Pre nekoliko godina, zaposleni u kompaniji Amazon došli su do interesantnog otkrića. Samo par sekundi „viška“ prilikom učitavanja Amazonove web stranice, srozala bi godišnje prihode ovog giganta za celih 7%. Ako vam se ova brojka kojim slučajem učini zanemarljiva, razmislite još jednom – prevedeno u zelene novčanice, reč je o gubitku od vrtoglavih milijardu i po dolara.

Zvuči neverovatno da jedan mali, rotirajući kružić u gornjem uglu brauzera do te mere može uticati na konverziju u online trgovini. Za razliku od Amazona, preduzeća koja posluju u manjem obimu svakako su u boljoj poziciji. Dodatne sekunde učitavanja možda im neće pojesti milione, ali ono u čemu bi mogli zaostati jeste pozicija na web pretraživaču. Jer, iako nije presudna prilikom rangiranja, brzina web sajta će i Guglu sugerisati da je reč o stranici koju posetioci najradije zaobilaze.

Dodajte tome još i da je vreme potrebno za učitavanje online sadržaja obrnuto proporcionalno količini strpljenja prosečnog posetioca. Po rezultatima pojedinih istraživanja, gotovo 50% njih spremno je da na to utroši svega 3 do 4 sekunde. I mada se ovi podaci odnose na severnoamerički kontinent, o niskom pragu tolerancije na spore i nefunkcionalne sajtove dovoljno je zaključiti i na osnovu – ličnog primera.

Da li nam se uopšte može zameriti na nestrpljenju? Pa, i ne baš. Pre svega, od količine podataka koji u deliću sekunde prostruje globalnom mrežom, većini prosečnih korisnika zavrtelo bi se u glavi. Savremena tehnologija nas, pritom, primorava da održimo korak sa ovim trendom, te ćemo s razlogom očekivati da nam željeni podaci budu dostupni sada i odmah. A u slučaju preduzeća koja svoje proizvode i usluge predstavljaju online, i rezultat je više nego predvidiv. Naime, ako dozvolite da čekaju i trenutak duže nego što je to (za njih) prihvatljivo, rizikujete da – možda i zauvek – izgubite potencijalne korisnike.

Jer, spore web stranice, jednostavno, smaraju ljude, a malo šta je iritantnije od fotografija ili video klipova kojima je za učitavanje potrebna cela večnost. I ne radi se samo o tome da vaši posetioci ne cene napore koje ste uložili u izgled i sadržaj svog sajta. Njihovo vreme je, naime, i njihov najvredniji resurs, te će očekivati da i vi, kao pružaoci usluga koje su im potrebne, budete toga svesni. To se posebno odnosi na slučajeve kada su vaši korisnici spremni da, pored uloženog vremena, za određeni proizvod ili uslugu izdvoje i svoj novac, ili su im određene informacije u tom trenutku iz nekog razloga veoma važne.

Suština je dakle, jasna – brzina učitavanja, kao jedan od pokazatelja optimalnog funkcionisanja sajta, i te kako može unaprediti vaš biznis – bilo da je reč o korisničkom iskustvu, ili već pomenutoj stopi konverzije u trgovini. Očekivalo bi se, prema tome, i da kompanije koje posluju online vode računa o tome da sveukupne performanse njihovih stranica budu na zadovoljavajućem nivou – međutim, situacija u praksi ipak je nešto drugačija.

Rezultati jednog drugog istraživanja pokazuju da tek svako četvrto preduzeće razmišlja o unapređivanju kvaliteta svojih online prezentacija. Uzrok ove neslavne statistike najverovatnije je taj što vlasnici biznisa, naprosto, nisu dovoljno svesni koliko „sitnica“ poput ove čini značajnu razliku u poslovanju.

A ukoliko se i sami bavite online trgovinom (ili vam je web stranica važna alatka u razvoju biznisa), ovo je podatak koji vam, paradoksalno, može ići na ruku. Jer, ima li razloga da vaše poslovanje trpi zbog tako lako rešivog detalja?

Svakako, pre no što se pozabavite tehnikalijama ovog tipa, imajte na umu i to da one ne mogu nadomestiti kvalitet prezentovanog sadržaja. Prema tome, odgovarajući dizajn stranice, laka navigacija prilikom pretrage, ali i tekstualni, video i foto sadržaji prilagođeni interesovanjima i potrebama ciljne grupe, biće presudni i za optimalno korisničko iskustvo.

A nakon što ste sve navedeno odraditli kako treba, evo kako da, za početak, pristupute tehničkom delu posla:

  • maTestirajte trenutnu brzinu vašeg sajta. Jedan od načina da dobijete prilično pouzdanu i detaljnu analizu jeste Guglova alatka PageSpeed Insights.

Osim što je besplatan za korišćenje, PageSpeed Insights možete koristiti kako na desktop i PC računarima, tako i na mobilnim uređajima. Pored toga, možete pokušati i sa Pingdom besplatnom alatkom, s tim da u ovom slučaju prikazani rezultati variraju u zavisnosti od lokacije koju odaberete pod opcijom „Test from“.

  1. Ukoliko ste tehnički potkovaniji, optimizovanjem brzine sajta možete se pozabaviti i sami. U slučaju nedoumica ili nejasnoća, tu su i korisna uputstva koja ćete pronaći na  stranicama ili blogovima posvećenim tehničkim aspektima izrade sajtova.
  2. Ukoliko pak, niste tehnički potkovani (ili vam organizacija poslovnih aktivnosti ne dozvoljava da se detaljnije pozabavite ovom temom), uvek možete angažovati profesionalca i ovaj deo posla poveriti web developeru ili iskusnijem web dizajneru.

Za koju god se opciju odlučili, optimizovanjem performansi vaše online prezentacije svakako ste u prilici da unapredite i svoje poslovanje. Bilo da se radi o povećanju prodaje, ili pak olakšavate svojim korisnicima da vas lakše pronađu, investicija ovakvog tipa svakako će vam se višestruko vratiti.

Na kraju krajeva, ugađanje vašim klijentima podrazumeva i da im omogućite da bez mnogo muke dođu do informacija koje su im potrebne. I nemojte im zamerati na povremenom nestrpljenju – setite se da biste i vi, baš poput njih, takođe očekivali besprekornu uslugu. Prema tome, optimizovanje web sajta, osim što će se pozitivno odraziti na vaš biznis, nabolji je dokaz vaših nastojanja da uštedite vreme svojim korisnicima i prilagodite se njihovim potrebama.

Poslednja izmena dana 28. septembra 2017. u 02:19


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »