Neko ko je tek prešao granicu između želeo bih da se bavim biznisom i sada stvarno ozbiljno radim(o), imaće pregršt tema za razmišljanje. Kada biste na trenutak zavirili u um jednog preduzetnika, brzo biste shvatili da tu ima svega.

Ukoliko ste taj preduzetnik vi, onda sigurno znate da su pitanja na koja treba potražiti odgovore daleko od naivnih. „Šta mi je sve potrebno za ozbiljan biznis plan? I kako ja sad da odredim odgovarajuću cenu proizvoda i usluga?

Ne, stani. Nema poente to da radim pre nego što se pozabavim analizom tržišta.

I šta sad, zaboga, znači „difuzija inovacija“?!…“

…I to je tek početak spiska rečenica koje se završavaju znakom pitanja. Malo po malo, neminovno će na dnevni red stići još jedno, ništa manje važno:

„Da li ću ja sve ovo uopšte moći sam?“

Ovo je pitanje koje biste – bar na samom početku – olako mogli smestiti u kategoriju o tome ću razmišljati sutra.

Malo ko bi vam na tome mogao i zameriti. Jer, ipak vas još „hrani“ onaj friški preduzetnički elan, i zato će vam se činiti da držanje svih konaca u rukama ne predstavlja preveliki problem. Uostalom, zar to ne znači da ste i više nego sposobni da savladate sve izazove preduzetništva?

Istina je, zapravo, da će realni potencijal ostvarenja vaših ideja zahtevati da ovaj niz pitanja malo izrotirate. Prema tome, „da li ću ja sve ovo uopšte moći sam“ trebalo bi da se nađe negde pri samom početku tog niza.

Jer, osim što ćete kad-tad uvideti da ipak ne možete sve sami (niti bi to trebalo da radite), još jedan je razlog zbog koga će upravo tim koji izgradite biti možda i najvažnija karika vašeg poslovanja.

Pre svega, sjajno je što znate da bez preciznog plana, opsežne analize tržišta ili prilagođavanja sistema naplate vaš biznis verovatno ne bi imao mnogo šanse da preživi. I sve su to faktori na koje morate računati.

Međutim, uzmite u obzir i to da preduzeće prvenstveno funkcioniše kao živi organizam. Ono diše, raste i razvija se uporedo sa okruženjem u kome nastaje, a za to mu je potrebna ona unutarnja pokretačka snaga, koja će mu udahnuti život i održavati vitalne funkcije.

A tu pokretačku snagu čine živi ljudi – vaše kolege i saradnici. Stoga je i nastojanje da izađete kao pobednik u preduzetničkoj utakmici nezamislivo bez njihove volje da ostave srce na terenu.

I to je sasvim dovoljan razlog da pažljivo odaberete okosnicu vašeg poslovnog dream team-a.

Naravno, neke od ključnih osobina vaših saigrača verovatno već i znate. Za početak, trebaju vam ljudi koji:

  • će se prilagoditi ostatku vašeg tima – kako po profesionalnim kompentencijama, tako i po kvalitetima koje poseduju kao individue;
  • su proaktivni, preduzimljivi i umeju da pokažu inicijativu;
  • nemaju problem sa preuzimanjem rizika (jer, pokretanje biznisa je sve sem filma sa unapred ispisanim scenarijom);
  • shvataju važnost fleksibilnog delovanja i hrabro se zalažu za svoje ideje.

Pridružite tome još i onaj „X faktor“ – odnosno, zajedničku viziju i međusobno poverenje, bez kojih nema ni energije neophodne za razvoj poslovne ideje.

Već sada vam je jasno da će ova stavka zahtevati vaše puno angažovanje. Možda već i imate podužu listu potencijalnih „saboraca“, ali pre no što donesete ishitrene odluke, izdvojte vreme da, na osnovu nekoliko jednostavnih pitanja, još bolje procenite da li vaši saborci zaista ispunjavaju sve važne kriterijume.

Pitanje br. 1: „Koji su vaši dugoročni planovi?“

Da li biste sarađivali sa nekim ko baš i nema najjasniju predstavu o tome kuda želi da stigne, a još manje na koji način planira to da ostvari?

Osobe bez ambicija i planova za budućnost, verovatno neće biti suviše motivisane da doprinesu razvoju biznisa. Osim ukoliko vam treba neko ko će raditi samo ono što mu se kaže, ovakav tip ljudi će vam, umesto da je ojača i podstakne, onu pokretačku energiju pre iscrpeti do krajnjih granica.

Pritom, takve osobe će brzo osetiti zasićenje, jer nisu sasvim sigurne ni zbog čega rade ono što rade. Zato se lako može desiti da vremenom sav teret poslovanja padne isključivo na vas.

Prema tome, zalaganje i posvećenost, ali i želja za konstantnim nadograđivanjem znanja, zahtevaće da vaši saradnici imaju jasnu predstavu o tome šta žele da postignu. Ukoliko im pružite priliku i da iskažu svoj pun potencijal, manja je verovatnoća da će odustati nakon prve prepreke.

A to nas dovodi i do sledećeg pitanja.

Pitanje br. 2: „Kakav je vaš odnos prema neuspehu?“

Ukoliko ste od onih koji ulažu i poslednji atom snage u realizaciju svojih ideja i projekata, onda sigurno znate koliko neuspeh ume da zaboli. I sasvim je OK da u takvim situacijama padnete u „bedak“.

U redu je i da taj bedak potraje sve dok ne shvatite i ne prihvatite uzroke koji su doveli do pogrešnih preračuna. Ono što pak, čini bitnu razliku jeste hoćete li trenutni neuspeh sagledati kao iskustvo iz kojeg možete izvući ono najbolje.

Dakle, odnos prema neuspehu biće važan kriterijum i pri izboru vaših idealnih saradnika i poslovnih partnera. Dozvolite im da sa vama podele i svoja iskustva neuspeha – na taj način stičete dojam o njihovom stavu i načinu razmišljanja pri prevazilaženju poteškoća.

Jer, neuspesi su samo jedan od pokazatelja nepredvidivosti sveta biznisa. Da biste procenili koliko je vaš saradnik spreman da se uhvati u koštac i sa onim ne baš prijatnim situacijama, ne ustručavajte se upitati ga i sledeće:

Pitanje br. 3: „Kako se snalazite u nepredviđenim situacijama?“

Spremnost na prilagođavanje promenama mnogo će vam reći o nečijoj sposobnosti snalaženja u nepredviđenim okolnostima. Mogli biste, recimo, izneti konkretan primer vezan za vaš projekat ili preduzeće, te upitati vašeg sagovornika kako bi postupio u nekoj neplaniranoj situaciji.

Ovo je pitanje na osnovu koga možete proceniti i praktičnost, fleksibilnost, pa i kreativne potencijale vašeg budućeg saradnika. Štaviše, možda vam njegov odgovor ukaže i na mogućnosti koje inače ne biste uzeli u obzir.

Kao što vidite, iako vrlo jednostavna, ova 3 pitanja (tačnije, odgovori koje na njih dobijete) i te kako mogu presuditi pri izboru prave osobe za sklapanje poslovnog partnerstva. Isto tako, sasvim je u redu da pre konačne odluke date sebi vremena za razmišljanje, kao i da pri selekciji idealnog kandidata budete i pomalo izbirljivi. Na kraju krajeva, od kompentencija vaših saradnika zavisiće i uspeh vašeg poslovnog poduhvata, a to je najvažniji princip koji bi trebalo da imate na umu.

Poslednja izmena dana 15. januara 2018. u 20:47


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »