Jedan od načina da budete super uspešan poslodavac, preduzetnik, vlasnik biznisa je da imate klijente. Kažu da nema pobede nad klijentima. Oni su srž posla – kako obezbeđuju neophodan novac koji će teći venama poslovanja. Naravno da su tu ljudi ili oni koji obezbeđuju uslugu koju ste osmislili, prvobitno vi sami radili, a zatim je obogaćivali (ili je to bio proizvod) i preneli na zaposlene.

Klijenti ili kupci ili mušterije ili stranke – su jedno te isto – pojedinci (mogu biti i firme) koje žele da sarađuju sa vama iz mnogo razloga. A tih mnogo razloga se svodi na kraju na dva.

Ili vas veoma vole zbog zadovoljstva koje imaju iz rada sa vama (tj vašom kompanijom) ili zbog toga što se veoma jeftini.

U prvom slučaju – pravili zavrtnjeve ili eksere, vaš proizvod je takav da ima sjajan kvalitet, ne kvari se često, isporučuje se bez ikakvih problema, u slučaju reklamacije stvari se rešavaju brzo i ljudi i dalje kupuju od vas. Nekada dobiju popust, nekada poklon ali oni i posle 10 godina kupuju od vas. To je lojalnost. To su kupci koji vas vole i čija lojalnost košta.

Čak i posle 10 godina ako i povećate cenu svojih proizvoda nećete imati velikih problema. Lojalnost je nešto što se stiče i na čemu se radi.

Ako ulazite u posao koji kao osnovni postulat ima – trka sa cenom – privlačite svakakve kupce kojima je samo cena bitna i ništa drugo. U trci za što boljom cenom, prvo strada kvalitet. Branite se kvalitetom svoje usluge zbog niske cene – jer “šta možete više da očekujete sa ovom cenom”.

Svakako kvalitetna usluga traži strpljenje, pažnju, konstantno unapređenje, investiciju kako u vremenu tako i u novcu… trži vas kao preduzetnika da budete uključeni.

Preduzetnik koji nije uključen u svoj posao, nema kontrolu i ne traži kvalitet pored kvaniteta od sebe i svojih zaposlenih upada u kanal borbe sa cenom. Ne zaboravite da svaka roba ima svog kupca. Možda za jeftine proizvoda ima daleko više zainteresovanih, ali isto tako postoje i oni koji traže kvalitet. Uvek je bilo tako. Takođe je pitanje i tržišta – koliko je tržište ljudi koji traže kvalitet?

Računica kao ni odluka nije jednostavna – kako zavisi od tržišta u kom želite da se krećete, platežne moći vaših kupaca, vrste proizvoda ili usluga kojima želite da se bavite.

Vrhunski obućar koji radi u siromašnijem delu grada mora da razmisli da li će se pomeriti na neko drugo mesto (poslovna odluka) ili na neki način privući mušterije iz bogatijih delova grada (marketing). Ili će se malo više braviti postojećim mušterijama i preporukama (PR). Ovo su sve stvari koje sačinjavaju život kompanije i preduzetnika svakog dana.

Ali da se vratimo lojalnosti. Preduzetnik koji ne shvata lojalnost svojih mušterija na pravi način uništava na duge staze sopstveni posao, kako je lojalnost skupa i mora joj se prići na ozbiljan način.

Kvalitet nikada ne sme preći ispod određenog nivoa a to košta. U magičnom trouglu biranja dve stvari sve je jasno. Treću ne možete dobiti.

sql

 

Onog momenta kada steknete/zaradite lojalnost kupca nemojte je shvatati zdravo za gotovo. Prihvatite je kao čvrstu vezu koja treba da traje. Ne na nivou porodičnih odnosa ali poznanika koji se sreću, popričaju, razumeju međusobne probleme i na kraju nađu zajednički interes.

Srećno sa lojalnim i onim kupcima koji će tek postati.



Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »