U prethodnom tekstu osvrnuli smo se na šest filmova koji mogu da nas nauče važne lekcije o poslovanju. Sigurno je da lista takvih filmova može biti daleko duža, a sada donosimo još sedam takvih filmova u nameri da vam pomognemo da spojite lepo (gledanje filmova) i korisno (lekcije o biznisu). Nastavljamo tamo gde smo stali.

7. Lincoln (2012) – Ostanite na svom pravcu, bez obzira šta se dešava

Spilbergova epska dramatizacija o borbi Abrahama Linkolna (Danijel Dej-Luis) da ratifikuje Trinaesti amandman nije samo priča o šesnaestom američkom predsedniku, već i poruka o odustajanju i skretanju sa zacrtanog pravca onda kada stvari postanu teške.

Iako nije baš jednostavno izvući valjane paralele između Linkolnovog cilja da se iskoreni robovlasništvo sa današnjim biznisom, ovaj film ipak nudi vrednu lekciju o tome na koji način se, poput glavnog aktera ove priče, možemo nositi sa teškoćama – kroz humor, uz dostojanstvo i, iznad svega, uz fokus na ultimativni cilj. Sve to može i te kako da se primeni na brojne situacije u poslovanju.

8. Jerry Maguire (1996) – Otvoren razgovor o novcu

„Da vidim novac” ili „Show me the money” je čuvena replika koju je Rod Tidvel (Kuba Guding Džunior) izgovorio u ovom filmu. Otkad je film izašao, ova rečenica mogla se čuti u brojnim situacijama, u manje ili više izmenjenoj formi, od strane brojnih ljudi iz sveta biznisa.

Činjenica je da niko ne želi da radi za džabe. Zato je o novcu najbolje otvoreno razgovarati. Isto tako, situacije u kojima se kupcima predstave neke nerealne cene koje su oni spremni da plate bez oklevanja nisu retke. Zato je važno tražiti onu cenu koju smatramo opravdanom, inače možemo doći u situaciju da, zbog toga što ne umemo da na pravi način pristupimo ovoj važnoj temi, budemo plaćeni ispod onoga što nam se čini kao razumna cena.

9. Moneyball (2011) – Brojke ne lažu

Moneyball je, baš kao i Jerry Maguire, još jedan film sa sportom kao centralnom temom, čije se pouke mogu preslikati i na svet poslovanja. U ovom ostvarenju, pratimo Bila Bejna kog tumači Bred Pit, a njegova priča – zasnovana na istinitom događaju – može biti posebno korisna ljudima u biznisu. Bejn je menadžera koji namerava da sastavi pobednički bejzbol tim uz pomoć kompjuterskog stručnjaka i njegovih veština, kako bi privukao nove i perspektivne igrače.

Ista stvar se u biznisu može izvesti tako što će se pažljivo analizirati svaka situacija koja je dovela do nečeg dobrog. Svaki proces u poslu ima svoju cenu i vrednost. Njihovim pažljivim analiziranjem – kao što analiziramo posećenost stranice na web sajtu – može se steći dragocen uvid u dinamiku koja dovodi do pozitivnih rezultata.

10. The Social Network (2010) – Zaštite svoju intelektualnu svojinu

Film o jednom od najvećih poslovnih uspeha novijeg doba mora da se nađe i na ovoj listi. On nas, između ostalog, uči o tome koliko je ključno zaštiti svoju intelektualnu svojinu. U Finčerovoj dramatizaciji osnivanja Fejsbuka, intelektualna svojina zapravo predstavlja žarište cele priče. Viklevos braća (obojicu igra Erni Hamer) osnivaju startap pod nazivom ConnectU, a kada Cukerberg dođe na istu ideju, ubrzo ga optužuju da je zapravo ukrao njihovu.

Kada ga angažuju da napravi kod za mrežu koja se svojevremeno zvala HarvardConnect, Cukerberg, umesto toga, osniva svoju društvenu mrežu. Da se dogovor između njih zasnivao na nečem konkretnijem od rukovanja, stvari bi možda izgledale drugačije, pa bismo umesto Facebooka, danas koristili ConnectU. Imajte ovo na umu kada sledeći put drugim ljudima budete davali uvid u svoju potencijalno vrednu ideju.

11. The Dark Knight (2008) – Znajte protiv čega se borite

U ovom blokbasteru Kristofera Nolana upoznajemo se sa računovođom Wayne Enterprises imperije, koji saznaje da je njegov klijent Brus Vejn (Kristijan Bejl) zapravo Betmen. On potom pokušava ovu informaciju da iskoristi kako bi ucenjivao Bejna preko Lusijusa Foksa (Morgan Frimen), ali u tome – očekivano – ne uspeva.

Nakon što ga Foks odvrati od njegove inicijalne ideje, on se ponovo pojavljuje u filmu, želeći da razotkrije Betmena na lokalnoj televiziji. Pritom postaje meta Džokerovog zlikovačkog plana, a zatim za svojim petama ima i gotovo sve građane Gotama, što sigurno nije ono što je on imao na umu.

Ono na šta ovaj računovođa nije mislio jeste to kolike šanse zaista ima da uspe u svojoj nameri. Foks mu jednom prilikom kaže: „Da vidimo da li sam dobro razumeo. Ti misliš da je tvoj klijent – jedan od najbogatijih i najmoćnijih ljudi na svetu – potajno osvetnik koji svoje noći provodi boreći se sa kriminalcima golim rukama, i tvoj plan je da ucenjuješ takvu osobu? Srećno s tim.”

Iako je imao ključnu informaciju, on je donosio pogrešne odluke u vezi sa tim šta će sa njom da uradi. Zato možemo da učimo od njega: u poslu, kada imamo neku vrednu informaciju, potrebno je i napraviti dobar plan u vezi sa tim šta ćemo sa njom raditi. Znanje je moć i treba ga koristiti mudro, sa posebnom pažnjom oko pitanja može li nam se sve to u stvari obiti o glavu.

12. Home Alone (1990) – Maksimalno koristite resurse koji su vam na raspolaganju

U ovom čuvenom porodičnom filmu s početka devedesetih, Kevin MekAlister (Mekoli Kalkin) uz pomoć dosetljivosti, odnosno svojih igračaka i drugih predmeta iz kuće, uključujući i ukrase za novogodišnju jelku, uspeva da odbije par upornih lopova koji žele da provale u njegovu kuću u kojoj je sasvim sam. On pritom koristi baš sve raspoložive resurse kako bi ih odbio, ne ulažući pritom ništa osim onoga što se već tu nalazi.

I ovaj film nosi vrednu poruku: oko nas se nalazi mnogo stvari koje mogu poslužiti kao vredni alati, za malo ili nimalo novca, pa zašto ih onda ne bismo iskoristili? Tako mnogi preduzetnici gotovo sav posao obavljaju sa svojih internet pretraživača – što je nešto što bi Kevin MekAlister sigurno pozdravio, pošto se i njegova odbrana od upornih lopova sastojala baš od korišćenja resursa koji su mu pri ruci.

13. Scarface (1983) – „Ne potcenjuj pohlepu drugog tipa”

Frenk Lopez (Robert Lođa) izgovara ovu rečenicu tek onako, usput, ali kao u većini gansterskih filmova, i ova ima dublje značenje.

Pohlepa je prisutna kako u životu, tako i u biznisu. Ako svoju konkurenciju prepoznamo kao takvu – ili, u blažem obliku, kao nepokolebljivu u tome da dobije svoje parče kolača – lakše ćemo se i sami odlučivati da „jače zagrizemo” za neke stvari: da pošaljemo tu ponudu koju pravimo već danima, da odgovorimo na neki zahtev ili napravimo priliku koju kupci neće moći da propuste. Zato što, ako mi to ne uradimo, konkurencija sigurno hoće

Zato ponekad nije loše poslušati savet fiktivnog narko bosa iz Majamija.

Poslednja izmena dana 29. oktobra 2016. u 23:35


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »