Godine 1944. dok je širom sveta još uvek plamsao Drugi svetski rat, u državi Tenesi, na periferiji Memfisa rodio se Fred Smit. Osnivač i vlasnik najveće kompanije za transport, rođen je sa anomalijom butnih kostiju, poznatijom pod nazivom Pertesova bolest. Bolest mu je remetila kretanje, a on je usled nepravilnog razvoja kostiju često bivao odbačen. Osuđen na posmatranje dečije igre iz perspektive aut linije, Smit je smišljao plan da se problemu suprotstavi, a ne da od njega pobegne. Život pun peripetija tek ga je čekao. Savladavši prva iskušenja, izbegavanja i problem različitosti, Smit je već sa petnaest godina pobedio bolest i krenuo kroz život spremniji. Nakon godina nošenja proteze, petnaestogodišnji dečak je konačno samostalno hodao. Drugi veliki ispit, po mnogima i presudni za kristalisanje konačne ličnosti Freda Smita bio je Vijetnamski rat. Taman što se situacija u svetu primirila , Fred se obreo u šumama Vijetnama. Kao američki marinac, proveo je čak tri godine na frontu. Zasedu Vijetkonga preživeo je zahvaljujući sreći. U njoj se našao potpuno razoružan i bez šlema, ali je ipak uspeo da sačuva glavu. Nakon Vijetnamskog rata Fred Smit počinje sa ostvarivanjem studentskog sna. “Veliki deo onoga što danas FedEx postiže, dugujem lekcijama koje sam naučio među marincima” poručio je Smit nekoliko decenija nakon rata.

Ideja o kompaniji koja će raditi noćnu isporuku paketa, avionima Falcon 20, rodila se krajem šezdesetih godina. Za druge, to je bila samo megalomanska zamisao prosečnog posleratnog studenta sa Jejla. Njemu je taj projekat predstavljao jedinstvenu priliku da svetu ponudi nešto novo. Ovakav način isporuke robe do tada nije postojao, pa su ideju mnogi okarakterisali kao lucidnu. 1971. godine, dvadesetsedmogodišnji Fred odlučuje se za hrabar poduhvat. Pošto je od oca nasledio 4 miliona dolara, Smit odlučuje da podigne kredit od 80 miliona i osnuje kompaniju Federal Express. Prvih meseci kompanija je imala čak osam aviona koji su pokrivali 35 gradova. Paketi raznovrsne sadržine vrlo brzo su stizali sa jednog kraja Amerike na drugi. Planovi da se u projekat uloži još više novca i da se posao proširi na druge kontinente Smitu su se učinili kao lako ostvarivi. Sa prvim uspesima često idu i velika iskušenja. FedEx se već 1974. godine našao u krizi jer su promene na berzi povećale cenu goriva. Avioni su zbog praznih rezervoara mirovali na pistama. FedEx je posrtao. Kompanija Freda Smita gubila je oko million dolara mesečno. Uzaludna potraga za investitorima koji bi FedExu odobrili kredit Smita je dovodila do očaja. Kompanija je samo tri godine nakon eksplozivnog početka doživela i svoj prvi krah. Ne i Fred Smit.

Čekajući avion u Čikagu kako bi se vratio u Memfis, Smit je došao do ideje koja će ga još jednom podići na tron. Njegov pobednički elan, koji mu je nekada pomogao da savlada Pertesovu bolest ili preživi u Vijetnamu, opet je proradio. Smit je odlučio da promeni pravac letenja. Sa 5000 dolara otišao je u Vegas i sve uložio u čuvenu kockarsku igru “blackjack”. Trenutak kasnije imao je kod sebe 27.000 dolara. Sa tim parama uspeo je da u avione naspe dovoljno goriva za nedelju dana. “Ovo nisu bile presudne pare, ali su svakako bile znak da će doći bolji dani.” rekao je Fred Smit nakon toga. I zaista, naišli su bolji dani. Uz malo sreće koja ponekad prati hrabre, i osvetljava dalji put ,kompanija je već naredne sedmice uspela da se izvuče iz krize i obezbedi kredit od 11 miliona dolara. Time je FedEx bio privremeno spasen. Dalji Smitovi koraci morali su biti oprezni i pametni. Iako je FedEx u prvih nekoliko godina izgubio skoro 14 miliona dolara, Smit ni u jednom trenutku nije planirao da odustane. Zahvaljujući agresivnoj kampanji tokom sedamdesetih i osamdesetih godina dvadesetog veka, FedEx se popeo na prvo mesto zarađujući desetine miliona godišnje. Menjajući način poslovanja ovaj inovativni vizionar pokazao je da od ideala ne treba lako odustajati. Ključni sastojak filozofije uspeha jeste poštovanje svih zaposlenih. Njihov rad se pažljivo prati, a menadžeri nastoje da održe dobre odnose u kompaniji. Smit smatra da je fer odnos ono što uliva lojalnost kompaniji. A lojalnost se uvek isplati. Kompanija je postala najveći noćni prevoznik na svetu. Danas FedEx isporučuje više od tri miliona paketa u skoro 210 zemalja svakog radnog dana. Fred Smit je predsednik i izvršni direktor korporacije i njegovo bogatstvo procenjuje se na 700 miliona dolara.

Mnogi pamte onu čuvenu scenu iz filma “Cast away“ u kojoj Čak Nolan (Tom Hanks) odlazi na vrata nepoznatog pošiljaoca i ostavlja mu neotvoren FedEx paket sa porukom „ovaj paket mi je spasao život“. Strpljenje i upornost rezultiraju uspehom. Takav bi zaključak izveli svi oni koji se ovog filma sećaju. A Fred Smit bi se na to nasmejao, ponosan što je upravo njegova kompanija doživela da bude „specific detail“ u jednom visokobudžetnom holivudskom filmu. Sećajući se svojih krupnih koraka i velikih rizika, verovatno bi na to dodao – “a ponekad treba i rizikovati“. Brojevi ne lažu, a 1,2 milijarde paketa godišnje širom planete zvuči gotovo nestvarno.

Foto: Aero Icarus

Poslednja izmena dana 1. septembra 2015. u 02:51


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »