Niko se ne bi sećao dobrog Samarićanina da je imao samo dobre namere; bio je pride i bogat

Margaret Tačer, premijerka Velike Britanije od 1979 do 1990

Suština svakog biznisa je da stvara vrednost – kako vlasnicima, zaposlenima, klijentima tako i društvu. Ovaj aspekt se u modernom društvu zove CSR (eng. corporate social responsibility tj korporativna društvena odgovornost) a u suštini je stvar dobročinstva i vraćanja zajednici. Korporativnim strukturama je to stvar dobrih odnosa sa javnošću i ispunjavanju određenih stavki u planovima dok je preduzetnicima i vlasnicima malih biznisa to stvar želje i volje.

Veoma je lako podeliti onda kada imaš i veoma teško onda kada nemaš. Onda kada je vaš biznis takav da stvara vrednost i ima lep profit, kada imate prijatne zalihe novca uvek je dobro postaviti pitanje – a šta ćemo sada sa tim novcem?

Uvek postoji opcija da ga stavite u džep legalnim putevima ili zakonski mogućim u datom trenutku uz plaćanje određenih poreza. Nikada vam niko ništa neće reći. Svakako možete deo profita na koji niste računali ili je jednostavno bio odličan mesec/godina – podelite sa svojim menadžmentom i/ili zaposlenima. Verujem da će svi biti srećni i poneko će se pitati koliko je onaj drugi dobio.

I svakako – možete biti dobar Samarićanin (koji ima novca) i iskoristiti taj novac za nešto više. Stvar je ličnog izbora kako nemate korporativne smernice ili regulativu za vratom zbog svoje veličine.

Zbog toga je bitno da poslujete sa profitom. Da biste prvo obezbedili svoj biznis i egzistenciju svoj poslovanja a zatim vratili nazad društvu koje vam je omogućilo da stvorite svoj biznis i pomognete onima koji su u problemu koji ne mogu da reše normalnim putem.

Svakako da će neko reći da vraćamo društvu dovoljno kroz poreze, doprinose, PDV i svakakve parafiskalne namete i bićete u pravu. Ali uvek možete deo profita sa kojim nemate ideju šta da uradite (ako poslujete odlično – ovo će se pojaviti kad tad) uložite ili donirate u projekte koji stvaraju boljitak zajednici.

Postaćete Samarićanin zato što možete, zato što poslujete sa profitom, zato što razumete da ste proizvod tog društva, da će to društvo stvoriti ili pomoći dizanju nekog novog vas. Velika je sreća ako sretnete nekoga ko je proistekao iz projekta ili finansiranja koje ste vi pomogli ili inicirali. Kao da imate novo dete koje ima svoj život i kome ste dali krila i pomogli u početku.

Novac je lep i omogućava vam da imate više sopstvenog vremena tj kupuje vam na neki način vreme (ne morate da radite neke stvari već možete platiti nekoga da ih uradi umesto vas) ali na kraju kada imate toliko novca da ste obezbeđeni do kraja života – šta dalje?

Zato je bitno da poslujete sa profitom i naplaćujete cenu za svoje usluge ili proizvode. Ako neko želi da vam pomogne u pokretanju biznisa a veruje u vas – neka kupi proizvod ili uslugu. U suprotnom neka jednostavno kaže u čemu je problem – ceni koju ne može da plati ili ne veruje i ne sme da kaže.

Ako ne poslujete sa profitom, ili imate pogrešan model, nisku cenu a velike troškove, nedovoljnu masu, pogrešno tržište/teritoriju ili jednostavno niste spremni da budete preduzetnik ili vlasnik.

Tokom godina sam sretao firme koje bi u samu svoju finansijsku konstrukciju od prvog dana postavile i cilj – vraćanja zajednici. Nisam sreo puno njih koje su preživele više od par godina. Kada ste mali igrač ili mala kompanija, prvi prioritet je preživljavanje i plivanje.

Onda kada je sve ustanovljeno, plata stiže na vreme i opravdana je poslom tj prihodima, možete razmišljati o tome da dobročiniteljstvo uključite u svoje aktivnosti. Prerano postavljanje takvih ciljeva sklanja pogled sa pravog cilja – uspešan i profitabilan posao. Sve ostalo dolazi po sebi ako ste zasnovali posao na pravim vrednostima.

U protivnom – kada imate pogrešne vrednosti postavaljene kao cilj firme – dobročinstvo i pomaganje onima kojima je potrebno – će vam biti poslednje stavka ili se nikada neće naći, na listi prioriteta.

Poslednja izmena dana 13. aprila 2016. u 20:04


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »