postavi pitanje
570

Jelena Ilic Ljudski resursi 2. aprila 2017.

Postovani, da li imate ideju kako bi novozaposleni menadzer LJR u firmi gde do sada nije bilo menadzera mogao da stvori autoritet, izmami postovanje poslusnost radnika i bude inspirativni vodja? Ali uzevsi u obzir to da su radnici „razmazeni“, ne postuju radno vreme, rokove za projekte, vreme pauza, ne postuju rec direktora, jer on nema autoritet nad njima, nikad ih nije kaznjavao. Da li je dobro odmah se strogo postaviti i krenuti sa kaznama? Buduci da prijateljski napori direktora nisu uspeli da ih „umole“ da promene ponasanje. Sta raditi kada strategije otvorenog razgovora, asertivne komunikacije i prijateljskih napora ne funkcionisu i ne daju rezultat? Da li preci na kazne? Hvala puno, unapred.

Ina Borenović je odgovorio/la na poruku. 2. aprila 2017.

Poštovana Jelena,

Obzirom na to da rad sa ljudima baš i nije egzaktna nauka poput matematike, gde su dva plus dva uvek četiri, ovde nije moguće sprovesti jednu stvar, jedan princip, koji će u praksi sigurno upaliti.

Ono što je na prvom mestu važno da znate jeste to da se autoritet ne stvara na silu, da se poštovanje ne izmamljuje (te da poslušnost nije isto što i poštovanje) i da se inspirativni vođa ne postaje niti jednom od ovih stvari. Ti principi mogu da važe ako želite da ljudi od Vas strahuju, da na njima demonstrirate svoju moć, ali Vas to neće učiniti liderom, to će Vas učiniti diktatorom i tu se svaka priča o inspirativnom vođi završava.

Nema potrebe da se postavite strogo od starta, ali će biti od velike pomoći ako se postavite prijateljski, a odlučno; otvoreno, ali sa vrlo jasnim granicama dozvoljenog ponašanja i ukazivanja na posledice prelaženja tih granica.

Nije mi sasvim jasno kako to da direktor nema autoritet nad zaposlenima, ali to sad nije važno. Ono što bih, recimo, ja uradila u ovoj situaciji je sledeće:

  1. Najpre bih razgovarala sa direktorom i upoznala se sa tačnim pravilima ponašanja u firmi, kao i sa time koje su sankcije za nepoštovanje tih pravila. Zatim bih ga informisala o načinu na koji planiram da vodim tim (sledi u nastavku).
  1. Sa timom bih imala jedan sastanak, koji bi bio delimično neformalan. Tu bismo se upoznali, porazgovarali, svako bi se predstavio, rekao nešto o svom poslu i tako dalje. Isto bih učinila i ja. (Ako već poznajete tim, onda se ovaj deo sa upoznavanjem preskače, ali sastanak je neophodan). Na tom istom sastanku, koji nikako ne sme da izgleda kao da ste došli da im „objasnite kako stoje stvari”, na asertivan i prijateljski način ih upoznate sa pravilima, odnosno na ista ih podsetite. Na primer: „Pravilo je da pauza traje 30 minuta, od 12 do 12:30. Nije prihvatljivo da se pauze proizvoljno produžavaju. U slučaju da neko produži pauzu, prvi put će biti opomenut. Svi se pridržavamo pravila, pa nije fer da neko ima povlašćen položaj u odnosu na ostale. U slučaju da se to ponovi, sledi [opis sankcije]”. Upoznajte ih sa sankcijama, ali im najpre dajte jednu šansu, to jest jednu opomenu pre nego što primenite sankciju.
  1. Ljudi Vas neće poštovati niti nalaziti inspirativnim liderom ako imate krut, neprijateljski ili zatvoren stav. Ponašajte se u komunikaciji sa njima prijateljski, ali to ne znači da treba da im dopuštate stvari koje nisu dopustive. Uvek im ukazujte na dve stvari: 1) da se potpuno ista pravila odnose i na Vas (poštujte ta pravila) i 2) da sve što se dešava između Vas nije na ličnom nivou, već je u Vašem opisu posla da rešavate razne, pa i neprijatne situacije.
  1. Najvažnija stvar u ovom kontekstu je doslednost. Ako ste nekome uputili opomenu, a onda mu rekli da će, ako se ista stvar ponovi, biti sankcionisan, onda ako i kada se ta stvar ponovi, uradite ono što ste obećali, ma koliko Vam to možda bilo teško ili neprijatno. Ako popuštate, ljudi će shvatiti da ne mislite ozbiljno to što govorite i time svaka priča o autoritetu pada u vodu. Ovde se apsolutno podrazumeva da se i Vi pridržavate pravila na čijem poštovanju insistirate (još jedan aspekt doslednosti).
  1. Sve ovo radite sa najmanjom mogućom merom agresivnosti prema zaposlenima. Ili, još bolje, u potpunosti je zamenite asertivnošću. Sa svakim od njih, kad učini nešto što nije prihvatljivo, popričajte nasamo (nikako pred ostalima), ukažite im na važnost poštovanja pravila i recite im šta od njih očekujete, ali i šta im dajete zauzvrat. Ako se isto ponašanje ponovi, ponovo popričajte sa njim i recite mu da ovoga puta mora da snosi odgovornost za nepoštovanje pravila. I to onda i sprovedite u praksi.

Veoma je važno da ljudi Vaš autoritet ne doživljavaju kao prisilu, kao nametanje i kao demonstraciju moći, jer će to kod njih samo povećati otpor i problematična ponašanja. Postavite se kao jedan od njih – budite jedan od njih (jer Vi to i jeste), ali im isto tako jasno ukažite na to da je Vaš posao da utičete na njihovu efikasnost i da se nadate da ćete zajedno u tome biti uspešni.