprotiv, oni svojim putnicima dozvoljavaju besplatan prevoz i do dve jedinice prtljaga.

Avioindustrija često se suočava sa gubicima i bankrotima, ali Southwest ne pripada ovoj sumornoj statistici, i to sve zahvaljujući principima inovativnosti, jednostavnosti i efikasnosti koji se dosledno primenjuju. Zato oni danas predstavljaju redak primer ne samo održivosti, već i profitabilnosti u ovoj industriji, ali i podsećaju nas da uspeh i veličina jedne kompanije ne moraju ugroziti njenu misiju i način na koji pristupa poslovanju.

Foto: Aero Icarus

Poslednja izmena dana 4. marta 2016. u 02:41


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »