Ne kaže se uzalud da bi, ako tražite pouzdan auto, trebalo da birate nemačke proizvođače. Najbolja vina sveta naći ćete u Francuskoj, a ako ste u potrazi za satom – onda je Švajcarska najrazumniji izbor. Uostalom, ne zaboravimo i poznato „tačan kao švajcarski sat“ poređenje.

Nećemo preterivati ako kažemo da je brend Swatch najveći proizvođač satova u Švajcarskoj. A tu reputaciju zaslužio je zahvaljujući nesvakidašnjem pristupu brendiranju i reklamiranju. I inovativnosti. I volji.

Činjenica je da je svaki primerak koji na sebi novi ime „Swatch“ pravo remek-delo. Danas se mogu u naći u više od pedeset zemalja širom sveta. Osim satova, kompanija koja stoji iza ovog brenda proizvodi i pojedinačne komponente za satove, kao i luksuzni nakit. Swatch je zapravo grupa sastavljena od tri kompanije, i to ne bilo kakve kompanije. Nju čine Swatch, Omega i Tissot, najveći i najpoznatiji proizvođači satova na svetu, pri čemu su sva tri osnovana u Švajcarskoj.

Osnivač kompanije Swatch je Nikolas Hajek, koji je zaslužan za današnju pozicioniranost ove kompanije na svom tržištu. On je sedamdesetih godina prošlog veka napravio pravu revoluciju kada je reč o dizajniranju i proizvodnji satova. Sve je počelo od toga što je uspeo da napravi sat koji se sastoji od samo pedeset komponenti, u vremenu kada se za to koristilo preko stotinu delova. To je dovelo do drastičnog smanjenja (preciznije, za 80 odsto) cene  finalnog proizvoda. Uz inovativni i ekstravagantni dizajn, nije prošlo mnogo vremena dok ih kupci nisu oduševljeno prihvatili.

Osim što je doneo novine u svetu dizajna, Swatch je redefinisao i način na koji se ovakvi proizvodi reklamiraju. Krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina prošlog veka, zahvaljujući sjajnim marketinškim strategijama, Swatch je postao sinonim za sve što je novo i popularno. Tada su u modi bili odbojka, break dance i skate boarding, a svi ti trendovi uzimani su u obzir pri kreiranju strategije prisustva na tržištu ovog proizvođača.

Posebnu popularnost Swatch je doživeo u SAD, a nakon nekog vremena preuzeo je druge proizvođače satova, kao što su Longines, Breguet i Calvin Klein. Marketeri tada okupljeni oko ovog brenda znali su je Swatch sat dobitna kombinacija, zahvaljujući tome što je kvalitetan i privlačan, a jeftin proizvod. I njihova računica pokazala se kao sasvim ispravna.

Ništa manje popularan Swatch je bio u zemljama poput Nemačke, Španije i Japana, gde su na najvišim zgradama bili okačeni Swatch satovi visine 165 metara. Takvim, ali i drugim kampanjama, koje su pratile duh vremena u kom su kreirane, uspostavljen je snažan identitet ovog brenda, koji postoji i danas.

Inovativnost i tradicija u istoj jednačini

Nikolas Hajek je rođen 1928. godine u Bejrutu, a 1940. godine emigrira u Francusku, a zatim u Švajcarsku, devet godina kasnije. Tokom pedesetih godina prošlog veka bio je na čelu nekoliko kompanija, uključujući i firmu svog tasta koja je proizvodila kočione obloge za vozove. Hajek 1957. godine osniva „Hayek Engeneering“, koja danas ima svoje sedište u Cirihu, kao i odeljenja u Nemačkoj i Francuskoj. Zahvaljujući upravo ovom čoveku, došlo je do reorganizacije i spajanja kompanija za proizvodnju satova ASUAG i SSIH početkom osamdesetih, kada se švajcarska industrija proizvodnje satova suočila za krizom. Sa grupom investitora 1985. godine preuzeo je većinski deo kompanije koja je danas poznata pod nazvom „Swatch Group“.

Nikolas Hajek je predstavljao (a i danas, nakon svoje smrti, i dalje predstavlja) jednog od najvećih inovatora, sa izvrsnim smislom za marketing. Ipak, njegovi najbliži saradnici opisuju ga kao u suštini veoma konzervativnog lidera, koji je uvek u obzir uzimao 450-ogodišnju tradiciju pravljenja satova u Švajcarskoj. Ovo bogato nasleđe Hajek nije doživljavao kao nešto što bi trebalo da se potisne u drugi plan, već potpuno suprotno – kao izvor snage svog brenda i garanciju kvaliteta koji je protkan istorijom.

Hajekov pristup posebno je došao do izražaja kada je otvoreno pitanje preuzimanja kompanije Omega. Ona je u tom periodu bila u veoma lošem finansijskom stanju, a bankari su savetovali Hajeka da je proda nekim od svojih japanskih konkurenata, koji bi izdvojili novca koliko je potrebno da je dobiju u svoje vlasništvo. Drugi saradnici su mu sugerisali da od Omege napravi skromniji brend i da svoj prestiž koristi kako bi postao konkurent brendovima kao što su Citizen i Seiko. Međutim, Hajek nije hteo ni da čuje. „To je apsurdno!“, bile su njegove reči, „Omega je jedan od najvećih brendova švajcarske proizvodnje satova. Njena istorija datira još iz 1848. Idite da posetite neke od muzeja satova i pogledajte neke od primeraka koje je Omega pravila pre 50 ili 100 godina. Prekrasni su. Malo je brendova koji su imali ili imaju potencijalnu snagu Omege.“

Nikolas Hajek preminuo je 2010. godine od srčane bolesti, a ostao je poznat i po tome što je na obe ruke nosio po nekoliko remek-dela proizvodnje satova, uključujući Breguet i Blancpan, napravljenih pod okriljem Swatch grupe kojom je upravljao.

Kada su ga, početkom ’90-ih, pitali šta je ono što bi druge firme mogle da nauče od njega, Hajek je rekao: „Sve što smo mi uradili, mogu da urade i brojne kompanije u Švajcarskoj, ili Francuskoj, ili Nemačkoj, ili Americi. Sve što je potrebno je volja da se to uradi. Što, moram priznati, nije mala stvar.“

Foto: srgpicker

Poslednja izmena dana 17. januara 2016. u 18:05


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »