Kada je Džef Bezos, osnivač i CEO kompanije Amazon, osnovao svoj servis sa dostavu namirnica AmazonFresh, odabrao je prilično neobičan tim. Naime, on nije birao ljude koji su bili uspešni u ovoj vrsti prodaje, već one koji su iskusili – neuspeh.

Bezos, naravno, nije oduvek rezonovao na ovaj način. U ranim danima ove kompanije, on je insistirao na tome da zapošljava ljude koji su bili uspešni u svemu što bi radili.

Ali, ovaj čovek je izgradio Amazon, a njegova strategija zapošljavanja u međuvremenu se drastično izmenila. Razlog možda nije odmah uočljiv, ali ima smisla i može i vama da pomogne u promeni načina na koji zapošljavate nove ljude.

Ne bilo kakav neuspeh, već – epski!

Webvan je bio servis sa isporuku namirnica koji je prestao sa poslovanjem tokom prvih većih zamaha internet industrije. Oni nisu samo propali, već su propali spektakularno. Stvar je u tome što je njihova strategija za lokalnu dostavu bila potpuno pogrešna.

Sakupili su 375 miliona dolara, proširili se na 26 gradova i potpisali ugovor vredan milijardu dolara za tehnološki razvijenim magacinima, pre nego što su došli do valjanog biznis modela. Danas, kompanije kao što su FreshDirect, Uber i Postmates su postigle uspeh sa totalno suprotnim pristupom: one su najpre zagospodarile jednim gradom, a tek se onda širile i na druge.

Tako je Bezos zaposlio nekadašnje direktore Webvana da vode AmazonFresh. On nije samo zaposlio ljude koji su iskusili neuspeh, već je taj neuspeh bio gotovo epskih razmera. Pažljivo se gradilo jezgro AmazonFresha u Sijetlu pre nego što je došlo do ekspanzije. Koristili su Amazonove magacine, te nisu kupovali niti zakupljivali nove. Zapravo, njihove magacine oprema Kiva, kompanija koju je Amazon kupio 2012. i koju je osnovao nekadašnji direktor Webvana.

Neuspeh kao najvažnija referenca

Bezos je u Amazonu uvideo da je neuspeh sastavni deo inovativnosti. Kada radite nešto potpuno novo, onda neuspeh nije samo opcija, već je deo pokušaja da se postigne nešto što niko do sada nije postigao.

Ljudi sa pravolinijskom putanjom uspeha često su oni koji su igrali na sigurno i držali su se utabanih puteva. Ali, oni koji nisu uspeli u nekom hrabrom pokušaju su zapravo jedini koji mogu i da postignu uspeh u nečemu što zahteva hrabrost.

I Google je došao do sličnih zaključaka, promenivši svoju strategiju zapošljavanja koja se nekada zasnivala na uspehu na fakultetu. Veoma dugo ova kompanija važila je za mesto na kom je bilo nemoguće zaposliti se ako niste sa Stanforda ili MIT-a. Prilikom intervjuisanja, svoje kandidate nisu pitali samo o proseku ocena tokom studija, već i o postignuću na prijemnom ispitu.

Ali, nakon analize ogromnog broja podataka zaposlenih koji su postali odlični radnici u ovoj kompaniji, shvatili su da njihov uspeh u ovoj kompaniji nije imao baš ništa sa njihovim fakultetskim postignućima. Prasad Seti, zadužen za ovakve analitike zaposlenih u Googleu, rekao je da brojke i ocene ne predviđaju uspeh na radnim pozicijama u ovom tehnološkom gigantu i da se više ne koriste kao kriterijum pri zapošljavanju.

Umesto toga, Google koristi novi kriterijum u potrazi za inovativnim ljudima, takođe zasnovan na opsežnom istraživanju. Oni sada traže ljude koji imaju „snažan osećaj misije koju žive kroz svoj posao i koji osećaju da imaju ličnu autonomiju”.

Zato – učite od najboljih. Ako tražite ljude koji će pomeriti granice ili otkriti nove, alternativne puteve dolaska do rešenja, zaboravite na diplome i CV-jeve sa impresivnim akademskim referencama. Vama, u tom slučaju, trebaju ljudi koji su iskusili neuspeh. To su ljudi koji su spremni da pokušaju, da ne uspeju, pa da pokušavaju iznova sve dok ne dođu do onoga za čim tragaju, a njihov uspeh na fakultetu ne mora da ima baš ništa sa tim.

Poslednja izmena dana 11. decembra 2016. u 02:04


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »