Pitate se da li je dobra ideja da otpočnete sopstveni biznis? Nesumnjivo postoji mnogo razloga zašto je to prava odluka. Mogućnost da imate kontrolu nad svojom sudbinom i potencijalno veća finansijska korist vas privlači, ali postoji i tamna strane medalje. Računi i krediti daju dovoljno podsticaja da ostanete na svom „od 9 do 5“ poslu.

Početi od nule je test izdržljivosti na putu kroz nepoznatu teritoriju. I to, za mnoge, nije lako premostiva prepreka.

Da li biste se lakše odlučili u slučaju da postoji način da se verovatnoća neuspeha svede na razumnu meru?

Franšiza – alternativa koja balansira rizik i na najbolji način kombinuje energiju i polet preduzetnika sa iskustvom i ekspertizom velike kompanije.

A evo i razloga zbog kojih bi bilo korisno razmotriti je.

  • Svaka dobra franšiza ima uveliko razvijen metod poslovanja. Što je još bitnije, u obavezi su da vam pruže sve raspoložive informacije. Kada im se pridružite vi postajete deo veće i jače mreže od one koju biste sami razvili, a na ovaj način povećavate šanse za uspeh.
  • Jedna od najvećih prednosti franšizinga je unapred izgrađen brend. Ne krećete od nule zato što iza sebe imate ime koje privlači potrošače i u koje oni imaju poverenja.
  • Lako se možete naoružati novim znanjem. Know-how trasfer je srce sistema franšize pa je proces učenja neuporedivo brži.
  • Pre davanja tačnog odgovora uvek možete izabrati pomoć prijatelja. Niste sami pri operativnom odlučivanju i uvek imate nekog iskusnog koga možete pitati za savet.
  • Ne morate smišljati marketing plan pošto on već postoji. Deo paketa koji kupujete, kada se odlučite za franšizu, uvek su i provereni marketing alati, strategije za privlačenje i zadržavanje klijenata.
  • Dobra franšiza koristi kupovnu moć čitavog sistema kada pregovara o nabavnim cenama i postiže mnogo niže cene od onih koje biste vi sami bili u prilici da dogovorite.
  • Poslednja i možda najbitnija prednost franšize je to što vam ona omogućava da izbegnete mnogo početnih rizika pri pokretanju biznisa. Naravno, na vama je da se dobro informišete, ali je izvesnost uspeha veća pošto koristite oprobanu formulu koja je testirana i potvrđena.

Da se ne bi stekao utisak da su franšize u svakom smislu obećana zemlja navešćemo i nekoliko glavnih nedostataka:

  • Inicijalni troškovi pokretanja biznisa su značajno veći.
  • Dok god ste u franšizi bićete u obavezi da određeni procenat plaćate kompaniji koja je vlasnik brenda, a to smanjuje vaš profit.
  • Ne možete da birate svog dobavljača, iako ste možda u prilici da izaberete nekog čiji vam uslovi više odgovaraju.
  • Profesionalna makreting podrška vam olakšava proboj na tržište, ali to košta.
  • Vaša kreativnost moraće da pronađe neke druge terene na kojima će zablistati. Standardi koje franšize nameću daju vam malo prostora za ostavite lični pečat.
  • Potencijalni problemi u reputaciji kompanije čiji ste deo neminovno će se preliti i na vas.

Iako je stupanje u franšizu generalno manje rizično od pokretanja sopstvenog biznisa, nijedna opcija, pa ni ova, nije bez izazova.

Prilikom sklapanja ugovora o franšizi nude vam se očigledne prednosti, a koliko uspešno ćete ih realizovati, na kraju zavisi od vas samih.

„Perje“ možda jeste tuđe ali je uloženi trud, rad i promišljeno odlučivanje ipak vaše.

Poslednja izmena dana 30. maja 2016. u 01:36


Tamara Đenadić

Rođena je 1980. godine u Beogradu. Osnovne studije završila je 2003. godine na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, a kao dobitnik stipendije italijanskog ministarstva spoljnih poslova i master studije iz oblasti finansija na Univerzitetu Tor Vergata u Rimu. U bankarstvu…… Saznaj više »