Svaki put kad se čini da je kompanija Tesla dostigla svoj vrhunac, ona nadmaši samu sebe. Nedavno je Mask lansirao jedan Tesla Roadster u svemir, a ranije je ova kompanija predstavila svoje solarne krovove i preuzela SolarCity. Prošle godine, Maskova kompanija bila je još uspešnija.

Najpre, Tesla je tokom prošle godine na berzi nadmašila Ford i General Motors. To se desilo u aprilu, kad je cena njihove akcije porasla na 313 dolara. Do juna je dostigla cenu od 386,99 dolara, što je za 75 odsto više u odnosu na kraju 2016. godine. To predstavlja rast u vrednosti od 60 milijardi dolara, a uprkos tome, ovaj proizvođač električnih automobila isporuči je samo 76 hiljada vozila u 2016, što je oko desetine isporuka njihove konkurencije.

Ono što je za ljubitelje, ali i akcionare ove kompanije najbitnije jeste da ona stoji iza svojih reči, a prošle godine je zaista i počela da ispunjava obećanja. Krajem jula počela je proizvodnja Modela 3, takozvanog električnog automobila za široke narodne mase, koji košta 35 hiljada dolara. Iako je proizvodnja, očekivano, počela nešto kasnije nego što je planirano, Tesla umnožava svoje proizvodne kapacitete i kaže da do sredine ove godine očekuje isporuku svih 400 hiljada pretporučenih automobila.

Tesla će do tada predstaviti sve četiri početne forme svojih solarnih krovova. Kad je prosle godine ova kompanija preuzela SolarCity i promenila ime iz Tesla Motors u samo Tesla, postalo je jasno da Maskov startap prerasta u pravu energetsku kompaniju. Maskov „Master plan”, prvi put otkriven 2006. godine, to je i predvideo. U njemu stoji da je svrha Tesla Motorsa, kao i razlog osnivanja te kompanije, da pomogne u prelasku sa ekonomije ugljovodonika na održivija rešenja.

Tesla sada čini upravo to: pomaže u smanjivanju svetskih potreba za fosilnim gorivom i fokusira se na obnovljivu energiju. Njihovi solarni krovovi koštaju isto koliko i obični krovovi, ali oni mogu da skupljaju sunčevu energiju i koriste je kao struju u domaćinstvu. Zašto bi onda iko na svetu kupovao običan krov? A ako automobil (bar u SAD) košta kao malo bolji sedan, ali može da ide na baterije i to do skoro 350 km na samo jedno punjenje, zar onda ne bi postao jedan od najprivlačnijih vozila na tržištu? To su osnove Maskove filozofije i vizije, kao i razlog zašto mu akcionari veruju.

Ali, Teslin uspeh ima i posledice. U maju prošle godine Gardian je pisao da su uslovi rada u središtu ove kompanije u Frimontu u Kaliforniji toliko loši da je na tu adresu tokom prethodnih godina upućeno hiljade poziva hitnoj pomoći, zbog povreda, nesvestica ili vrtoglavica.

Iako ima reputaciju da je sklona iscrpljivanju svojih zaposlenih, Tesla ponekad ne uspeva da postiže svoje ciljeve. Na primer, Mask je najavio da očekuju proizvodnju 1500 jedinica Modela 3 u septembru, ali u trećem kvartalu napravili su samo 260.

Jedan od Teslinih akcionara kaže da Masku nikad nije pošlo za rukom da stane iza svojih brojeva, kao i da od njega očekuju da ne ispuni takvo obećanje.

Ipak, Maskova nemogućnost da ostvari svoje kratkoročne planove je u senci činjenice da je u mogućnosti da kreira inovacije. To se odnosi ne samo na Teslu, već i na SpaceX i The Boring Company. I to je razlog zašto mu, na kraju dana, akcionari veruju na reč.

Na taj način je Mask izgradio poverenje u svoju kompaniju: uprkos promašivanju nekoliko ciljeva, kompanije Tesla uspeva u svojoj misiji popularizacije i omasovljenja obnovljive energije, što je još jedna ilustracija činjenice da su vrednosti daleko važnije od ciljeva.

Poslednja izmena dana 24. marta 2018. u 10:26


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »