Uz velika imena često idu i nesvakidašnje anegdote. Malo ko od nas, kao dete, nije imao priliku da se sretne sa čuvenim LEGO kockama. Neki su ih imali, drugi pozajmljivali ili išli kod komšijske dece da se sa njima igraju. Retko je ko, u tim bezbrižnim vremenima, pomišljao na poreklo ovih nezamenljivih igračaka za sve generacije. A one su zajedno sa nama starile, razvijale se i svakako menjale. Na pitanje gde je njhov početak, dobija se potpuno bajkoviti odgovor. Lego kockice potiču iz stolarske radionice i vezane su za ime Ole Kirka Christiansena.

Ole Kirk Christiansen, danski drvodelja i stolar živeo je u malom gradu Billund, na poluostrvu Jutland u Danskoj. Početkom dvadesetih godina, prethodnog veka, Christiansen je bio samo još jedan od mnogih zanatlija koji su izrađivali merdevine, nameštaj i kućnu drvenariju. Igrom pukog slučaja njegov mlađi sin napravio je peh koji će drvodeljsku radnju za početak dovesti u nepriliku. 1924. godine u radionici je izbio požar. Christiansen je sa sinovima i malim timom ljudi sanirao štetu. To je bio prvi korak ka rađanju velike ideje. Usledila je promena poslovne politike. Umesto velikog nameštaja i drvenih stuba, Christiansen je odlučio da proizvodi makete nameštaja i drvene igračke. Iako je i ranije od ostataka drveta proizvodio igračke, one nikada nisu dobile put do tržišta. Nova radionica, znatno veća od prethodne, radila je punom parom. Tridesete godine donele su i prvi veći profit. Razmišljalo se o davanju imena novonastaloj kompaniji. Ole Kirk je 1932. raspisao konkurs za ime firme. Svi zaposleni imali su pravo da predlože po jedno ime. U najužem izboru našla su se dva imena. U finalnoj trci između imena Legio i Lego ipak je pobedio Lego. Legio je bila skraćenica od “Legion of toys“. Legija igračaka poklekla je pred nazivom LEGO koji je predstavljao dansku kovanicu Leg godt. U prevodu na srpski Leg god znači “dobra igra“. LEGO na latinskom predstavlja “sakupljanje“ ili “kolektiranje“. Simbolika je pobedila.

U godinama koje su usledile nakon Drugog svetskog rata, naglo se povećala proizvodnja plastike. Krajem četrdesetih plastika je stigla i u Dansku. Oduševljen idejom Kiddicraft plastičnih cigli koje je patentirao Hilari Hari Fišer, Christiansen je LEGO kompaniju uveo u novi posao. Tada su na scenu stupile plastične sklapajuće kocke od kojih su se mogle praviti minijature građevina, kuće, mostovi… Godinama kasnije LEGO je proizveo i točak. Čak 300 miliona sićušnih automobila proizvodilo se godišnje. Nameštaj za ženske lutke bila je još jedna od ideja koju je LEGO iznedrio. Ole Kirk Christiansen nije doživeo da vidi čudo koje je LEGO kompanija učinila na svetskom planu. Posao je nastavio njegov sin Gotfred koji je sledeći porodičnu tradiciju veoma posvećeno pristupio poslu. Šezdesete godine bile su ključne za reklamiranje brenda. Posao se sa prostora Evrope prebacio na severnoamerički kontinent. Odluka da kompanija pravi male igračke po svemu sudeći bila je prava. Poslednje tri dekade dvadesetog veka donele su LEGO kompaniji veliki uspeh. Devedesetih godina LEGO je zarađivao milijarde i usrećivao milione dece širom sveta. Ova kompanija spajala je generacije. Stariji su se pod izgovorom da pomažu deci pasionrano uključivali u sopstvene projekte građenja velikih skulptura od kockica. Danas se organizuju takmičenja u pravljenju predmeta od čuvenih LEGO kockica. Ginisova knjiga rekorda upisala je i rekordere koji su sačinili najimpozantnije građevine.

Kompanija LEGO danas ne proizvodi samo igračke. Video igrice, filmovi, tematski parkovi i čitava popularna kultura vezana je za ime ove korporacije. Priča o njima inspiriše mnoge ljude. Pouka je više nego transparentna. Velike ideje nastaju među najobičnijim ljudima. Kad pritisnu nedaće treba zadržati maštu i naivnost deteta i posmatrati svet kroz prizmu igre. Koliko bi svet bio drugačiji da je Christiansen beznadežno plakao nad zgarištem svoje radionice? I gde bi isparila mašta da je dozvolio da brzo odraste?

Foto: Kenny Louie

Poslednja izmena dana 1. septembra 2015. u 11:02


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »