Svako ko je pokušao i uspeo da se održi na tržištu reći će vam da je imati svoj biznis najgora moguća odluka na svetu. Ne samo zbog količine stresa koju ćete svakodnevno preživljavati xy broj godina, već i zbog specifičnog okruženja kojem ste izloženi.

Napolju je rat – krvavi rat za parče tržišta koje će doneti najveći profit.

Vrlo ohrabrujuće, zar ne?

Da biste se uopšte kvalifikovali za ulazak u bitku, morate proći osnovnu selekciju: da li želite da se borite u crvenom ili plavom okeanu?

Strategija plavog okeana, knjiga ekonomskih stratega i menadžera V. Čen Kima i Rene Mobornj, profesora sa međunarodne Poslovne škole (INSEAD), otvara nam vrata u jedan potpuno novi svet – svet neistraženih poslovnih mogućnosti sa potencijalno velikim profitom. Ako ste se pitali na koji način ćete pobediti konkurenciju i probiti se na tržištu, onda je ovo štivo koje ne smete da preskočite.

Pisci

Čen Kim (1952) i Rene Mobornj (1963) su priznati stručnjaci iz oblasti ekonomske strategije, menadžmenta i korporativnog upravljanja. Paralelno sa akademskom, gradili su karijeru i kao korporativni konsultanti u brojnim međunarodnim kompanijama.

Objavili su više knjiga i članaka u svetski priznatim naučnim časopisima, poput Harvard Business Review, Journal of Internation Business Review, Academy of Management Journal i mnogim drugim. Rade i kao saradnici za ugledne časopise Financial Times, Wall Street Journal, New York Times i druge.

Osnivači su udruženja Value Innovation Network, koje je bazirano na ključnom konceptu iz knjige Strategija plavog okeana – inovacija vrednosti.

O knjizi

Knjiga Strategija plavog okeana podeljena je u tri dela, koja počivaju na logici definisanje – formulisanje – sprovođenje. Vođena je od ideje plavog okeana – neistraženog prostora unutar postojeće industrije – preko pravilnog formulisanja strategije plavog okeana i pronalaženja poslovnog modela koji će (p)održati strategiju, pa sve do taktičkog dela – sprovođenja strategije. Time autori zaokružuju kompletan proces uvođenja nove poslovne strategije u diskurs savremenog poslovanja, što je upotpunjeno sa čak tri dodatka, bibliografijom i indeksom preduzeća, brendova i ličnosti.

Autori napominju da knjiga nije namenjena onima koji žele da se “provuku” kroz tržište, duplirajući trenutnu ponudu i kačeći se na već postojeće koncepte (model razmišljaja “i ja isto”). Ova knjiga je prikaz proaktivnog uvođenja inovacija u sopstveno poslovanje, što se odvija putem neprestanog preispitivanja sopstvene vrednosti i ponude od osnivanja firme. Pristupajući poslu kao nečemu što je u stalnom procesu nastajanja, menjanja i rasta, vlasnici preduzeća stvaraju mogućnost za širenje ponude i za osvajanje novih tržišta – plavih okeana. Suština je u povećanju tražnje i pronalaženju onih područja koja nisu pokrivena trenutnom ponudom.

U prvom delu (koje sadrži dva poglavlja), autori uvode osnovne pojmove vezane za strategiju plavog okeana. Pored plavog okeana, bitan pojam su “crveni okeani” – već postojeća tržišta u kojima vlada osnovni princip surove borbe za isti deo tržišta. To je stanje kakvo većina današnjih firmi poznaje, okruženje u kojem se ne pribegava inovacijama, u kojima se kopiraju postojeći uspešni obrasci i gleda kako da se živi od nečije slave. U okviru tih polja postojeće ponude, autori prepoznaju male, neistražene predele koji predstavljaju plave okeane. To su, dakle, oni segmenti postojeće ponude koji nisu u fokusu velikih kompanija i koji se nisu dovoljno razvijali i kultivisali sa namerom da donose profit.

Međutim, plavi okeani nisu tek tako vidljivi. Potrebno je razviti posebnu strategiju za njihovo identifikovanje i prevođenje u poslovni model koji je održiv. Ovo su, ukratko, ideje koje autori razvijaju u drugom delu knjige, posvećenom formulisanju strategije plavih okeana. Kroz četiri poglavlja, Kim i Mobornj pokrivaju praktične tehnike rekonstrukcije postojeće industrije (kroz brojne primere uspešnih kompanija koje su zaplovile vodama plavog okeana), pronalaženja šireg fokusa (tačnije preusmerenja pažnje sa cene na ne-kupce, segment tržišta u kojem autori vide potencijal za razvoj i opstanak plavih okeana), prevođenja strategije iz domena koncepcije u domen prakse (poslovnog modela) postavljanjem pravilnog redosleda strategije. Iako zvuči komplikovano za razumeti, mnoštvo primera, tabela i ilustracija pomoći će i čitaocima koji nemaju zavidno predznanje iz ekonomije da razumeju suštinu formulisanja strategije plavih okeana.

U poslednjem delu, Kim i Mobornj daju “blueprint” za sprovođenje strategije plavih okeana. Njihov pristup je da putem identifikacije najčešćih prepreka za sprovođenje efikasne strategije objasne i pomognu čitaocu da postavi strategiju koja će funkcionisati i u realnosti. Pored ovog segmenta (koji zaokružuje priču o strategiji plavog okeana, glavnoj premisi ove knjige), Kim i Mobornj uvode i priču o lideru, kao glavnom pokretaču promena unutar organizacije. Njihov lider nije neko ko slepo prati procedure i protokole – to je lider koji donosi najteže odluke u najtežim trenucima, što za posledicu ima i neverovatan uspeh. Ni u ovom delu nisu izostali primeri iz prakse; glavnu ulogu ima Njujorška policija i njen tadašnji direktor, Bili Braton, a tu su i imaginarni proizvođač maziva i proizvođač sistema liftova.

Vrednost knjige ogleda se kroz sledeće ideje:

  1. Inovacija vrednosti – “kamen temeljac strategije plavog okeana”, koja se fokusira na stvaranje pomaka u vrednosti za kupce, ali i za samu kompaniju. Na taj način, kompanije prevazilaze konkurenciju i obezbeđuju sebi novi segment tržišta (a samim tim i veći profit);
  2. Šest principa strategije plavog okeana – iskazani kroz principe formulisanja i sprovođenja, uz dodatak faktora rizika koje svaki od principa umanjuje;
  3. Platno strategije (Strategy Canvas) – novi način predstavljanja strategije poslovanja, koji omogućava da se uoče oni segmenti u poslovanju celokupne industrije koji su neafirmisani (potencijalno profitabilni), kao i segmenti u kojima postoje veliki troškovi i velika konkurentnost;
  4. Segment ne-kupaca – sloj tržišta koji predstavlja potencijalnu ciljnu grupu;
  5. Lideri preokreta – menadžeri sa posebnim pristupom krizi i strategijom za prevazilaženjem prepreka koje vode ka neuspeloj primeni stratagije plavog okeana u praksi.

Ovo je samo deo alata koji vas čeka u Strategiji plavog okeana – da biste saznali još tajni potrebnih za uspešno kreiranje i održavanje jedinstvene ponude na tržištu pročitajte i ostatak knjige.

Šta ostaje posle knjige:

Čak iako niste ekonomski stručnjak, razumećete jezik finansija, tržišta i preduzetništva. Knjiga nije pisana akademskim jezikom, ali ima dosta složenih koncepata i termina. Olakšavajuća okolnost (i pravo bogatstvo) jesu brojni primeri realnih kompanija, njihovih strategija, načina poslovanja i grešaka. Tu su i tabele i grafički prikazi složenih koncepata (šest principa strategije plavog okeana, platna strategije, metod četiri akcije i drugih) koji dodatno olakšavaju razumevanje pojedinih koncepata i pomažu prilikom povezivanja informacija u širi kontekst.

Na prvi pogled se čini da se radi prvenstveno o knjizi iz ekonomije; međutim, Strategija plavog okeana je i više od toga. To je knjiga o alternativnim načinima razmišljanja, o proširivanju vidika, o preuzimanju i kontrolisanju rizika, o sticanju prednosti putem nepoznatih područja i, na kraju, o kreiranju trajne vrednosti kroz uspešnu poslovnu strategiju i menadžment.

Šta poneti iz knjige:

“…Zamislite da je tržišni univerzum sastavljen od dve vrste okeana: crvenih i plavih. Crvene okeane predstavljaju sve industrije koje danas postoje. To je poznat tržišni prostor. Plavi okeani označavaju sve industrije koje danas ne postoje. To je nepoznat tržišni prostor.”

“Za uspešno plivanje u crvenom okeanu uvek će biti važno pobediti konkurente. Crveni okeani će uvek biti važni i zauvek će ostati činjenica poslovnog života.”

“Strategijski pomaci… – kretanja koja su donela proizvode i usluge koji su otvorili i zauzeli novi tržišni prostor i izazvali značajno povećanje tražnje – sadrže sjajne priče o profitabilnom rastu kao i turobne sage o propuštenim šansama kompanija koje su ostale zaglibljene u crvenim okeanima.”

“Inovacija vrednosti stavlja podjednak naglasak na vrednost i novinu. Vrednost bez inovacije je obično fokusirana na stvaranje vrednosti na višem nivou, nečega što poboljšava vrednost, ali nije dovoljno da vas istakne na tržištu. Inovacija bez vrednosti teži da bude vođena tehnologijom, da predvodi tržište ili bude futuristička, često tako što ide ispred onoga što su kupci spremni da prihvate i da plate.”

“Važno je da inovacija vrednosti pobija jednu od opšteprihvaćenih dogmi o strategiji zasnovanoj na konkurenciji: ili vrednost – ili cena (the value-cost trade-off).”

“Da biste ostvarili i vrednost i niske troškove, treba da se oduprete staroj logici nadmašivanja konkurenata na postojećem području i biranja između diferencijacije i liderstva u troškovima.”

“Liderstvo u prelomnim vremenima gradi se na veoma retko korišćenoj korporativnoj činjenici da u svakoj organizaciji postoje ljudi, postupci i aktivnosti koje imaju neproporcionalan uticaj na učinak.”

“Nemojte se boriti sami! Nastojte da pridobijete moćne glasove da se bore s vama. Identifikujte svoje protivnike i one koji vas podržavaju – zaboravite na sredinu – i težite stvaranju pobedničkog rezultata za obe strane.”

Poslednja izmena dana 22. novembra 2017. u 21:33


Mina Božanić

Možda je poznajete i kao Madamme Mimi – voli da iskače iz jedne kože u drugu. Zaljubljenik u pisanje ali više u efekat koji ono izaziva u čitaocu. Kopirajtingom i kontentrajtingom ozbiljno se bavi dve godine. Na osnovnim, master i…… Saznaj više »