U sentenci Makijavelija “Cilj opravdava sredstvo” mnogi su kroz istoriju našli opravdanje za podmukle poteze, zloupotrebe i prevare. Ipak se u njoj krije i ona pozitivna konotacija koja čini da do ostvarenja cilja ostanemo usmereni i fokusirani. Oni koji se bave advertajzingom to su mogli često osetiti na svojoj koži. Različiti su načini da se iz mora proizvoda jednakog kvaliteta, samo jedan izdigne na tron. Sredstva su raznovrsna, putevi do cilja trnoviti. Nastojite da uvek birate onaj koji vodi do pobede.

Teško je isplivati iz prosečnosti i biti zapažen bez dobrog plana i mudre ideje. Statistike pokazuju da čak 89 procenata reklama ostane potpuno neprimećeno. 7% zauzimaju one reklame koje pamtimo u negativnom kontekstu. Verovali ili ne, samo 3 % reklama ostaje u našoj svesti zabeleženo u folderu “pozitivno”. Ipak, ono što je jako važno jeste da ste primećeni. To je ključ dobre reklame i ostvarenja konačnog cilja. A način da budete primećeni ostvaruje se različitim sredstvima. Upravo tu, mudrost sa početka teksta dobija na značaju. Reklama mora raditi u službi prodaje proizvoda. Sve finese marketinga vode jedino ka finalnom ostvarenju. Jedina svrha marketinga je prodaja proizvoda. Preduslov za uspešnu reklamu je da bude dopadljiva. Još jedan od preduslova je da se lako pamti. Sve to podseća na ukrašavanje rođendanskih poklona. Najviše očekujemo od najukrašenijeg poklona. Što više sjajnog papira, ukrasnih traka i mašni, to će nam više poklon privući pažnju. A sva suština pakovanja krije se u tome da se podstakne iščekivanje, zagolica mašta i uveliča iznenađenje. Dakle, možemo izvući prvi zaključak koji je mantra dobrog marketinga: “Reklama mora biti primećena. To je imperativ. Nema svrhe praviti spektakularne reklame koje nisu primećene”. Setimo se priče o eksploataciji dijamanata. Kada su otkrivene tone oog kamenja u Africi, jedino je masovna reklama i sentimentalna priča mogla da učini da cena dragulja ne opadne. Kada jednom reklama bude primećena, ona će sigurno ostvariti i ostala načela. Biće upamćena. I sigurno će prodati proizvod. To da li se svima dopada više i nije toliko važno.

Da li će Vaš brend postati ljudima omiljen ili ćete se nametnuti tako što će svi smatrati da ste neophodni i najbolji, zavisi samo od Vas. Izabrati način je najteže. Vaša reklama mora biti beskompromisna. Važan je otresit stav i na dobrom ste putu. Ukoliko ste se odlučili da je put kojim krenete ka cilju pravi, ne postoje kompromisi. Inače će reklama otići u zaborav. Svojevremeno je Dejv Trot dao još jedan važan savet. Da biste napravili dobru reklamu morate biti fokusirani. “Ako bacite deset lopti nekome, on će uhvatiti jednu. Ako želite da uhvati onu pravu, bacite mu samo jednu loptu.” Treći, i možda najvažniji savet jeste da morate biti hrabri. Možda je već izlizani kliše da “sreća prati hrabre”, ali hrabrost je u marketingu jedna od osobina koja se i te kako boduje. Biti hrabar ne znači i biti neproimšljen. Iskustvo nam govori da ponekad valja rizikovati. Rizik je svakako manje rizičan nego nepreuzimanje odgovornosti. Ukoliko u marketingu odlučite da igrate samo na sigurno, verovatno nećete uspeti. Vaš cilj nije da se nađete u onih 89 posto neprimećenih. Rizik je uvek primećen.

Valjalo bi se uprkos svemu usmeriti i na to da se iza dobre priče krije kvalitet. U protivnom, korisnicima će posle nekog vremena ostati samo razočaranje. Isto kao kada ispod gomile ukrasnog papira ne pronađete ništa. Bilo da ste proizvođač ili konzument uvek to imajte na umu. Reklama je tu da bi prodavala proizvod, poruku ili ideju. Postoji mnogo načina da se to postigne, ali krajnji cilj je uvek isti. Držite na umu i to da će reklama bez toga postati samo puko praznoslovlje.

Foto: JD Hancock

Poslednja izmena dana 3. novembra 2015. u 00:59


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »