postavi pitanje
1141

Nikola Markovich Ljudski resursi 8. aprila 2018.

Poštovani, Pročitao sam Vaš tekst „Mogu li empatske sposobnosti biti ključ uspešnijeg poslovanja?“ – nesvakidašnje gledište na dinamiku društvenih odnosa, naročito na onu koja vlada u malim i srednjim preduzećima. Iz svog dosadašnjeg nevelikog profesionalnog iskustva (nešto više od 5 godina), susretao sam se sa poslodavcima i menadžerima koji su sušta suprotnost empatama. Zapravo, oni su teške psihopate. Kao takvi, nemaju emotivnih kapaciteta, u konfliktnim situacijama ne odustaju od svojih stavova… Kako se, kao zaposleni (kao „radnik“) postaviti u tim situacijama i poslovati, sarađivati sa takvim tipovima ličnosti? Koje strategije, modalitete ponašanja i odnosa primenjivati u takvim situacijama? Srdačno Nikola Markovich

Ina Borenović je odgovorio/la na poruku. 8. aprila 2018.

Poštovani Nikola,

Istina je da među menadžerima postoji dosta onih koji bi se mogli opisati kao antisocijalni poremećaj ličnosti ili, popularnije, psihopate. Poslovno okruženje je idealno za njihove osobine, pa zato nije iznenađujuće što se tu neretko mogu pronaći (tačnije, češće nego u nekim drugim delatnostima).

Iz perspektive radnika, odnosno osobe koja mora ne samo da komunicira sa ovim ljudima, već je prema njima i u izvesnoj formi potčinjenog položaja, može biti prilično teško. Međutim, ono što je od koristi ovde, kao i u raznim drugim situacijama koje podrazumevaju komunikaciju sa različitim tipovima ličnosti, jeste asertivnost: čvrsto, ali ne i tvrdoglavo nepopuštanje pred agresivnošću ili pasivnošću, odnosno zastupanje svog stava kroz istovremeno poštovanje tuđeg.

Ovde je posebno važno izbegavati zauzimati pasivan ili agresivan stav, pošto će psihopate i jednu i drugu situaciju neretko umeti da preokrenu u svoju korist. Zato je biti asertivan i pažljiv verovatno najbolje što može da se uradi u takvoj situaciji.

Ako se nadate tome da će njihovo ponašanje prestati da Vas nervira ili čudi, onda treba da znate da se to verovatno neće desiti, te da će sve što možete da uradite biti da prihvatite da su takvi ili da se sklonite.

Srdačan pozdrav,

Ina Borenović