LCD ekran veličine 5 inča, visoke rezolucije koji je napravio Sharp. Sonyjeve kamere od 13 i 8 megapiksela i najnapredniji Snapdragon procesor od Qualcomma. Pomislili biste da je reč o Appleovom najnovijem iPhoneu ili možda Galaxyju iz Samsunga? E pa nije.

Aktuelnu sliku o stanju u industriji tehnologije možete steći uvidom u to koja kompanija na tom nebu trenutno vedri i oblači. Pre desetak godina to je bio Google. Zatim se pojavila ogromna Facebook mašinerija i napravila pometnju, pribavivši za sebe mesto vladara društvenih mreža i deljenja slika.  Ali, sada je na tom vrhu kompanija iz Kine za čije ste proizvode sigurno čuli. Ona stoji iza goreopisanog smartfona čije specifikacije vas mogu navesti da pomislite da je njegova cena velika. I tu biste se opet prevarili.

Kako je nastao Xiaomi?

Xiaomi je kompanija koju je 2010. godine osnovalo osam partnera. Ova grupa uključivala je Temasek Holdings iz Singapura, kao i IDG Capital i Qiming Venture Partners kompanije iz Kine. Podržao ga je i Qualcomm, kompanija koja sarađuje sa najpoznatijim proizvođačima mobilne tehnologije. Tako su telefoni koje proizvodi Xiaomi opremljeni procesorima Qualcomm-a.

Xiaomi je na tržištu smartfona napravio pometnju 2014. godine, kada je lansiran njihov flagship uređaj – Mi4. On je veoma brzo postao najprodavaniji mobilni telefon u istoriji i tako je utabao stazu za nešto skrominije uređaje, odnosno stvorio mogućnost da i oni pronađu svoje mesto na već prezasićenom tržištu.

Ali, stvari su se zakuvale nešto ranije. Prvi uređaj koji je napravio Xiaomi bio je Mi2 i on je najavljen u avgustu 2012. godine. Imao je ugrađen Qualcomm Snapdragon procesor i prodat je u skoro 10 miliona primeraka u prvih 11 meseci prodaje, otvorivši vrata ovoj kompaniji ka tržištima kao što su Evropa, Sjedinjene Američke Države, Australija i Novi Zeland.

Uspeh iz 2014. godine obeležen je činjenicom da je Xiaomi postao jedna od najprofitabilnijih kompanija u svetu, sa procenjenom vrednošću od 45 milijardi dolara. Nakon uspeha Mi2 modela, ovaj proizvođač proširio je svoje poslovanje na međunarodni nivo. Ubrzo su se pojavili Mi3 i Redmi uređaji i istorija je počela da se piše. Xiaomi Mi3 je prodao prvu turu telefona u roku od dva minuta nakon što su pušteni u prodaju, što je proslavilo njegovo ime u celom svetu.

U čemu je stvar?

Na prvom mestu, ova kompanija ima potpuno drugačiju strategiju, kao i pristup marketingu u odnosu na svoju konkurenciju – Apple i Samsung. Xiaomi svoje proizvode prodaje za istu sumu novca koliko košta njihova proizvodnja. Kako bi se nadoknadila ovako niska profitna marža, proizvod na tržištu ostaje oko 18 meseci. Poređenja radi, Samsung obustavlja proizvodnju nakon 6 meseci od datuma lansiranja svojih uređaja.

Stil prodaje koji zagovara Xiaomi zove se „fleš prodaja“. Ona se odvija sa veoma malo ili nimalo propratnih marketinških aktivnosti. Fleš prodaja podrazumeva prodaju ograničene količine proizvoda tokom takođe ograničenog vremenskog perioda. Tako se kreira utisak hitnosti kod kupaca, što je značajan faktor koji ih podstiče na akciju. Rezultat? Telefoni bivaju rasprodati u rekordnim rokovima, a o njima se aktivno govori na društvenim mrežama u Kini. Ljudi jedni drugima preporučuju ove kvalitetne, a pristupačne uređaje i to je otprilike sav marketing koji im je potreban.

Kako bi dobila uvid u to šta njihovi korisnici zaista žele, kompanija Xiaomi se oslanja na njihove povratne informacije. U te svrhe koriste se društvene mreže, koje ne služe samo za obaveštavanje javnosti o važnim stvarima, već se i sami inžinjeri iz ove kompanije upuštaju u interakciju sa kupcima, obraćajući im se direktno. Tako i dobijaju sve željene povratne informacije.

Xiaomi nema prodavnice u koje biste mogli ušetati i kupiti željeni uređaj; njihovi telefoni prodaju se isključivo putem online prodavnica, što značajno smanjuje troškove koje bi postojanje prodavnica neminovno iziskivalo. Kada se tome doda i potpuno besplatna i konstantna priča i prenošenje utisaka o kvalitetu ovog brenda putem društvenih mreža, onda postaje jasnije kako to da ova firma postiže tako značajne uspehe.

To i dalje nije cela priča. Naime, ljudi zaposleni u ovoj kompaniji sami kreiraju hardware i firmware koji je zasnovan na najnovijem open-source softwareu iz Androida. Interface Xiaomijevog MIUI operativnog sistema svojom brzinom i lakoćom upotrebe podseća na iPhone ili na Samsungove high-end modele, ali je njegova cena često i upola manja. S druge strane, zahvaljujući pravljenju sopstvenog MIUI operativnog sistema, njihovi telefoni veoma često dobijaju nove, korisne i uzbudljive karakteristike i opcije koje su nedostupne korisnicima standarnih Android uređaja.

Tako se Xiaomijeva poslovna filozofija oslanja na Amazonov model poslovanja: on pokriva samo troškove proizvodnje, dok profit zapravo pravi prodaja sadržaja. Xiaomi se često poredi sa Appleom i to zbog Lei Juna, harizmatičnog osnivača ove kompanije koga ljudi često, kada je reč o harizmi i inovativnostni, povezuju sa Stiv Džobsom.

Prodaja kvalitetnog telefona, ali po značajno nižim cenama, upravo je ključni strateški korak koji je kompaniju Xiaomi lansirao na sam vrh ove industrije. Takav telefon ima izdržljivo kućište, ekran visoke rezolucije i razuman kapacitet baterije. On se ne lomi lako, za razliku od jeftinih verzija i kopija drugih uređaja koje počnu da se kvare nakon nekoliko meseci upotrebe. I sve to utiče na njegov imidž među kupcima, što predstavlja jednu od njegovih najvećih snaga.

Poslednja izmena dana 9. januara 2016. u 16:22


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »