„Evo, samo još ova partija i gasim komp, ali stvarno!“

Retki su roditelji koji od svojih sinova (a sve češće i kćerki) u današnje vreme ne slušaju ovu mantru gotovo svakodnevno. Roditelji dece starijeg uzrasta uglavnom su već pomalo „oguglali“, dok mame i tate onih mlađih, u najboljem slučaju, još strpljivo pokušavaju da objasne detetu da „nije zdravo tako mnogo gledati u ekran“.

Jedan broj ove dece eventualno odraste i „još samo ovu partiju“ zameni sa „još samo ovaj mejl/izveštaj sa sastanka/ugovor o sklapanju neke važne saradnje“.

Izvestan broj te dece eventualno nikad ne odraste. Dvojica takvih nikad sasvim odraslih dečaka iz Engleske, „još samo ovu partiju“ pretvorili su najpre u biznis sa punim radnim vremenom, a potom osnovali i kompaniju pod nazivom The Yogscast Ltd.

Okreni na igru i osvoji tržište

Sredinom 2008., Luis Brindli i njegov najbolji drug Sajmon Lejn napravili su svoj YouTube kanal The Yogscast. Na njemu su postavljali snimke u kojima su igrali sada već legendarni World of Warcraft – onlajn sagu baziranu na fantaziji, u kojoj milioni igrača iz celog sveta biraju „ulogu“ u vidu lika iz igrice, a zatim zajedno učestvuju u igri.

Inicijalnu popularnost ovom dvojcu doneli su video-klipovi u kojima su, uz mnoštvo šaljivih opaski, gledaoce vodili kroz scenario igre. Nekolicina prijatelja koji su sa Sajmonom i Luisom inače igrali World of Warcraft, zamolili su ovu dvojicu da im pomognu oko „lansiranja“ sopstvenih YouTube kanala. Pošto su i u WoW-u igrali u istom timu, Hana, Dankan, Pol i Kris praktično su postali deo sada šestočlane Yogscast družine. Na taj način, Yogscast se proširio u mrežu koju je činilo nekoliko YouTube kanala.

Početkom 2009., Sajmon i Luis odlučuju da krenu i sa snimanjem svog podcasta, prigodno nazvanog The YogPoD. Brbljajući o temama iz svakodnevnog života, a istovremeno često skrećući sa glavne teme razgovora, ovaj podcast se pretvarao u čitave diskusije vezane za slušajne omaške ili lapsuse koje bi neko od njih dvojice načinio.

Ovim putem je cela Yogscast ekipa osvojila brojne nove pratioce na YouTube. Ipak, najveći proboj prave 2010. godine, kačeći snimke u kojima predstavljaju video-igru pod nazivom Minecraft.

Za razliku od planetarno popularnih igara poput WoW-a, iza kojih stoji čitava horda developera, Minecraft je pripadao tzv. indie igrama. Njih uglavnom pravi jedna osoba, manji tim ljudi, ili manja nezavisna kompanija. Tvorce indie igara ne finansiraju mejnstrim izdavači igara, pa se one ponekad razvijaju, takoreći, „uz pomoć štapa i kanapa“ – što s druge strane developerima daje mnogo više kreativne slobode u procesu njihovog osmišljavanja.

Kao i prethodne WoW klipove, Yogscast je u početku zamislio Minecraft serijal kao svojevrsni vodič kroz širem auditorijumu nepoznatu igru. Međutim, njihova sposobnost da od „uputstva za upotrebu“ u nastavcima naprave poluimprovizovanu komediju sa elementima drame, donela je popularnost većih razmera ne samo Yogscastu, već i samoj igri.

Tako je do početka 2011. godine Minecraft dostigao preko milion prodatih kopija širom sveta, a svojim idejnim tvorcima doneo i milionske prihode, iako igra zapravo nije ni imala izdavača. Istovremeno, profitirao je i Yogscast, kako u vidu zarade, tako i u vidu još većeg broja pregleda klipova i pratioca kanala. Uzimajući pritom u obzir i sugestije narastajuće kaste fanova iz celog sveta, ekipa Yogscasta se oprobala i u drugim manje ili više poznatim video-igrama.

Na taj način, globalna popularnost Yogscasta nastavlja da raste, a Sajmon i Luis u svoje društvo primaju i sve više novih tvoraca video-sadržaja. 2012. godine, YouTube kanal koji su osnovali dvojica zaluđenika video igrama i zvanično postaje The Yogscast Ltd. – kompanija sa sedištem u Bristolu u Engleskoj.

Šta sve može da se desi kad se pomešaju zabava i biznis

Osim prvobitne šestočlane družine, ovo preduzeće danas „zapošljava“ još 40-ak ljudi među kojima su kreativni direktori, urednici, animatori i ljudi iz oblasti marketinga. Kompanija poseduje i poslovni kompleks prikladno nazvan The YogTowers, koji predstavlja niz kancelarija otvorenog tipa, sa posebnim prostorijama za urednike, kreatore video sadržaja i ostale članove tima.

Prema prošlogodišnjim podacima, The Yogscast Ltd. je ostvario prihod od preko 2 miliona, a njegov ukupan kapital dostiže skoro 4 miliona funti. Do početka ove godine, Yogscast je imao 20 zvaničnih kanala na YouTube, skoro 30 miliona pratilaca, i preko 5 milijardi video pregleda.

Pri tome, sada već ozbiljna gejmersko-preduzetnička ekipa redovan je učesnik svetskih konferencija i takmičenja namenjenih „velikim igračima“ u svetu video-igara. S druge strane, Yogscast se kroz humanitarne akcije povezuje i sa udruženjima poput fondacija za mentalno zdravlje i istraživanje raka, a u saradnji sa Oxfamom, međunarodnom organizacijom za borbu protiv gladi u svetu, putem svojih live-streamova do sada je prikupio preko 1,3 miliona funti u te svrhe.

Ipak, njihov preduzetnički credo i danas ostaje isti – da se sa svojim prijateljima uvek zabave. Pomalo paradoksalno, takvim pristupom su uspeli da osvoje fanove koji baš i nisu pasionirani gejmeri (ili nisu gejmeri uopšte), već ih prate upravo zbog umeća izvrtanja gotovo svakog video serijala u svojevrsnu parodiju.

Iako i njihov humor na neki način pripada onoj „o ukusima ne vredi raspravljati“ kategoriji, broj pratilaca i pregleda YouTube klipova ide u prilog receptu za uspeh čiji glavni sastojci su zabava i igra.

S druge strane, dvojica „dečaka“ koji su danas na čelu The Yogscast Ltd.-a, umeli su da se bave i nekim „ozbiljnijim“ stvarima. Pre nego što je Yogscast za njih postao posao sa punim radnim vremenom, Sajmon Lejn je studirao na Univerzitetu u Kardifu i radio kao čuvar domova svojih starijih sugrađana. Luis Brindli, inače diplomirani hemičar, kao frilenser je objavljivao naučne radove za londonski Royal Society of Chemistry. Njegovi tekstovi i danas se nalaze na web stranici udruženja.

Poslednja izmena dana 26. novembra 2016. u 15:32


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »