Zar nismo svi sebi postavljali pitanje šta je to strategija, a šta taktika? Nekako izgleda da je linija veoma tanka i ne sasvim jasna. Ne zato što je u pitanju mistična disciplina skrivana daleko od domašaja svakodnevnog čoveka, već zato što se javlja problem imenovanja događaja pogrešnim imenom.

Svakodnevni odlazak na posao i izvršavanje određenih zadataka su taktičke stvari. Krajnji cilj i postupak stizanja do istog predstavljaju strategiju.

Često se zavaravamo da smo okrenuti strategiji i dalekosežnijem razmišljanju, jer da se ne lažemo, zvuči daleko bolje. Ali, nismo. Svakodnevica nas podseća da se previše bavimo taktičkim stvarima i da, jednostavno, završavamo posao kojije tog trenutka pred nama.

Cilj ili zadatak

Ključna stvar koja kod ljudi otvara strateški pogled na stvari su ciljevi. Verovatno razmišljate: “Pa ja imam cilj, ali ne razmišljam strateški!” Pravo pitanje je da li zaista imate cilj ili imate zadatak koji treba da uradite ili rešite.

Uglavnom je odgovor ovo drugo – zadatak koji treba da rešite u kraćem vremenskom roku, a pod kratkim podrazumevam čak i rok od par meseci. Onda kada imate cilj za čije je ostvarenje potrebno nekoliko meseci ili godina, onda počinje strateško razmišljanje, da ne kažemo – razmišljanje u povoju.

Obično, ljudi beže od problema i onoga od čega boli glava. U pitanju je sasvim prirodna stvar i izbegavanje obaveze, koju ako ne rešite, imaćete problem, vi ili vaša firma ili ljudi.

Zamislite sledeću situaciju: znate da je u današnje vreme ključna stvar za poslovanje, pored tokova novca (cash flow), partnerstvo vaše firme sa drugom. Kako ste relativno mali, a ne želite da se odreknete vlasništva, jedan način virtuelnog spajanja je i partnerski ugovor. Možete biti distributer, franšiza, bilo šta. Stoga, vaš cilj je postati partner.

Ostvarivanje takvih ciljeva traje. Zahteva duboko razmišljanje o sopstvenom poslu, šta će novi posao i partnerstvo doneti, a šta oduzeti, koliko će uticati na postojeće klijente i poslovanje. Ako samo krenete u realizaciju onih “vidljivih” stvari koje treba da vas dovedu do partnerstva, (kao na primer lista stvari koje treba da ispunite) i dalje ćete se baviti taktičkim stvarima.

Put od 1000km…

Dugogodišnji put koji uključuje identifikovanje ključnih elemenata koji će vas dovesti do cilja jeste strategija. Onog trenutka kada u strategiji ili strateškom elementu napišete makar i jedno ime ili jedan zadatak, to postaje akciona ili to-do lista i automatski nije strategija. Strategija je zvezda vodilja ličnog i poslovnog života.

Bez dubokog razmišljanja i bez odgovaranja na sva pitanja koja možete sebi postaviti, budući da nemate sve informacije, nema strategije. Prosto rešavanje i eliminacija stvari sa liste nije strateška stvar.

Da se razumemo – najbolji stratezi poznaju svaki proces, svako pomeranje u prostoru i vremenu i mogu da shvate probleme koji mogu da se jave tokom realizacije aktivnosti. Zbog toga uzimaju mnogo varijabli ili promenjivih u obzir i o cilju razmišljaju temeljnije.

Ako bih imao 4 sata da oborim drvo, tri ipo sata bih proveo oštreći sekiru  – Abraham Linkoln.

Na prostorima gde se generalno završava posao, nema puno mesta za strateška razmišljanja. Onda kada se odvojite od pukog rešavanja problema, počinjete drugačije da gledate stvari.

Ljudi

Postojei svuda, ljudi koji rade posao, koji napreduju u hijerarhiji, ali se ne menjaju tako brzo. Da bi se osposobili da delegiraju i da preuzmu drugu ulogu, u kojoj razmišljaju o rešavanju problema, oni pokušavaju da pomažu u rešavanju postojećih problema zajedno sa timom.

Naučili su da urade posao, ali ga teško delegiraju i ne oslobađaju sebi vreme tokom kojeg bi se posvetili strateškim stvarima.

Vi…

Na kraju dana, sve ostaje na vama. Da li ste spremni za strateške odluke i razmišljanje, stvaranje ciljeva i puteva koji treba da odvedu vas i ljude oko vas na putovanje koje nije izgledno, ali ima smisla? Da li ste spremni na odgovornost?

Poslednja izmena dana 14. februara 2017. u 17:37


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »