Ne bih pričao o tipovima biznisa, dooovima ili preduzetnicima, deoničarskim društvima ili nekim egzotičnim organizacijama. Želeo bih da vas pitam kom biznisu ste se priklonili?
Da li ste u poslu prodaje najkvalitetnijeg proizvoda tj usluge ili u prodaji samo radi prodaje, ne obazirući se na kvalitet?

Davnih dana je na kriminalnoj sceni bio Frenk Abegdejl, koga je maestralno ovekovečio Leonardo Di Kaprio u filmu “Uhvati me ako možeš” Stivena Spilberga. Na kraju je svoju karijeru usmerio ka hvatanju kriminalaca – kako je i sam bio kriminalac. Tokom godina kao saradnik Federalnog biroa i posle kao konsultant za bezbednost, je pratio razvoj metoda obmane, krađe identiteta, novih pristupa krađi, da bi na kraju napisao knjigu “Umetnost krađe”. Interesantna knjiga koja daje pogled na to, kako funkcioniše prevarant, lopov, kriminalac.

Kakve to veze ima sa poslovanjem pitate se?

Stvar je jednostavna. Definicija prevaranta je da pridobije poverenje, uzme novac i zauzvrat vam obeća jednu stvar da biste na kraju dobili nešto potpuno deseto ili apsolutno pogrešno (često – ništa).

U poslu u kom isporučujete kvalitet, vama treba zaista puno vremena da pronađete kupca, steknete poverenje, imate samopouzdanje zato što znate šta prodajete, mali procenat vraćanja novca i lep rast. Sve ovo zahteva vreme i požrtvovanost, građenje brenda, neprospavane noći, klizanje po ivici profitabilnosti.

U slučaju prevaranta, stvari su dijametralno drugačije. Cilj prevaranta je da uhvati “žrtvu” i izvuče novac ne isporučujući ništa ili nešto što je daleko od kvaliteta koji je obećan. Prevarant puno vremena troši tražeći pravu žrtvu, koja će mu bezrezervno verovati i na kraju dati novac. Vreme se troši praveći iluziju sigurnog posla i skoro božanskih sposobnosti. Osobenost prevaranta je da brzo identifikuje osobe koje žele brzu zaradu i pređe na drugu ukoliko proceni da nema puno vajde od one koju trenutno obrađuje.

Sa strane fokusa na klijenta/žrtvu – prodavac i prevarant se ne razlikuju. Razlikuje se motiv i ono šta se prodaje. Motiv prevaranta je da uzme novac i beži, dok prodavca motiviše klijent koji dolazi ponovo, zadovoljan je i obezbeđuje legalan posao.

Kako se stiče bezgranično poverenje?
U slučaju prodavca – iskrenošću, koja krasi osobu kao i razumevanjem svih dobrih i loših strana šta prodaje. U slučaju prevaranta – kreiranjem realnih laži, znajući da je krajnji cilj – uzmi novac i beži.

U kom ste biznisu? Ima toliko poslova i biznis modela koji se mogu aplicirati, stim da je konačan način implementacije zasnovan na tome – da li prodajete kvalitetan paradajz ili pokvareni?

Interesantan momenat se javlja kada ljudi probaju kvalitet. Tada počinju da shvataju šta su propuštali, šta su plaćali kako bi imali samo zadovoljenu potrebu i zbog čega su gubili vreme. U svetu koji ima toliko proizvoda i usluga koje su blago-rečeno loše i jeftine, isporuka kvaliteta izgleda kao zrak sunca koji obasjava kupca tokom oblačnog i kišnog dana.

Edukacijom o kvalitetu, ceni tj zašto nešto mora da košta i šta se dobija za uzvrat, kupci postaju lojalni i šire priču o kvalitetu. Uspešni poslovi o kojima čitate na ovom portalu su upravo to – kvalitetni i (malo) skuplji od alternativa koje postoje na tržištu, koje stvaraju svoju priču i rastu iz dana u dan.

Bitno je ne biti prevarant.

Poslednja izmena dana 19. marta 2016. u 19:58


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »