Ko god da vodi sopstveni biznis – bilo da je u pitanju veća kompanija ili malo preduzeće – kad tad će se susresti sa pitanjem klijenata da li do podataka koji ih zanimaju mogu doći i putem internet stranice firme. Kako bi sajt trebalo da doprinese efikasnijoj komunikaciji i povezivanju sa klijentima, kao i poboljšanju ili proširivanju poslovanja, online prisustvo već odavno nije pitanje luksuza već potrebe.

Zato će i omaške poput sporog učitavanja, nerazumljivog i nečitkog sadržaja ili izostanka konkretnog i otvorenog poziva na akciju, vrlo lako odvratiti korisnike od (svake naredne) posete nekoj web stranici. Ipak, navedene propuste i dalje je moguće uočiti čak i na stranicama „ozbiljnijih” firmi. A da oni svakako nisu i jedini, pokazuju i iskustva korisnika koji se često susretnu sa nekim od sledećih nedostataka.

Neprilagođenost sajta mobilnim platformama

Svako ko je na svom smartfonu morao prstima da razvlači sadržaj web stranice po displeju da bi išta pročitao, shvata koliko responzivni web dizajn utiče na iskustvo korisnika mobilnih uređaja prilikom pretrage. A osim što u startu mogu odbiti potencijalne klijenate, na neoptimizovane sajtove neće blagonaklono gledati ni Google. Tačnije, lošije pozicioniranje tokom pretrage po ključnim rečima za posledicu će imati smanjen broj poseta sajtu, što će se naposletku odraziti i na slabiju konverziju.

Sem toga, ogroman broj korisnika se sa desktop ili laptop računara odavno preselio na smartfone ili tablet uređaje. Gotovo polovina njih prilikom internet pretrage koristi isključivo mobilne uređaje, što znači da u neizostavni deo kreiranja web stranica spada i njihovo prilagođavanje različitim platformama.

Oskudne informacije na web stranici

Kada su u potrazi za rešenjem problema sa kojima se suočavaju, većina ljudi će želeti da sazna što više o tome kako bi im određeni proizvod ili usluga u tome pomogli. Iz tog razloga, objavljivanje šturih i nejasnih informacija nikako ne ide u prilog ni posetiocima sajta, niti onima koji možda nude rešenje za njihov problem.

Da li će neko u te svrhe primeniti elemente storytellinga ili će iskoristiti prednosti video marketinga – zavisi od samog proizvoda ili usluge koji su predstavljeni, ali i ciljne grupe kojoj se obraća. Bez obzira na način predstavljanja, ukoliko objavljeni sadržaj korisnke ostavi u dilemi po pitanju prednosti (pa i mana) ponuđenog rešenja, njihovo dalje interesovanje će svakako izostati. Zbog toga se, osim relevantnih činjenica o proizvodu ili delatnosti firme, na web stranici moraju naći i jasne informacije o tome kako je moguće doći do proizvoda ili usluge, kome će se korisnici obratiti ukoliko imaju bilo kakve nedoumice, ali i procedure u slučaju postupaka žalbe ili reklamacija.

Slaba uočljivost važnih podataka

Ovaj nedostatak donekle se nadovezuje na prethodni, budući da takođe ostavlja korisnike u dilemi po pitanju transparentnosti podataka. Pored specifičnih detalja o proizvodu ili usluzi, posetioci web sajta želeće da znaju i sledeće:

  • Fizičku adresu preduzeća – uz ove informacije poželjno je na vidno mesto istaći i mapu sa tačnom lokacijom;
  • Kontakt podatke poput telefonskog broja i e-mail adrese;
  • Podatke o radnom vremenu i cenama proizvoda (ukoliko se preduzeće bavi prodajom);
  • Linkove ka nalozima na društvenim mrežama.

Ne treba posebno napominjati koliko preglednost navedenih informacija doprinosi utisku profesionalnosti, dok u pojedinim slučajevima, njihov potpuni izostanak lako može implicirati i nelegalno poslovanje.

Zastareli dizajn stranice

Redovno ažuriranje podataka na internet stranici trebalo bi da se podrazumeva ukoliko kompanija želi da izgradi kredibilitet i privuče nove korisnike. Ništa manje važno od toga je i praćenje trendova iz oblasti web developmenta i web dizajna.

Zbog toga i redovno održavanje i osavremenjivanje stranice predstavlja neizostavni deo pružanja optimalnog korisničkog iskustva, te će prilagođavanje potrebama klijenata podrazumevati i povremeni redizajn samog sajta.

Usmeravanje korisnika isključivo ka jednoj stranici

I dalje su brojni slučajevi u kojima linkovi na društvenim medijima ili u reklamama vode isključivo ka jednoj stranici web sajta. To najčešće bude sama naslovna stranica, što je opcija koja ne mora nužno biti i odgovarajuća.

Naime, korisnici će očekivati da na linku istaknutom u, na primer, reklami za određeni proizvod dobiju informacije koje se tiču konkretne ponude i načina kako da do tog proizvoda dođu. Podaci sa naslovne strane u tom slučaju neće im biti od prevelikog značaja, i pritom će dodatno izgubiti vreme dok pronađu informacije koje ih zapravo zanimaju.

Zbog toga je kreiranje različitih tzv. landing stranica još jedan način da se korisnicima olakša proces kupovine. Ukoliko kompanija nudi proizvode ili usluge namenjene različitim ciljnim grupama, biće potrebno osmisliti i više landing stranica koje će klijentima ponuditi željene informacije.

Nepotrebna količina ometajućeg sadržaja na stranici

Kada ih prilikom dolaska na stranicu dočekaju iskačući baneri, automatizovani video i muzički sadržaji ili reklame vrištećih boja, većina posetilaca će imati samo jednu želju – da istog trenutka takav sajt napusti i više se nikada na njega ne vrati.

Da ne bude zabune, upotreba banera i lidova predstavlja potpuno legitiman način reklamiranja partnerskih sajtova ili preduzeća koja međusobno sarađuju, a video kontent marketing već duže vreme postaje sve popularniji način online predstavljanja. Međutim, način pozicioniranja ovakvih sadržaja i količina prostora koju oni zauzimaju ne bi smeli da utiču na preglednost i dostupnost relevantnih informacija.

Osim toga, pretrpanost stranica suštinski nevažnim sadržajem dodatno usporava njihovo učitavanje, što će posebno osetiti oni koji im pristupaju sa svojih mobilnih uređaja. Stoga je za preglednost sajta presudna pažljiva organizacija sadržaja koja će se na njemu naći, što uključuje ravnomeran odnos između pisanog sadržaja i vizuala, jasno odvajanje naslova i teksta, nabrajanje podataka u tezama ili korišćenje infografika kako bi se celokupan sadržaj posetiocima predstavio na što koncizniji način.

Tehnički propusti u opcijama za kupovinu i transfer novca

Kompanijama koje nude mogućnost online kupovine proizvoda ili plaćanja usluga, najbolji dokaz uspešnog poslovanja predstavljaju klijenti koji se odluče za opciju „dodaj u korpu“ ili „kupi proizvod“. Zbog toga i pojava tehničkih grešaka poput neispravnosti linkova za kupovinu i plaćanje predstavlja proveren način za gubitak poverenja kupaca i kredibiliteta web sajta, odnosno kompanije. Osim što bi sam proces online plaćanja trebalo da funkcioniše besprekorno, važno je obratiti pažnju i na zaštitu privatnih podataka korisnika i voditi računa o garanciji potpune bezbednosti prilikom kupovine i novčanog transfera.

Poslednja izmena dana 8. avgusta 2017. u 00:49


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »