Tokovi novca su krvotok vaše kompanije dok je novac krv neophodna da bi sve išto kako treba i vaša kompanija živela.

Svaki dinar/euro/dolar koji prođe su neophodni da biste platili sebe/zaposlene/dobavljače i mogli da započnete ciklus prodaje/naplate/poreza iznova. Planiranje onoga što u firmu treba da uđe (novac) i onoga što sa računa kompanije treba da ode (isto novac) obezbeđujete neometano funkcionisanje kompanije (tela).

Fino balansiranje prihodima i rashodima u slučaju kompanije koja prodaje proizvode i usluge je od vitalnog značaja. Na neki način, organski rast kompanije je sputan zakonima koji se tiču poreza (PDV-a) kao i praksom zapošljavanja koja zahteva dobro planiranje obe strane. Pojednostavljeno, više ljudi znači više završenog posla (ukoliko je dovoljno jednostavan i moguće ga je automatizovati), više završenog posla znači više novca (koji treba da stigne pre završetka ciklusa plaćanja poreza) – što obično nije slučaj.

Onda kada nešto napravite i prodate, svakako trebate da planirate da vam novac neće ranije stići na račun. Planirajte da kasni ali ne previše. Isto tako, plaćanje zaposlenih dolazi tek nakon određenog vremena (obično mesec dana od početka rada). Tako da se odlaganje plaćanja obaveza može planirati.

Kada plaćanje vama kasni, nemojte biti iznenađeni. Vaš posao je da se pozabavite time i minimizujete efekte tog kašnjenja.

Nemojte biti stidljivi u potraživanju novca koji vam duguju. To je rezultat vašeg (i rada vaših zaposlenih) koji se plaća i koji obezbeđuje budućnost.

Zbog čega plaćanja kasne? Uglavnom ljudski faktor ili nepoštovanje procedura (sa obe strane).

Mogu da posvedočim da to može da se desi zbog:

  • ukoliko niste popunili svoja dokumenta prema internim procedurama klijenta
  • malog troška koji računovostvo odloži za kasnije (dok ih ne podsete)
  • lošeg cash flow-a klijenta (i oni mogu da greše)
  • psihološkog profila osoba koje odlučuju o novcu

“Ko nije jurio potraživanja od kupaca taj nije privatnik a verovatno radi namešten posao ili u državnoj ustanovi” – neznani (junak) preduzetnik

Plaćanje poreza (posebno PDV-a) je stavka koju morate imati u svom kalendaru kao crveno slovo. Kašnjenje sa plaćanjem poreza može uticati na dalje poslovanje tako da morate obratiti posebnu pažnju. Svakako vam ne treba da se razvlačite po sudovima i obilascima državnih institucija zbog nepoštovanja određenih pravila. Do sada su već ustanovljena pravila za kompanije koje uvide da neće uspeti da plate svoje obaveze prema državi tako da je na vama da se informišete (ili vaš računovođa) kako prevazići ove situacije.

Opšta pravila rada (i preventive) kako biste bili sigurni da imate sve uzde u svojim rukama

  • završite i isporučite posao koji vam je tražen
  • tražite potpis ili email kojim se potvrđuje vaš rad (morate imati trag ukoliko nije u pitanju fizička roba – u tom slučaju postoji dokument)
  • definišite okvire posla i budite u tim okvirima; svaka promena menja opis a time iskačete iz onoga što ste definisali
  • redovno komunicirajte

U slučaju da klijent kasni sa plaćanjem, avansima i sl:

  • redovno zovite (nikako nemojte pisati emailove)
  • kako niste banka i vaš posao nije da kreditirate klijenta, objasnite to svom klijentu
  • pružajte dalje usluge do razumne granice a onda stanite
  • pratite koliko vremena ste utrošili u jurenju za novcem, jer ćete naučiti koliko vas košta neproduktivan rad

Jedan od mehanizama kako imati koliko-toliko stabilniji cash-flow je avans. Avans je divan instrument kojim možete preživeti bez uplitanja banaka i kredita, uključivanja državnih organa, koristeći dobru kalkulaciju i dobru volju kao i dobre klijente.

Zar ne zvuči dobro da ponudite klijentu koji već neko vreme od vas kupuje da plati unapred neke usluge po boljoj ceni? Jednostavno, institucija avansa je tu da poboljša vaš cash-flow onda kada klijenti imaju novca i žele pametnije da ga investiraju u uslugu koju svakako očekuju u budućnosti.

Poslednja izmena dana 7. decembra 2015. u 22:42


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »