Kada biramo proizvode određenog brenda, to činimo uglavnom na osnovu specifičnih karakteristika sa kojima ih povezujemo. To mogu biti kvalitet, jedinstvenost, vrednost koju za nas ima proizvod određene kompanije, ili naprosto trendovi koji diktiraju njihovu popularnost. Tako će se neki, recimo, odlučiti da investiraju u Apple MacBook računar jer smatraju da će im olakšati svakodnevno poslovanje, ili će se zasladiti Toblerone čokoladom jer još od detinjstva pamte njen ukus.

A sada zamislite da kupujete Apple MacBook a da na njemu ne vidite čuvenu jabuku. Ili da na ambalaži pored natpisa „Toblerone“ nedostaje slika planine Materhorn, koja je inspirisala Teodora Toblera da napravi trouglastu čokoladu. To bi i dalje bili isti proizvodi, ali bi percepcija koju o njima imate verovatno bila potpuno drugačija.

Na kraju krajeva, zar nisu upravo ta jabuka ili planina upečatljivi vizuelni detalji na osnovu kojih ćete raspoznati ova 2 brenda? I zbog čega ponekad tako jednostavni simboli utiču na način na koji doživljavamo neki proizvod?

Logo kao jedinstveni pečat brenda

Bez obzira na to da li nam je pri kupovini proizvoda važno da pripadaju određenom brendu ili ne, jedna od stvari koja nas njih neminovno asocira jeste i logo. Kao svojevrsni spoj grafičkih elemenata, simbola ili ilustracija, logo nam, pre svega, omogućava da prepoznamo određeni brend, dok se istovremeno i brendovi unutar određene kategorije proizvoda diferenciraju upravo na osnovu specifičnog logo dizajna.

Kada bolje razmislite (mada je sasvim dovoljno i da se makar na kratko osvrnete oko sebe), ovi specifični simboli nalaze se svuda oko nas. Ne bismo bili daleko od istine ukoliko bismo rekli da bez jedinstvenog logo dizajna ni brend zapravo ne bi bio pravi brend. Zato ćemo, na primer, kada vidimo sliku malog, zelenog krokodila odmah pomisliti na Lacoste. Po istom principu, zeca sa leptir mašnom bez greške povezujemo sa Playboy-jem, a teško bismo mogli da zamislimo da u Twitterovom logou nedostaje slika plave ptičice.

U mnogim slučajevima, uz grafički prikaz određenog simbola ne mora se čak naći ni naziv kompanije ili proizvoda, već je i on sam dovoljan da nas na njih asocira. Budući da ga potrošači identifikuju sa (vizuelnim) identitetom samog brenda, takva simbolika u najvećem broju slučajeva prevazilazi i jezičke ili kulturološke razlike. Iz tog razloga će efektan logo, bez obzira na vrstu proizvoda, biti u stanju da potrošačima iskomunicira određenu poruku bez obzira na jezik, društveni status, poreklo ili ostale demografske odlike poput pola ili godina starosti.

S druge strane, uloga logoa nije samo u tome da potrošačima pomogne u raspoznavanju proizvoda. Iz ugla kreiranja jedinstvene percepcije o određenom brendu, logo neretko predstavlja sve ono po čemu se on izdvaja u odnosu na ostale brendove, poput ideja ili vrednosti na osnovu kojih je nastao, a na koje proizvođači ili kompanije žele da ukažu korisnicima svojih proizvoda. Upravo u ovoj njegovoj karakteristici leži i suštinski značaj logoa, a to je njegov uticaj na svest i na emocije potrošača.

Logo u svojstvu okidača emocija korisnika

Nema dileme oko toga da nas logo određenog brenda navodi da se sa njime suptilno povežemo i na emocionalnom nivou – što posebno dolazi do izražaja u kontekstu oglašavanja i prenošenja specifične poruke ciljnoj grupi. Vrlo često ovakvog uticaja ni sami nismo svesni, te smo skloni da logoe uzimamo „zdravo za gotovo“. Iako nas u datom trenutku mogu asocirati na određeni proizvod, nakon izvesnog vremena zapravo prestajemo da obraćamo suviše pažnje na njih, i to upravo zbog činjenice da ih viđamo gotovo na svakom koraku.

Uprkos tome, to ne znači da na njih, uslovno rečeno, i zaboravljamo. Bez obzira na to što ih ne opažamo na svesnom nivou, svi ti vizuelni prikazi ostaju „zabeleženi“ u našoj podsvesti, podsećajući nas na sve ono što određeni brend za nas predstavlja. Drugim rečima, čuvenu planinu Materhorn ćemo nesvesno povezati sa ukusom omiljenog slatkiša, dok će nas, recimo, Coca-Cola natpis asocirati na osvežavajući osećaj nakon što popijemo ovaj napitak.

Upravo iz tih razloga logo predstavlja neodvojivi segment celokupnog „identiteta“ brenda. S obzirom na uticaj koji ima na percepciju proizvoda od strane potrošača, osmišljavanje i dizajniranje logoa treba shvatiti kao proces kome je neophodno pristupiti sa jednakom količinom pažnje i promišljenosti koju zahteva i bilo koji drugi aspekt predstavljanja proizvoda. Počev od kreiranja jedinstvenog simbola ili ilustracije koji bi bili u skladu sa onim što izdvaja sam brend, do odabira boja i samog grafičkog dizajna – svaki element bi trebalo da bude svesno odabran radi postizanja što boljeg efekta. U skladu sa time, dobro osmišljen logo moći će na pravi način da prenese ideju, energiju i jedinstvenu emociju koju brend nudi svojim korisnicima.

Poslednja izmena dana 28. septembra 2017. u 02:21


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »